صفحه اصلی / اسلایدر / بریز و بپاش ارزی ایرانی ها در ترکیه
بریز و بپاش ارزی ایرانی ها در ترکیه

سرانه هزینه ایرانی ها برای سفر ترکیه ۸۰۷ دلار اعلام شد

بریز و بپاش ارزی ایرانی ها در ترکیه

کسب و کار نیوز - سفر به ترکیه به دلایل مختلفی انتخاب اول ایرانی هاست. در چند سال اخیر شاهد افزایش روز به روز تعداد مسافران و گردشگران ایرانی به مقصد ترکیه هستیم. نبود نیاز به ویزا، نزدیکی به ایران، تفاوت نه چندان زیاد پول ترکیه با واحد پول کشورمان موجب شده تا ایرانی ها سالانه سفرهای زیادی را در فصول مختلف سال به این کشور داشته باشند و منابع ارزی را برای اقتصاد ترکیه خرج کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مرکز آمار ترکیه در تازه‌ترین گزارش خود تعداد گردشگران خارجی و همچنین درآمد خود از صنعت گردشگری را منتشر کرده است. در این گزارش، درآمد سال گذشته ترکیه (۲۰۱۹) از گردشگری بیش از ۳۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار اعلام شده که ۱۷ درصد از پارسال بیشتر است. بخشی از این گزارش به هزینه سرانه مسافران خارجی در مدت اقامتشان در ترکیه پرداخته؛ آمریکایی‌ها با ۱۳۶۴ دلار، بیشتر از همه در سفر به ترکیه پول خرج کرده‌اند. این رقم برای یونانی‌ها ۳۰۲ دلار بوده است. سرانه هزینه شهروندان ایرانی در سفر به ترکیه قابل توجه است؛ هر مسافر ایرانی در سال گذشته میلادی بطور متوسط ۶۹۳ دلار در ترکیه خرج کرده که بیشتر از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، آذربایجان، اوکراین و روسیه است. در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ که همزمان با فصل سرما بوده، سرانه هزینه شهروندان ایرانی برای سفر ترکیه ۸۰۷ دلار اعلام شده که از متوسط سال پیش (۶۹۳ دلار) بیشتر است.

ایرانی‌ها همواره علاقمند به سفر به ترکیه بوده‌اند، در میان گردشگران خارجی که به ترکیه سفر می‌کنند ایرانی‌‌های هم‌اکنون در رتبه پنجم هستند، پس از کشورهای روسیه، آلمان، بلغارستان و بریتانیا. از آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه می‌توان دریافت که تعداد مسافران ایرانی در دو سال اخیر با فراز و نشیب همراه بوده اما در مجموع از دو سال پیش کمتر است. در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود دو و نیم میلیون ایرانی مسافر ترکیه شدند؛ سال بعد این رقم به حدود دو میلیون نفر رسید. علت این کاهش را می‌توان به افزایش نرخ ارز، بالا رفتن قیمت هتل و بلیط هواپیما و همچنین عوارض خروجی در ایران نسبت داد؛ سال پیش عوارض خروجی برای بار اول سفر از نفری ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان رسید.

بعد از کاهش مسافران ایرانی عازم ترکیه در سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ حدود صد هزار نفر بر مسافران ایرانی افزوده شد و در مجموع دو میلیون و صد هزار نفر از ترکیه بازدید کردند. شهرهایی مانند استانبول و آنتالیا از محبوبترین شهرها برای مسافران ایرانی‌ هستند. بعد از این دو شهر، از دید شهروندان خارجی که سال گذشته میلادی به ترکیه سفر کردند، شهرهای ادرینه در نزدیکی مرز یونان و بلغارستان و موغله در جنوب غربی و آرتوین در شمال شرقی ترکیه دیگر شهرهای محبوب بودند.

رونق اقتصاد ترکیه با سرمایه ایرانی ها

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

ترکیه پس از قرار گرفتن در شرایط تورمی و رکود توانست با سیاست های درست اقتصاد خود را نجات دهد. در مدت زمان بسیاری این کشور درگیر مشکلات اقتصادی فراوان بود اما در نهایت توانست از راههایی که می تواند الگوی ایران در این زمینه باشد، به درآمدزایی ارزی برسد و اقتصاد خود را نجات دهد. اقتصاد این کشور در حال حاضر به ثبات رسیده و البته به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته و در حال رشد شناخته می شود.

ترکیه سیاست های پولی خود را تغییر داده و اصلاحات زیادی را در این زمینه اجرایی کرد. این کشور سیاست پولی خود را برای هدف‌گذاری و کنترل تورم از طریق عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت بانکی اعمال کرده و ادامه می دهد. هم چنین با توجه به منابع گردشگری بسیاری که دارد توانسته ارزآوری کند. هرچند منابع ایران در زمینه گردشگری بسیار غنی تر است اما سیاست های اجرا شده در این زمینه نامناسب بوده و گردشگران بین المللی و ایرانی ها ترجیح داده اند ترکیه را برای گردش و استراحت انتخاب کنند و منابع ارزی کشور هر سال توسط گردشگران ایرانی وارد ترکیه می شود و درآمدزایی ترکیه از این راه ادامه دارد. برخلاف ایران، دولت ترکیه در جذب توریست بسیار خوب عمل کرده است.

در حال حاضر باید به فکر راهکارهایی برای توسعه اقتصادی با مشارکت این کشور باشیم. سرمایه گذاری مشترک با حضور بخش خصوصی دو کشور به منظور تولید کالاهای مشترک با هدف صادرات به کشورهای منطقه می‌تواند زمینه نفوذ ایران و ترکیه به بازارهای کشورهای ثالث بخصوص در منطقه را ایجاد کند. کاری که ترکیه در حال حاضر علاوه بر توسعه صنعت گردشگری خود در حال انجام آن است. ترکیه با تقویت صنایع مختلف و زیرساخت های تجاری توانسته شرایط بسیار مناسبی را رقم بزند و حجم تجارت آن نسبت به ایران بزرگتر و ارتباط این کشور با بازارهای جهانی نیز بیشتر شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.