صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / ضعیف‌ترین رشد اقتصادی چین ثبت شد

در ۲۸ سال اخیر

ضعیف‌ترین رشد اقتصادی چین ثبت شد

کسب و کار نیوز - رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ به کمترین سطح خود از سال ۱۹۹۲ رسید.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، شاید دستیابی به رشد بالای شش درصد برای بسیاری از کشورها رویا باشد اما رشد ۶.۱ درصدی در سال ۲۰۱۹ برای چینی‌ها اصلا خبر خوش‌حال کننده ای محسوب نمی‌شود چرا که این رشد، ضعیف ترین رشد اقتصادی است که از سال ۱۹۹۲ تاکنون در این کشور به ثبت رسیده است. پس از هفده ماه جنگ تجاری با آمریکا، اکنون دو کشور بر سر فاز نخست توافق با یکدیگر به جمع بندی رسیده اند و انتظار می‌رود که رشد اقتصادی چین در سال جاری تحت تاثیر این توافق افزایش پیدا کند؛ هر چند که احتمالا تا آشکار شدن پیامدهای مثبت بر روی رشد نیاز به زمان خواهد بود.

آن طور که داده های منتشرشده توسط مرکز آمار چین نشان می دهد، بانک های چینی برای تقویت رشد اقتصادی در سال گذشته ۲.۴۴ تریلیون دلار وام در اختیار بنگاه های کوچک و متوسط قرار داده اند که در طول تاریخ این کشور بی سابقه بوده است. پیش‌تر بانک جهانی با هشدار نسبت به تداوم روند نزولی رشد پیش‌بینی کرده بود روند نزولی رشد اقتصادی چین برای سال‌های بعدی نیز ادامه داشته باشد به گونه‌ای که نرخ ۵.۹ درصدی برای سال ۲۰۲۰ و رشد ۵.۷ درصدی برای سال ۲۰۲۱ برای این کشور پیش بینی شده است.

متوسط رشد اقتصادی چین در بازه زمانی ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ برابر با ۹.۳۶ درصد بوده است که بالاترین نرخ رشد ثبت شده مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۹۹۳ با ۱۵.۳ درصد  و کمترین نرخ رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۹۰ با منفی ۳.۸ درصد بوده است.

هم چنین طبق اعلام مرکز آمار چین، نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه پایانی سال ۱.۵ درصد بوده که ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ رشد ثبت شده در سه ماهه سوم محسوب می‌شود. لی که کیانگ، نخست وزیر چین گفته است دولت رسیدن به رشد اقتصادی ۶ تا ۶.۵ درصدی را در سال جاری هدف گذاری کرده است. وی با هشدار نسبت به افزایش شرایط دشوار در جهان گفته است حزب کمونیست برای تقویت رشد برنامه‌های زیادی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.