صفحه اصلی / اسلایدر / لابی‌های قدرتمند در قاچاق پوشاک
لابی‌های قدرتمند در قاچاق پوشاک

زد و بندها در وزارت صنعت مانع مبارزه با برند‌های قاچاق پوشاک شده است

لابی‌های قدرتمند در قاچاق پوشاک

کسب و کار نیوز- براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک در کشور ۵۱۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن آن تولیدات داخلی است. ۹ هزار و ۸۱۸ واحد نساجی در کشور مستقر است اما میزان واردات پوشاک به ایران یک و نیم برابر متوسط جهانی است و با رشد واردات قاچاق پوشاک در دهه ۸۰ و رسیدن آن به رقم شش میلیارد دلار، حدود نیم تا یک میلیون شغل در کشورمان از بین رفت. ۷۵درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور ما متعلق به چین و ۹ درصد متعلق به امارات است که این کشورها در صدر کشورهای صادرکننده پوشاک با برند جعلی هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با این تفاسیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور در شهریور ماه سال ۹۵ دستورالعمل ساماندهی عرضه کنندگان پوشاک شرکت های خارجی را تدوین کرد و براساس آن قرار بود فروش کالاهای خارجی در سطح بازار مدیریت شود. البته وزارت صنعت ۳ ماه از زمان ابلاغ این دستورالعمل به فروشندگان مهلت داده بود تا اقدامات لازم را برای اجرایی شدن این دستورالعمل انجام دهند. اما متأسفانه با گذشت بیش از سه سال از ابلاغ این دستورالعمل اقدامی از سوی مراجع مربوطه انجام نشد و از طرف دیگر واردات پوشاک خارجی به ویژه قاچاق در سطح بازار تاکنون ادامه یافت. فعالان حوزه پوشاک کشور می گویند، جلسات مختلفی با مسئولان وزارت صنعت برای اجرای دستورالعمل ساماندهی وارادات پوشاک خارجی برگزار کردند اما متاسفانه مراکزی در خود وزارت صنعت بودند که در اجرای این بخشنامه اهمال کردند.

در همین زمینه یک تولیدکننده پوشاک با بیان اینکه معتقدم در شرایطی که واردات پوشاک ممنوع است نیازی به دستورالعمل جدید نیست و باید فکر اساسی برای قاچاق پوشاک شود، گفت: متأسفانه امروز دغدغه وزارت صنعت واردات ۶۰ میلیون دلاری پوشاک است. محسن نادری تولیدکننده صنعت پوشاک با اشاره به اینکه دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک خارجی به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک و شکایت واردکنندگان به دیوان عدالت اداری متوقف شد، اظهار داشت: واردکنندگان در شکایت خود به دیوان عدالت اداری اعلام کرده بودند که دستورالعمل وزارت صنعت مغایر با قانون مقررات زدایی در اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساس است. وی با بیان اینکه بنده معتقدم در شرایطی که واردات پوشاک ممنوع است نیازی به دستورالعمل جدید نیست و باید فکر اساسی برای قاچاق پوشاک شود، افزود: امروز دغدغه وزارت صنعت واردات ۶۰ میلیون دلاری پوشاک است در حالی که حجم قاچاق پوشاک به ۲٫۶ میلیارد دلار رسیده است. برهمین اساس سهم واردات پوشاک فقط ۱ تا ۲ درصد اما قاچاق سهم ۹۸ درصدی را در بازار به خود اختصاص داده است. به عبارتی آقایان قاچاق ۹۸ درصدی را رها و به فکر تدوین دستورالعملی برای واردات پوشاک که سهم ۲ درصدی دارد هستند. این تولیدکننده اضافه کرد: درحال حاضر جلسات تدوین دستورالعمل جدید هم برگزار نمی شود و بازار رها در اختیار واردکنندگان غیر قانونی و قاچاقچیان پوشاک است و کسی هم به این موضوع اهمیت نمی دهد.

قاچاق مدیریت شده در حوزه پوشاک

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد

برای کنترل بازار پوشاک راهکارهای زیادی ارایه شد که لازم است در حد بیشتری به این موضوع پرداخته شود. با توجه به اینکه قاچاق پوشاک بیشتر از قبل شده متوجه می شویم که این راهکارها تاثیر چندانی نداشته است. به همین منظور وزرات صنعت باید گلوگاههای اصلی ورود پوشاک به کشور مورد بازرسی و کنترل شدیدتر قرار بگیرد. در غیر این صورت هر چقدر بخواهیم راهکار ارائه دهیم باز هم کفایت نمی کند. ایران از معضل قاچاق مستقیم پوشاک تا حدی رها شده اما در تله قاچاق مدیریت شده و جدیدی در این رسته تولیدی گرفتار شده است. این بدان معناست که برخی افراد در بدنه واردات رسمی این کالاها دخالت دارند که موضوع باید از طریق مسئولان امر پیگیری شود و با اقدامات لازم وعوامل بازدازنده از ادامه وضعیت جلوگیری شود چراکه پوشاک صنعتی است که علاوه بر ظرفیت اشتغالزایی بالا می تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد که این امر به دلیل همین اتفاقات مغفول مانده است.

در حال حاضر هرچند واردات پوشاک ممنوع شده است اما این کالا به صورت قاچاق وارد مناطق آزاد ایران می شود و تولیدکنندگان متقلب برچسب آن را تغییر می دهند و نام برند خود را روی آن نصب کرده و به عنوان پوشاک ایرانی به بازار می فرستند. هم اینک به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک، وضعیت تولید در این رسته بسیار مطلوب است اما قاچاق مدیریت شده در کشور و تغییر نوع آن به تولید ضربه می زند. برخی کارگاه های تولیدی در مناطق آزاد مانند بندر انزلی راه اندازی شده که در ظاهر پوشاک ایرانی تولید می کنند اما در کنار تولید پوشاک، برچسب کالای وارداتی قاچاق را تغییر داده و نام برند خود را بر روی آن نصب می کنند. لازم است مدیران دستگاه های نظارتی، نظارت خود را در مناطق آزاد به ویژه در حوزه کالاهای قاچاق افزایش دهند زیرا این نوع قاچاق به تولید که در شرایط کنونی رونق گرفته است ضربه مهلکی خواهد زد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.