صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / رقابت تنگاتنگ سامانه های خرید و اجاره مسکن
رقابت تنگاتنگ سامانه های خرید و اجاره مسکن

«ديوار» و «شيپور» نيازمندي‌هاي سنتي را به حاشیه راندند

رقابت تنگاتنگ سامانه های خرید و اجاره مسکن

کسب و کار نیوز - رقابت در بازار خرید و اجاره ملک بین فعالان این حوزه، شکل جدیدی به خود گرفته؛ چراکه دیگر سنتی‌ها و رسانه‌های چاپی از جمله «همشهری» و «خراسان» به حاشیه رانده شده‌اند و امروز شاهد رقابت تنگاتنگ سامانه‌های خرید و اجاره ملک طی سال‌های اخیر هستیم.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، از قدرهای این بازار – «دیوار» و «شیپور»- که بگذریم، سامانه‌های ملک‌فروشی متعددی از جمله «آی‌هوم»، «ایران‌فایل»، «اسکانو»، «دلتا»، «جوملک»، «کیلید» و… در حال حاضر فعال‌اند که تعداد آنها از انگشتان دست فراتر خواهد رفت. در این رابطه مدیرعامل «ملک‌رادار» گفت: «۶۵ درصد آگهی‌های ملکی در پلتفرم ثبت نیازمندی‌های آنلاین «دیوار» منتشر می‌شود و پس از آن دیگر فعال این بازار یعنی پلتفرم «شیپور» بیش از ۲۵ درصد سهم بازار نیازمندی‌ها را در اختیار دارد.» این در حالی است که بازیگر دوم این بازار، این درصد را خلاف واقع عنوان می‌کند.
مهران داودی، مدیرعامل «ملک‌رادار» ادامه داد: «در میان سایت‌های انتشاردهنده آگهی ملکی، پس از سایت‌های «دیوار» و «شیپور»، سایت «آی‌هوم» قرار دارد و در مقام چهارم، نوبت به روزنامه همشهری می‌رسد که کمتر از ۲ درصد آگهی‌های مسکن در این روزنامه منتشر می‌شوند. ملک‌رادار که یک موتور جستجوی آگهی‌های ملکی است، در استان‌های تهران، البرز و خراسان کلیه آگهی‌های ملکی را از سایت‌های مختلف جمع‌آوری کرده و در اختیار شهروندان و مشاوران املاک قرار می‌دهد.» به گفته مدیران ملک‌رادار، در حالی که سهم سایت «دیوار» از آگهی‌های ملکی در فصل پاییز نسبت به تابستان افزایش یافته، سهم «شیپور» از این بازار، حدود ۳ درصد کاهش داشته است. در این نشست مهران داودی، مدیرعامل ملک‌رادار، با اشاره به انتشار آگهی‌های این شرکت روی اپلیکیشن تحت وب و بات‌های تلگرامی، درباره ارائه اپلیکیشن رسمی این سرویس گفت: «سرویس‌های ملک‌رادار روی اپ تحت وب و بات‌های تلگرامی عرضه می‌شوند. اپلیکیشن اندرویدی ما نیز از یک سال پیش آماده شده؛ اما به‌دلیل اینکه نمی‌خواهیم مشتریان را با چند درگاه مواجه کنیم و همچنین اینکه تعداد کاربران هنوز در تلگرام خیلی بیشتر هستند، آن را عرضه نمی‌کنیم.» وی همچنین پیش از این گفته بود: «سایت‌های اینترنتی در انتشار آگهی‌های ملکی، روزنامه‌ها را محو کردند.»
ملک‌رادار با انتشار یک گزارش از میزان آگهی‌های ملکی منتشرشده در فصل تابستان امسال نشان داد در روزهای اوج معاملات فروش و اجاره املاک در کشور، سایت‌های اینترنتی مانند «دیوار» و «شیپور»، سهم بسیار بیشتری در انتشار آگهی‌های این صنعت داشته و روزنامه‌ها را تقریبا از این حوزه خارج کرده‌اند. گزارش ملک‌رادار نشان می‌دهد در تابستان امسال، سایت‌های «دیوار» و «شیپور» در مجموع ۹۰ درصد آگهی‌های مسکن در فصل تابستان را منتشر کرده‌اند که در این بین، سایت دیوار با ۶۱ درصد، سهم بیشتری را از آن خود کرده است. این آگهی‌ها مربوط به استان‌های تهران، البرز و خراسان هستند.

حذف سنتی‌ها

ملک‌رادار در گزارش فصلی خود نشان داده است که در تابستان امسال، بیشترین سهم از انتشار آگهی‌های مسکن در فصل تابستان را سایت «دیوار» با بیش از ۶۱ درصد و سایت «شیپور» با نزدیک به ۲۹ درصد داشته‌اند و سایت‌های «آی‌هوم»، «دلتا»، «آلونک»، «کیلید»، «اینپین» و… در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این میان سهم روزنامه‌های همشهری و خراسان از آگهی‌های ملکی فصل تابستان، در مجموع کمتر از ۳ درصد است که اعداد نشان می‌دهد رسانه‌های چاپی با وجود آنکه در این بازار قدیمی‌تر هستند و در گذشته جایگاه مهمی داشته‌اند؛ اما در سال‌های اخیر و با به میدان آمدن سایت‌های اینترنتی، جایگاه خود را به‌شدت از دست داده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد در فصل تابستان به صورت کلی بیش از ۳ میلیون و ۴۷۵ هزار آگهی ملکی منتشر شده است.

