صفحه اصلی / اجتماعی / معافیت مالیاتی مافیای کنکور در پوشش انتشاراتی
معافیت مالیاتی مافیای کنکور در  پوشش انتشاراتی

سیستم معافیت مالیاتی و مالیات ستانی در کشور همچنان ناکارآمد و تبعیض آمیز است

معافیت مالیاتی مافیای کنکور در پوشش انتشاراتی

کسب و کار نیوز- درآمدهای بودجه‌ای کشور روی صادرات حاصل از فروش نفت و درآمدهای مالیاتی استوار شده است. بودجه سال 1399 در حالی در هفته جاری در دولت بررسی و سپس تقدیم مجلس می‌شودکه تحریم‌های نفتی زمینه صدور نفت کشور را به‌صورت معنادار کاهش داده است و کاهش درآمدهای ارزی به معنای تدوین بودجه‌ای است که کم‌ترین وابستگی را به درآمدهای حاصل از فروش نفت داشته باشد.یعنی «بودجه منهای نفت». در سمت منابع، درآمدهای مالیاتی در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این حالت، با توجه به اینکه نفت به بودجه جاری تعلق نمی‌گیرد، باید انتظار داشت که مجموع درآمدهای دولت(از جمله درآمدهای مالیاتی) و اوراق مالی، به جبران هزینه‌های جاری بپردازد. با این حساب، فاصله بین درآمدهای مالیاتی و هزینه‌های جاری در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که در بسیاری از مشاغل و رسته های شغلی فرار مالیاتی وجود دارد و تامین درآمدهای دولت از موضوع مالیات در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

این روزها بحث مالیات ستانی از مشاغل بسیار داغ شده و حساسیت های زیادی در رابطه با مشاغلی که درآمدهای بسیار بالایی دارند و از مالیات دهی معاف شده اند بر سر زبان ها افتاده است. معافیت مالیاتی سلبریتی هایی که درآمدهای کلانی دارند نمونه ای از تبعیض های دولت برای دریافت مالیات است. در این بین سالهاست انتشاراتی ها نیز از مالیات معاف شده اند که در این بین مافیای کنکور بیشترین سود را از این تصمیم برده است. گردش سالیانه مافیای کنکور حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و در بخش کتب کمک درسی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. موسسات کنکور و کمک آموزشی اگر سالانه ۱۵٪ مالیات پرداخت کنند ۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان مالیات قابل وصول از این مافیا خواهد بود. در حال حاضر که بحث معافیت مالیاتی برای بخش فرهنگی داغ شده و سلبریتی ها و مافیای کنکور از آن بهره می برند، باید پیگیری شود که چرا کتابفروش ها چندین سال است که مالیات پرداخت می کنند و به رغم معافیتی که برای آنها در نظر گرفته شده این دریافت ها انجام می شود. همین مسائل هر ساله موجب شده تا چندین کتابفروشی تعطیل شده و یا تغییر شغل بدهند اما مافیای کنکور هر ساله سود بیشتری به جیب می زنند.

علی‌رغم نظر مخالف کارشناسان آموزش و پرورش با این‌گونه مؤسسات و کتاب‌ها، اگر به نمایشگاه های کتاب رفته باشید یا حتی سری به راسته کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب بزنید، می‌بینید که برخلاف گذشته، حالا شیک‌ترین و بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی‌ها به همین مؤسسات آموزشی و کتاب‌های کمک‌درسی اختصاص پیدا کرده و ساختمان‌هایی که پی‌درپی خریداری و تجهیز می‌شوند، نشان از تجارت پرسود کتاب‌های کمک‌درسی دارد. در این باره، در سال ۹۷ گزارشی منتشر شد که سود یک موسسه‌ کنکور در طول نمایشگاه کتاب حدود ۸۰۰ میلیون تومان است. حال اگر تنها ۱۰ موسسه فعال در این حوزه را در نظر بگیریم حداقل سود حاصل از آنها در دوران برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

