صفحه اصلی / اسلایدر / استقبال بورس از گرانی‌ها
استقبال بورس از گرانی‌ها

بورس هفته دوم آذرماه رشدی ۱۱ هزار واحدی را تجربه کرد

استقبال بورس از گرانی‌ها

کسب و کار نیوز-همزمانی رشد شاخص بورس طی هفته دوم آذر ماه با رشد قیمت دلار و انتظارات تورمی در بازار، بار دیگر این مسئله را ایجاد کرده که آیا شاخص تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و وضعیت بازار رشد داشته و یا این روند ادامه‌دار است؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به اعتقاد کارشناسان رکودی که در سایر بازارها حاکم است، گرایش به سمت بازار سرمایه را بیش از قبل کرده است. یعنی جذابیت سرمایه‌گذاری در سایر بازارها نسبتا کاهش پیدا کرده است، به همین دلیل اگرچه به طور موقت قیمت ارز، سکه و یا طلا افزایش پیدا کند، اما اثر آن بر بازار سرمایه نیز گذرا است. آنچه پایدار است، افزایش جذابیت بورس برای سرمایه گذاری نسبت به سایر بازارها است.

بر اساس گزارش‌های موجود از وضعیت بازارهای مالی، مسکن به دلیل افزایش قیمت در رکود فرو رفته، بازار خودرو مشتری واقعی ندارد، خطر سرمایه‎گذاری در بازار دلار به دلیل نظارت بانک مرکزی افزایش پیدا کرده و بازار سکه و طلا نیز به اوج قیمت رسیده و جذابیت پیشین خود برای سرمایه‌گذاری را تا حدی از دست داده‌اند. تنها بازار سرمایه باقی می‌ماند که به اعتقاد کارشناسان برای ماندگاری سرمایه‌ها در آن  باید بسترسازی کافی برای توسعه و رشد آن را چه به لحاظ فرهنگی و چه از نظر مدیریت این بازار، فراهم کرد.

بازار سهام دومین هفته آذر ماه را در حالی به پایان برد که بازدهی ۳٫۶ درصدی را محقق کرد.بر اساس گزارش‌های موجود، ارزش بازار سرمایه روند افزایشی داشت و روز دوشنبه بالاترین تعداد معاملات به ارزش بیش از ۲۱۸۰ میلیارد تومان در بورس ثبت شد.

شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته جاری نسبت به هفته گذشته با رشد ۳۳۵۷ واحدی همراه بود و نسبت به هفته گذشته به ۳۱۴ هزار و ۵۸۷ رسید. از سوی دیگر، شاخص کل با معیار هم وزن نیز در همان روز افزایشی بود و به ۹۴ هزار و ۸۲۰ رسید.

ارزش بازار سرمایه ابتدای هفته یک میلیون و ۱۴۸ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان رشد داشت و پایان معاملات آخرین روز کاری بورس به یک میلیون و ۱۷۶ هزار میلیارد تومان رسید.

روند افزایشی بورس در روز یکشنبه ادامه یافت و دامنه آن به روز دوشنبه نیز رسید؛ به طوریکه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه با رشد ۱۵۲۴ واحدی نسبت به روز قبلش همراه شد و به رقم ۳۲۰ هزار و ۱۹۴ رسید.

شاخص کل بازار با معیار هم‌وزن نیز در روز دوشنبه نسبت به یکشنبه افزایشی بود و روی ۹۶ هزار و ۶۱۷ ایستاد. به این ترتیب، با پایان یافتن معاملات دوشنبه بازار بورس اوراق بهادار تهران، ارزش بازار به یک میلیون و ۱۶۸ هزار میلیارد تومان رسید.

در روز سه‌شنبه با پایان یافتن معاملات در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل این بازار با رشد ۶۱۹ واحدی به ۳۲۰ هزار و ۸۱۴ رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن در این روز ۸۵۸ واحد رشد کرد و در رقم ۹۷ هزار و ۴۷۵ قرار گرفت

و اما در آخرین روز کاری بازار سرمایه معاملات باز هم افزایش یافت و شاخص بورس نیز ۱۷۱۳ واحد رشد کرد و به رقم ۳۲۲ هزار و ۵۲۸ رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز از این قاعده مستثنی نماند و ۱۸۳۷ واحد رشد کرد و در رقم ۹۹ هزار و ۳۱۲ ایستاد. همچنین ارزش کل بازار در این روز به یک میلیون و ۱۷۶ هزار میلیارد تومان رسید.

 

مجید محمد علیزاده آرانی، کارشناس بازار سرمایه

چشم انداز مثبت بورس

 

با توجه به افزایش قیمت دلار و انتظارات تورمی‌ای که در بازار به دنبال گرانی بنزین اتفاق افتاد، بازار سرمایه نیز به استقبال این گرانی‌ها رفت. سرمایه‌گذاران انتظار دارند با توجه به سرمایه‌ای که دارند از سرمایه‌گذاری در بورس نتیجه بگیرند و  وضعیت پیش آمده در سایر بازارها نیز افق پیش رو را برای آنها مثبت می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که با  افزایش قیمت حامل‌های انرژی روی قیمت خدمات و کالاها نیز افزایش پیدا کرده و همین امر رشد قابل توجهی را برای بازار به ارمغان بیاورد. بنابراین روند رو به رشد شاخص بورس ادامه‌دار است و پیش بینی می‌شود که تا آخر سال این روند افزایشی ادامه داشته باشد. البته در رابطه با وضعیت فعلی بازار و همچنین رفتار سهام‌داران چند عامل به طور موازی وجود دارد. یکی برآوردها از افزایش قیمت کالاها و خدمات است که روی شاخص بورس اثرگذار است، موضوع دیگر ارزش ذاتی سهام‌ها در بازار سرمایه است که هنوز به نقطه ارزش واقعی نرسیده است. موضوع دیگر تجدید ارزیابی‌ها است. هنوز بازار در حالت شوک و خوف و رجای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها است که هیچ کس در خصوص آن پاسخی قطعی نداده و سرمایه‌گذاران نیز می‌خواهند از این موضوع جا نمانند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.