صفحه اصلی / اسلایدر / کرونا در کمین بازار شب عید
کرونا در کمین بازار شب عید

ویروس کرونا، مهمان ناخوانده ای که بازارها را خالی از مشتری کرده است

کرونا در کمین بازار شب عید

کسب و کار نیوز- شیوع کرونا در آخرین روزهای سال، وضعیت کسب و کارها و اصناف را پیچیده‌تر کرده است. امسال برای اقتصاد کشور، سالی بحرانی بود و حالا در آخرین روز‌های سال، شیوع کرونا شرایط را پیچیده‌تر کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با افزایش آمار ابتلا به کرونا در کشور شاهد کاهش حضور مردم در بازارها و اماکن پرجمعیت هستیم. در اینکه در زمان شیوع بیماری بهتر است مردم در خانه بمانند شکی نیست اما روی دیگر ماجرا ضرر و زیان اصناف و کسب و کارها در روزهای پایانی سال است. روزهایی که گفته خود اصناف هرساله جبران کننده رکود یک ساله حاکم بر بازارها بوده است. کاهش توانایی خرید و قدرت اقتصادی مردم در چند سال اخیر بخصوص از سال گذشته تا به امروز موجب کاهش مشتریان اکثر بازارها شده است و این امید برای کسب و کارها وجود داشت که به فرا رسیدن روزهای پایانی سال می توانند بخشی از خسارات خود را با رونق بازار جبران کنند. متاسفانه کرونا، این ویروس ناخوانده تمام برنامه ریزی های اصناف و کسب و کارها را به هم ریخته و شاهد هستیم که بازارها مشتری چندانی ندارند و فروشگاه ها معاملات زیادی ندارند.

اما فعالان اقتصادی معتقدند زمانی که یک تعطیلی غیرمنتظره‌ اتفاق بیفتد و به تعطیلات عادی پیش‌بینی شده اضافه شود، بخشی از فعالیت اقتصادی در کشور مختل خواهد شد. براساس گزارش مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سال ١٣٩٧ به رقم ٧١٣ هزار میلیارد تومان با نفت و ۵٧٣ هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسید بود. با توجه به این آمار و تعداد روزهای کاری سال ۹۷، به نظر می‌رسد هر روز تعطیلی حدود ۲ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان هزینه برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

کرونا، فروش کالا را در بجنورد ۵۰ درصد کاهش داد

در همین رابطه رییس اتاق اصناف بجنورد گفت: نگرانی‌ها از شیوع بیماری کرونا میزان فروش در بسیاری از اصناف را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش ۵۰ درصدی آن شده است. مهدی امیدوار با بیان اینکه اقتصاد اصناف مرتبط با صنایع غذایی از جمله فست فودها، کبابی ها و جگری ها بشدت از موضوع کرونا، تاثیر گرفته است اظهار داشت: براساس برآوردها، میزان فروش در اصناف مختلف در چند روز گذشته، به نصف کاهش یافته است. وی با بیان اینکه بیشترین میزان کاهش فروش در میان اصناف مربوط به مواد غذایی است افزود: متاثر از جو روانی ایجاد شده، اقبال به خرید مواد غذایی در صنوف مختلف بسیار کاهش یافته است.

امیدوار افزود: البته مردم حق دارند و در این زمینه، انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی گزارش کاملی از میزان ابتلا به کرونا را تشریح کند. رییس اتاق اصناف بجنورد خاطرنشان کرد: اکنون مردم هجوم واره متقاضی خرید ماسک و یا مواد ضدعفونی کننده شده اند،  الکل که سال ها در مغازه ها می ماند، اکنون کیمیا شده است. امیدوار با بیان اینکه نگرانی ها، سبب شده تا شاهد خریدهای هیجانی مردم باشیم گفت: اکنون مردم به علت نگرانی از شیوع کرونا ویروس از رستوران ها، تالارها، کافی شاپ ها و غذای آماده استقبال نمی کنند و میزان فروش در این اصناف به شدت و بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. رییس اتاق اصناف بجنورد افرود: این در حالی است که در آستانه سال نو، همواره فروش بیشتر بود اما اکنون میزان فروش در صنف شیرینی و آجیل هم کاهش یافته است.