رقبای قدر جدید
سایت «دیوار» گرچه در میان تمامی پلتفرم‌های انتشار آگهی، سهم بسیار بیشتری را در اختیار دارد؛ اما مقایسه آمار فصل‌های تابستان و بهار نشان می‌دهد سهم این سایت از آگهی‌های مسکن در فصل تابستان اندکی بیش از ۱۱ درصد کمتر از بهار امسال بوده است. این در حالی است که سایت «شیپور» در تابستان امسال سهم خود را ۹ درصد افزایش داده است. سایت‌های دیگر نیز در تابستان امسال سهم بیشتری از آگهی‌ها داشته‌اند که این نشان می‌دهد سایت «شیپور» با رقبای جدی‌ حداقل در بخش آگهی‌های مسکن، روبه‌رو است. در همین حال سهم روزنامه همشهری از آگهی‌های مسکن در تابستان امسال، کاهش داشته است. گرچه رقم این کاهش، قابل توجه نیست؛ اما با توجه به جایگاه کلی این روزنامه در انتشار آگهی‌ها، این روند چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. عدد کلی آگهی‌های مسکن در ۶ ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد تعداد آگهی‌ها در تابستان امسال حدود ۱۲۰ هزار مورد بیش از فصل بهار بوده است.

اطلاعات ملک‌رادار کامل نیست

میلاد بازدار، مدیر دپارتمان املاک شیپور
ما ادعای برابری در تعداد آگهی با سایت «دیوار» را نداریم؛ ولی روی کیفیت آگهی‌ها در پلتفرم «شیپور« تمرکز زیادی داریم. در مورد درصدهایی که ملک‌رادار اعلام کرده است، باید توجه داشت که روش ملک‌رادار برای اینکه این آمارها را استخراج کند این است که سایت‌ها را crawl می‌کند تا ببیند چند آگهی دارند و در crawl کردن حتما یک‌سری باگ‌ها وجود دارد. در این میان ما جلوی خیلی از crawlها را می‌بندیم تا نتوانند از روی سایت «شیپور» دیتاها را بردارند و به همین دلیل اطلاعاتی که در سایت ملک‌رادار از سایت ما وجود دارد، اطلاعات کاملی نیست. در حجم آگهی‌ها و سهم بازار تصور من این است که نزدیک ۵۰ تا ۶۰ درصد سهم بازار متعلق به سایت «دیوار» است و سهم شیپور نزدیک به ۳۵ درصد از آگهی‌هاست با یک اختلاف ۲۰ درصدی با «دیوار». همچنین فکر نمی‌کنم آگهی‌ای در پلتفرم دیگری باشد که در پلتفرم ما نباشد. اگر هم آگهی‌های دیگری باشد تعداد آن آنقدر ناچیز است که درصدی از سهم بازار نیست؛ یعنی آگهی‌های دیگری که در پلتفرم‌های دیگر وجود دارد حتماً در پلتفرم «شیپور» و «دیوار» بوده و یا حداقل مطمئناً در «شیپور» وجود دارد چون بقیه پلتفرم‌ها با دفاتر املاک کار می‌کنند و تمام دفاتر املاکی که در حال حاضر فعال‌اند ما نیز با آنها قرارداد داریم و آگهی‌های‌شان روی «شیپور» نیز بارگزاری می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که آنها آگهی‌های جدیدی هستند. درصد زیادی از این آگهی‌ها، آگهی‌هایی است که روی «شیپور» بوده است. خیلی از پلتفرم‌های دیگر آگهی‌هایی که روی سایت ماست را برمی‌دارند و روی سایت خود می‌گذارند. اینها چیزهایی است که اتفاق می‌افتد و عادی نیز هست؛ ولی سهم ۲۵ درصدی «شیپور» از آگهی‌های ملکی که سایت ملک‌رادار اعلام کرده را من قبول ندارم چون از روی یک crawler این آمار اعلام شده که این crawler آگهی‌های سایت ما را تخلیه می‌کند و بنابراین همه آگهی‌ها را مسلما نمی‌تواند بگیرد. ما خودمان چنین روشی داریم که جلوی crawlerها را بگیریم که آگهی‌های‌مان را برندارند. با وجود این هدف بازار آنلاین این بود که سهولت را برای مردم برای پیدا کردن خانه ایجاد کند. در بازار سنتی و چاپی قدیم شما اطلاعات حداقلی از یک ملک داشتید و حتما باید برای دیدن آن ملک به دفتر آژانس املاک مراجعه و یا باید حتما ارتباط تلفنی برقرار می‌کردید تا اینکه اطلاعات تکمیلی از آن ملک داشته باشید؛ ولی بازارهای آنلاین اطلاعات بسیار بیشتری را به مردم می‌دهند. بحث عکس و کیفیت عکس‌ها چیزهایی است که به انتخاب ملک به مردم کمک می‌کند. به جای اینکه مردم ۳۰ ملک بازدید کنند تا بتوانند از بین آنها گزینه‌ای را انتخاب کنند در حال حاضر می‌توانند به‌راحتی و با هزینه کمتر و با سرعت خیلی بیشتر ۳۰۰ ملک را بازدید کنند. کمک پلتفرم ما به بازار مسکن این بود که شفافیت را به بازار وارد کنیم و کیفیت خدمات را بالا ببریم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.