اما مجوز این مؤسسات از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شود. ورود  این مؤسسات به مدارس هم باز با مجوز ادارات آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. پس  اگر بخواهیم هم این‌گونه به مسئله نگاه کنیم، وزارت آموزش و پرورش این‌ قدر هم مظلوم نبوده و در چنبره مافیا گرفتار نیامده است. بنابراین برخی تصور می کنند مافیای کنکور در مؤسسات آموزش کنکور خلاصه می شود که آگهی تبلیغات بعضی از آنها شبانه روز در رسانه ملی پخش می شود و وزارت آموزش و پرورش مجوز آنها را صادر کرده و زور وزیر به مؤسساتی که خود مجوز داده نمی رسد. از طرفی دیگر بر اساس محاسباتی که درباره سود مالی این تبلیغات طبق تعرفه‌های مشخص‌ شده صداوسیما برای برنامه‌های تبلیغاتی کنکور به دست آمده بود، جمع کل ۱۳ برنامه در یک‌ ساعت، دو‌ میلیارد‌ و ‌۲۸۹‌میلیون‌ و ۶۰۰ هزار تومان و جمع کل ۱۳ برنامه در یک ‌ماه، ۵۷۶ میلیارد‌ و‌۹۷۲‌میلیون‌ و ۲۰۰ هزار تومان برای این سازمان صدا و سیما درآمد داشته است. بنابراین صدا و سیما نیز شریک سودهای کلان این موسسات است.

ماهیت فعالیت این موسسسات ربطی به انتشاراتی ها ندارد

حسین کریمی، کارشناس آموزشی

موضوع مافیای کنکور سودهای چند هزار میلیاردی چندین سال است که مطرح شده و مقابله با آن در حد حرف و اظهار نظر است. قطعا مافیای کنکور و کتب آموزشی قطعا وجود دارد و به همین دلیل است که مقاومت‌های عجیبی در برابر حذف کنکور یا مشق حذف انجام می‌گیرد. آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی و متولی برخورد با این موسسات به کلام بسنده کرده و عملا اقدامی انجام نمی دهد. اینکه مافیای کنکور کجاست و چگونه فعالیت می کند را باید از متولی اصلی این بحران سوال کرد و با این نشان ها متوجه می شویم که رغبتی برای حذف این مافیا نه از جانب وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و نه دولت می خواهد با این پدیده مقابله کند. به هر ترتیب گردش مالی این موسسات بسیار کلان است و باید مالیات از آنها گرفته شود.

اینکه از کنار معافیت مالیاتی انتشاراتی ها این موسسات نیز از پرداخت مالیات معاف شده اند توجیه پذیر نیست و اصلا ماهیت فعالیت این موسسسات ربطی به انتشاراتی ها ندارد. در شرایطی که تمام صنوف وابسته به کاغذ ار نبود کاغذ ناراضی هستند و یکی پس از دیگری تعطیل می شوند کسی صدای اعتراض این موسسات را مبنی بر نبود و گرانی کاغذ نشنید و حتی شاهد افزایش کیفیت کاغذ کتب کمک آموزشی نیز بوده ایم. بنابراین با معافیت مالیاتی انتشاراتی ها برنده اصلی مافیای کنکور شد که تا به امروز یک ریال مالیات پرداخت نکرده اند. حتی شاهد بودیم که در آستانه بازگشایی مدارس کتب اصلی آموزشی دانش آموزان در بازار کمیاب شد اما فعالیت این موسسات همچنان ادامه داشت و کسی شکایتی در هیچ زمینه ای نمی کرد. در این بحبوحه کمبود کاغذ عجیب نیست برخی کتاب‌های کمک‌آموزشی به راحتی منتشر می‌شوند. انگار که دغدغه کاغذ را ندارند و از کاغذ دولتی استفاده می‌کنند و یا هر مورد دیگری که راه را برای فعالیت این دسته از کسب و کارها هموار کرده است.

این پول که از جیب مردم خارج می‌شود و اینکه این موسسات نباید مالیات پرداخت کنند دور از ذهن است. مؤسساتی که تقریبا هیچ دستاوردی برای نظام آموزش‌ و پرورش نداشته‌اند، اما هر روز فربه‌تر و پولدارتر می‌شوند و سواد دانش‌آموزان را نشانه رفته‌اند. مقاومت هایی که برای ادامه فعالیت این موسسات وجود دارد همان افراد با همان مقاومت ها موجب شده اند تا این موسسات از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند و خزانه دولت به دنبال اخذ مالیات از دیگر مشاغل که به دلیل شرایط اقتصادی حاکم در رکود قرار گرفته اند و درآمد چندانی ندارند، باشد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.