بازار گناوه تعطیل شد

با توجه به ورود گسترده مسافران به بندر گناوه اتحادیه اصناف شهرستان به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بازار تجاری این بندر را تا روز یکشنبه هفته آینده تعطیل اعلام کرد. در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی‌های صورت گرفته در مدارس و مراکز آموزشی علیرغم توصیه‌های مکرر توسط کارشناسان بهداشت بر ماندن مردم در خانه‌ها به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری بسیاری از مردم به شهرهای دیگر بخصوص بندر گناوه سفر می‌کنند که ورود این مسافران موجب نگرانی گناوه‌ای‌ها از گسترش ویروس کرونا شده است.

در همین راستا و به منظور حفظ سلامت بیشتر مسافران و شهروندان اتحادیه اصناف شهرستان گناوه پس از برگزاری نشست سه شنبه شب خود مصوب کرد که بازار این بندر برای جلوگیری از مسافرت ساکنان استان‌های درگیر با ویروس کرونا به این منطقه به مدت پنج روز تعطیل شود. سید فخرالدین حسینی رئیس اتاق اصناف گناوه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ورود گسترده مسافران از استان‌های درگیر این ویروس به گناوه بازار این بندر از ساعت ۲۲ سه شنبه شب ۶ اسفند تا ساعت ۲۲ یکشنبه یازدهم اسفند ماه جاری تعطیل خواهد بود. وی افزود: از کسبه محترم در خواست می‌شود که جهت شیوع پیدا نکردن این بیماری در سطح شهر توسط مسافران و حفظ جان شهروندان با این اتحادیه‌ها همکاری کنند.

حسینی اظهار داشت: دست فروشان هم با این اتحادیه‌ها همکاری کنند و از فعالیت در این مدت بپرهیزند. رئیس اتاق اصناف گناوه بیان کرد: همه اتحادیه‌ها و اتاق اصناف در این مدت زمانی تعطیل و کسبه محترم بعد از تاریخ فوق جهت کارهای اداری به این اتحادیه‌ها مراجعه کنند. شهرستان گناوه از مناطق گردشگر پذیر کشور است که در تمام طول سال بویژه ماه‌های پایانی و تعطیلات نوروز با ورود بی‌شمار مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور مواجه می‌شود. بازار تجاری این بندر گناوه نیز از بازارهای مهم و معروف در سطح کشور محسوب می‌شود که در همواره پذیرای هموطنان بوده و مشتریان زیادی از سراسر کشور دارد.

خسارات بسیاری متوجه کسب و کارها و اصناف می شود

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران

با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطراتی که این بیماری دارد نمایشگاههای بهاره لغو شد و این یکی از مهم ترین اقدامات در راستای جلوگیری از تجمعات بوده است. با لغو این نمایشگاهها و به طور کلی به دلیل شیوع بیماری خسارات بسیاری متوجه کسب و کارها و اصناف می شود که باید برای جبران آن برنامه ریزی داشته باشیم. به هر ترتیب آنچه که وزارت بهداشت به عنوان مرجع ذیصلاح این داستان اعلام می‌کند، بیماری کرونا با رعایت نکات بهداشتی و تمهیدات لازم، قابلیت کنترل و جلوگیری از شیوع را دارد.

در همین رابطه بسیاری از بازارها و خرده فروش ها در حال حاضر با کاهش فروش بسیار مواجه هستند و مشتریان در بازارها حضور پیدا نمی کنند. اشاره به این نکته ضرورت داردکه این تاثیر در داخل و کشور باعث ایجاد مشکلاتی شده و از آنجاییکه این تاثیر این قضیه فوری و آنی است می تواند اقتصاد کشور را با مشکلات بسیار جدی روبرو کند. جز برخی صنوف محدود، اغلب کسب و کارها خوابیده اند. نه مغازه ها مشتری خاصی دارند و نه شرکت ها منبعی برای درآمدزایی. این در حالی است که در ماه اسفند قرار داریم و قاعدتاً باید دروه رونق و شلوغی کسب و کارها می بود. کسب و کارها نه تنها دچار سقوط وحشتناک درآمد شده اند که در ماه منتهی به عید، هزینه هایی مانند عیدی و سنوات نیز باید پرداخت کنند.

تعطیلی‌ها و استرس ناشی از گسترش این ویروس به بسیاری از کسب و کار‌ها ضرر می‌زند، در حال حاضر نیز با توجه به اینکه به ایام عید نزدیک می‌شویم بسیاری از افراد در این ماه برای کسب درآمد خود برنامه‌ریزی‌های زیادی را انجام داده‌اند، اما متاسفانه با کاهش حجم مراجعات مردم در خیابان‌ها به تبع کسب و کار‌ها با کاهش شدید فروش مواجه می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.