صفحه اصلی / اجتماعی / ولنتاین ایرانی، شب هدیه های میلیونی
ولنتاین ایرانی، شب هدیه های میلیونی

سبد گل های مزین به شکلات از 200 هزار تا 7 میلیون تومان قیمت دارند

ولنتاین ایرانی، شب هدیه های میلیونی

کسب و کار نیوز- ورود سنت های اروپایی به فرهنگ ایرانی و استقبال مردم حتی بیش از خود اروپایی ها در ایران موجب شده تا بازار میلیاردی فروش ملزومات این رویداد راه اندازی شود. هر ساله در جهان روز 14 فوریه مصادف با بیست و پنجم بهمن ماه روز عشق جشن گرفته می شود و عاشقان در این روز هدیه هایی را برای یکدیگر خریداری می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، روز ولنتاین یکی از اصلی‌ترین روزهای رونق بازار خرده فروشی در جهان و حتی ایران محسوب می‌شود. آمارهای معتبر جهانی نشان می‌دهد حدود ۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ برای شب ولنتاین و برنامه‌های آن در آمریکا هزینه شده است. سالانه ۱۸۰ میلیون کارت هدیه به مناسبت این روز خریداری می‌شود و ۱۹۸ میلیون شاخه گل رز نیز تولید می‌شود. اما این روز در ایران حتی از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز باشکوه تر برگزار می شود و از چند روز مانده به این روز بازار فروش شکلات و عروسک های بزرگ خرس و گل و هدیه های دیگر داغ می شود.

روز ولنتاین یکی از اصلی‌ترین روزهای رونق بازار خرده فروشی در جهان و حتی ایران محسوب می‌شود. امروزه فضای مجازی نیز برای فروش ملزومات این مراسم به گردش مالی آن کمک بسیاری می کند. از یک ماه مانده به روز ولنتیاین، ادمین های تلگرامی و اینستاگرامی با قبول سفارش برای این روز جعبه های کادویی گرانقیمتی را که شامل عروسک، شکلات، بادکنک و … را آغاز می کنند. قیمت برخی از این هدایا و پکیج های مرتبط تا چند میلیون تومان نیز می رسد.

قیمت پکیج های هدیه از ۹۰ هزار تا ۵ میلیون تومان قیمت دارند

ادمین یکی از صفحات مرتبط با تهیه پکیج های هدیه در پاسخ به دایرکت “کسب و کار” قیمت پکیج های خود را از ۹۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان اعلام کرده است. به گفته این ادمین، پکیج های این صفحه یکی از باشکوه ترین پکیج های روز ولنتاین است که عروسک های خرس آن از استرالیا وارد شده و شکلات های سوئیسی در آن بکار می رود. یکی دیگر از صفحات فروش گل و سبد گل های مزین به شکلات نیز در پاسخ به دایرکت “کسب و کار” گفت: سبد گل هایی که قبل سفارش هستند از ۲۰۰ هزار تومان تا ۷ میلیون تومان قیمت دارند. در سبد گل های قیمت بالا از گل های ارکیده و شکلات های آلمانی استفاده می شود.

بازار خرید طلا و جواهر نیز یکی از بازارهایی است که به لطف روز ولنتاین رونق بسیاری پیدا می کند. طلافروشی های بازار و صفحات طلافروشی فضای مجازی با طراحی های طلاهای مناسب با این روز درآمدهای میلیونی کسب می کنند. استقبال از این مدا طلاها که با مناسب مربوطه همخوانی دارد یکی از پرطرفدارترین هدیه های این روز است. البته بازار اجناس فانتزی فروش ها، گل فروش ها، عطر و ادکلن فروش‌ها و… نیز بازار داغی می‌شود. البته در این روزها که میلیون‌ها تومان اقلام مربوط به ولنتاین خرید و فروش می‌شود بیش از هر گروه دیگر جامعه، تاجران، وارد کننده‌ها و فروشندگان خرد لوازم و هدایای مربوط به ولنتاین هستند که در پی کسب منافع اقتصادی، سعی دارند تا به ترویج و گسترش هرچه بیشتر این جشن‌های غربی بپردازند و تقریبا فارغ از هر گونه دغدغه فرهنگی، فقط و فقط به دنبال منافع مالی خود هستند.

حال با توجه به فعالیت‌های مورد انتظار در شب ولنتاین، شاید آمار منتشر شده سایت تبولا در این رابطه برای شما جالب باشد. طبق آمار این سایت، حدود ۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ برای شب ولنتاین و برنامه‌های آن در آمریکا هزینه شده است. این رقم شگفت‌آور قطعا در ایران متفاوت است اما اگر با توجه به نسبت هزینه‌های زندگی ایران و آمریکا حساب کنید، متوجه خواهید شد که هزینه‌ها و گردش مالی زیادی نیز در شب ولنتاین در ایران انجام می‌شود. بر اساس برآوردها حدود ۵۲ درصد مردم قصد دارند شکلات‌های مختلف و جذاب برای عشق خود بگیرند، ۴۴ درصد کارت هدیه و تبریک، ۳۵ درصد گل، ۱۸ درصد پوشاک و جواهرات. همچنین نزدیک ۴۰ درصد افراد نیز قصد دارند در این شب ساعتی را در رستوران، کافی‌شاپ و یا سینما سپری کنند.

از نگاه جامعه شناختی مشکلی برای جامعه وجود ندارد

شهلا کاظمی‌پور، جامعه‌شناس

اینکه در جامعه ایرانی بخواهیم روز عشق را جشن بگیریم از نگاه جامعه شناختی مشکلی در آن دیده نمی وشد. روز عشق صرفا به معنای عشق ورزیدن زن و مرد به یکدیگر نبوده و عشق مادر به فرزند، خواهر به بردار و… نیز وجود دارد که باید فرهنگ غنی ایرانی آن را درک کند. درست است که ما ایرانی هستیم و در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم اما در عین حال انسان هستیم و همه انسان‌ها نیازهایی دارند که ربطی به غرب و شرق جغرافیایی ندارد. نیاز به عشق و محبت یکی از این نیازهاست.

چنین روزی در غرب شکل گرفته و به کشورهای دیگر هم وارد شده است. بنابراین برای روز عشق می توانیم این استنباط را داشته باشیم که به دنبال جامعه ای خوشحال که این روزها در شرایطی نامناسبی به سر می برد هستیم. چرا انتقال دانش، ابداعات و ابتکارات تکنولوژیکی غرب به ایران را تهاجم قلمداد نمی‌کنیم و با جان و دل آن را وارد کشور می‌کنیم، بنابراین اگر قرار بر نفی غرب است، باید استفاده از دانش و فناوری غرب هم نفی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.