صفحه اصلی / اسلایدر / بدقولی خودروسازان ادامه دارد
بدقولی خودروسازان ادامه دارد

خودروسازان با وجود بدقولی چند ماهه در تحویل خودروهای تکمیل وجه شده مشتریان، فروش فوری دارند

بدقولی خودروسازان ادامه دارد

کسب و کار نیوز-در حالی که خودروسازان هنوز به تعهدات خود در قبال مشتریان برای تحویل خودروهای پیش فروش شده عمل نکرده‌اند که سایپا در اطلاعیه ای اقدام به فروش فوری خودرو کرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در طرح فروش سایپا، خودروی سایپا پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با میزان تسهیلات ۴ میلیون تومانی و از طریق شرکت “لیزینگ رایان سایپا” در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت که موعد تحول آن ۳۰ روزه بوده و نحوه بازپرداخت اقساط آن در قالب ۳ چک چهارماهه خواهد بود.
بدقولی خودروسازان در قبال مشتریان در حالی ادامه‌دار است که پیش از این آخرین مهلت تحویل خودروهای پیش فروش شده پایان خرداد و پس از آن اواخر مهر اعلام شده بود. تا اینکه بهانه‌های خودروسازان برای عرضه خودرو، مهلت پایان سال را نیز از سوی مسئولان برای انجام این تعهدات به آنها داد. با این حال طبق آنچه سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته، در برخی از خودروها انجام تعهدات امکان پذیر نیست و باید تبدیل شوند. از سوی دیگر خودروسازان نمی‌توانند ضرر و زیان سرمایه‌گذاری مشتریان خود را بدهند و در این شرایط مشتریان زیان می‌بینند.
هنوز درعلت واقعی تناقض رفتار خودروسازان در قبال مشتریان، ابهام وجود دارد. اما به گفته برخی از کارشناسان در چیزی که نمی‌توان شک کرد، مشکلات خودروسازان در تولید خودرو و ترفندهای خودروسازان برای رهایی از این مشکلات است.
برای مثال آمارهای پنج ماه نخست ۱۳۹۸ نشان می‌دهد ۳۲۰ هزار و ۳۳۹ دستگاه در پنج ماهه امسال از سوی خودروسازان تولید شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته است.
همچنین آخرین داده‌های خودروسازان نیز حکایت از آن دارد که در مرداد ماه امسال ۶۰ هزار و ۷۴۷ خودرو در کشور تولید شده که تغییرات تولید خودرویی‌ها نسبت به تیر ماه افت ۶/۷ درصدی را نشان می‌دهد.میزان تولید سایپا نیز در پنج ماهه نخست امسال کاهش ۴/۱۱ درصدی داشته است.
اما در شرایطی که سایپا با مشکل تولید مواجه است، چه توجیهی برای فروش فوری خودرو وجود دارد؟ آیا این فروش فوری به دلیل نیاز این خودروساز به منابع مالی و نقدینگی است؟
بر اساس گزارش‌های موجود، جدا از بدقولی‌ها که خریداران خودرو را با چالش روبه رو کرده، در فرایند پیش فروش خودرو بی عدالتی نیز وجود دارد. در همین رابطه عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود فردی که امروز ثبت نام می‌کند به راحتی و بدون فوت وقت می‌تواند خودرو تحویل بگیرد، اما شخص دیگری که دو سال پیش در پیش فروش‌ها ثبت نام و پول آن را به صورت کامل پرداخت کرده هنوز خودرویی دریافت نکرده است.

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو

فروش فوری برای تامین نقدینگی

شرکت‌های خودروسازی به دلیل مشکلات مالی و همچنین قیمت‌های دستوری غارت شده‌اند. آنها به دلیل فروش زیر قیمت تمام منابع مالی خود را از دست داده و در حال حاضر به افزایش سرمایه یا از طریق سهامداران و یا با فروش جدید، نیازمندند. به همین دلیل فروش‌های فوری خودرو در شرایط کنونی برای انجام تعهدات سابق است. خودروسازان ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد ضرر انباشته دارند که تا جبران نشده و افزایش سرمایه نداده باشند، معضل تولید برای آنها حل نخواهد شد. تا مادامی که خودروسازان از محل تجدید ارزیابی دارایی خود، مشکل نقدینگی را حل می‌کنند، فروش فوری برای تامین نقدینگی ادامه دارد. سال گذشته وزارت صمت به آنها مجوز داد ۲۰ درصد تولید خود را به این منظور با قیمت روز بفروشند.
بانک مرکزی تنها ۴ هزار میلیارد تومان برای حل معضل نقدینگی خودروسازان در اختیار آنها گذاشته است که در برابر زیان۲۰ هزار میلیاردی خودروسازان، عددی نیست. از سویی سیاست پرداخت این تسهیلات از سوی بانک مرکزی بر مبنای خلق نقدینگی بود که به رشد تورم منتهی شد. دولت از شیوه تورم‌زا برای مهار تورم استفاده کرد. به همین دلیل بعد از سرکوب قیمت‌ها و همچنین قیمت خودرو، مشکلات این بازار بدتر هم شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.