چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / توقف معاملات در بازار طلا و سکه
توقف معاملات در بازار طلا و سکه

قیمت طلا در بازار جهانی مرز روانی ۱۶۰۰ دلار به ‌ازای هر اونس را رد کرد

توقف معاملات در بازار طلا و سکه

کسب و کار نیوز - در دنیا معمولا سیاست تابعی از منافع اقتصادی است ولی در ایران منافع اقتصادی در جهت سیاست گذاری های سیاسی است. در ایران عامل سیاسی در روند آتی اقتصادی کشور تعیبن کننده است وتمام مولفه های اقتصادی که روی سودآوری شرکت ها تاثیرگذار هستند متناسب با عوامل سیاسی داخلی و خارجی تغییر می کنند. در پی پاسخ کوبنده ایران به حمله تروریستی آمریکا، قیمت طلا رکوردهای جدیدی در بازارهای جهانی به ثبت رساند. قیمت طلا در بازار جهانی با جهشی دو درصدی مرز روانی ۱۶۰۰ دلار به‌ازای هر اونس را رد کرد تا در بالاترین سطوح هفت ماه اخیر قرار بگیرد. بازار طلا در نخستین ساعات آغاز به کار پس از خبر پاسخ انتقامی موشکی سپاه پاسداران به مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد آمریکا مواجه شد و فضای معاملات تحت تاثیر وقایع این حمله قرار گرفت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، قیمت طلا در بازارهای جهانی با جهشی بیش از دو درصد به ۱۶۱۰ دلار و ۹۰ در هر اونس رسیده است. قیمت نقره نیز با رشدی معادل ۱.۲ درصد به سطح ۱۸ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسیده است. پلاتین نیز با رشدی ۰.۳ درصدی به ۹۷۳ دلار رسیده است. پالادیوم نیز با رکوردشکنی به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده و هر اونس پالادیوم معادل ۲۰۵۶ دلار دادوستد می‌شود. بامداد امروز نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا (س) » با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند.

یکی از صرافان بازار ارز و سکه  در همین رابطه گفت: در این هفته قیمت ارز افزایشی بود  و با هیجان شروع شد علی رغم آن  جریان خرید و فروش نسبت به هفته گذشته کاهش داشت و شاهد رفتار هیجانی در معاملات ارز نبودیم و آرامش در بازار ارز کاملا مشهود است. بازار طلا در این هفته با توجه به اتفاقات اخیر و در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اونس جهانی طلا افزایش یافت و سکه نیز حدود ۸۰ هزار تومان صعود کرد که تا امروز ۱۸ دی ۹۸ قیمت سکه بهار آزادی ۵ میلیون ۱۶۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی ۵ میلون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است. طلای ۱۸ عیار ۵۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و اونس جهانی با افزایش  ۳۷ دلار  به یک هزار و ۵۸۶ دلار و ۱۶سنت رسید. یکی از صرافان بازار ارز و سکه  بیان کرد: در بازار سکه و طلا نیز شاهد افزایش بیشتر در قیمت سکه در این هفته بوده ایم که خرید و فروش در این هفته  نیز به طبع آن کمی کاهش  یافت و تمایلی به خرید سکه برای مشتریان نبود.

وضعیت سیاسی و نظامی اجازه پیش بینی قیمت  طلا را نمی دهد

عبادلله محمدولی، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر

به دلیل تاثیرپذیری بازار طلا از تحولات سیاسی و اقتصادی اعضای این صنف نمی توانند از برچسب قیمت استفاده کنند. در فاصله بین سال گذشته تا به امروز تحولات زیادی در زمینه های سیاسی و اقتصادی در کشور اتفاق افتاده که بازار طلا و سکه را تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل نمی توان به طور قطع اعلام کرد که این کالا برای سرمایه گذاری مناسب است. در شرایط حاضر نیز باتوجه به وضعیت سیاسی و نظامی در کشور نمی‌توان قیمت طلا را در بازار پیش بینی کرد.

اما در صورت برطرف شدن تنش های سیاسی، با وجود محدودیت های ناشی از تحریم، می توان به آینده اقتصادی و فعالیت های سودآور امیدوار بود.هم اکنون در بازار معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و مردم برای خرید و فروش مراقب باشند. در این شرایط عده ای شاید به دلیل منافع شخصی تبلیغات و اخبار دروغین در رابطه با طلا پخش کنند و یا با اعلام افزایش مجدد قیمت ها بخواهند مردم را وادار به خرید طلا کنند.

در حال حاضر اونس جهانی طلا ۳۷ دلار افزایش داشته و بهای هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در پی حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق با ۳۷ دلار افزایش به ۱۶۰۵ دلار و ۶۵ سنت در هر اونس افزایش یافت. به دنبال حملات موشکی که ایران در چندین نقطه در عراق از جمله پایگاه هوایی الاسد که میزبان نیرو‌های آمریکایی در این کشور است انجام داد بازار جهانی طلا در واکنش به این موضوع با افزایش قابل توجه قیمت مواجه شد و قیمت این فلز گرانبها به بالاترین قیمت از آوریل ۲۰۱۳ تاکنون رسید.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.