چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / بازار سرمایه نیمه تعطیل است
بازار سرمایه نیمه تعطیل است

«کسب و کار» بررسی می‌کند

بازار سرمایه نیمه تعطیل است

کسب و کار نیوز-هر چند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران اندکی رشد کرده و ارزش معاملات نیز افزایش یافته است، اما ریسک این بازار تحت تاثیر قطع شدن اینترنت و اختلالی که در انجام معاملات بورسی پیش آمده است، نسبتا افزایش پیدا کرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،در همین رابطه مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه در روزهای کنونی که کشور با اختلالاتی در اینترنت روبرو است، گفته مردم می توانند برای انجام معاملات خود به کارگزاری ها مراجعه کنند و بر این اساس راه‌های جایگزینی پیش روی سهامداران قرار داده شده تا بتواند از آن طریق به معاملات ادامه دهند.اما به اعتقاد کارشناسان اختلال هر چند جزئی باعث فرار برخی از سرمایه‌گذاران خواهد شد که در بازار سرمایه باید تا حد امکان جلوی آن را گرفت.
بورس یکی از بازارهایی است که طی سال‌های اخیر بسیار مورد تاکید قرار گرفته و سعی سیاست‌گذاران افزایش حجم معاملات بازار و تامین نقدینگی مورد نیاز تولید از مسیر آن است. به همین دلیل سیاست‌های دولت و اقدامات آن نباید مانع از کاهش ریسک بازار و افزایش جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران شود. این در حالیست که اختلال اینترنت طی چند روز اخیر خسارت سنگینی به بورس زده است و اثر واقعی آن را در کاهش حجم معاملات بازار دیده‌ایم. در همین رابطه دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفته:«در روزهای اخیر بازار سرمایه نزدیک به ۴۵۰۰ واحد کاهش شاخص شده، چون این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب‌وکارهای مجازی قربانی اول خواهند بود.»
با این حال برخی از خبرها حاکی از رفع اختلال اینترنت است که البته در رشد نسبی بورس طی روز چهارشنبه بی تاثیر نبوده است.
بر اساس گزارش‌های موجود، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات ۳۰۸ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۰۴ هزار و ۹۹۶ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با افزایش ۹۷۷ واحدی به رقم ۸۷ هزار و ۷۷۹ واحد رسید.

در معاملات دو میلیارد و ۳۷ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۱۵۴ سهم داد و ستد شد که ارزش آن بیش از ۱۰۸۲ میلیارد تومان بوده است.

در بورس تهران حجم معاملات ۲,۰۳۸ میلیون سهم ثبت شده است.

در این میان پتروشیمی پردیس بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشته و پس از آن فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی پارس قرار دارند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز با ۱۰۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس تهران داشته و پس از آن نفت بهران تاثیرگذار بوده است.

نمادهای پربیننده در بورس اوراق بهادار تهران مربوط به بانک تجارت، بانک ملت سایپا، ایران‌خودرو و پالایش نفت اصفهان بوده است.

همچنین شاخص کل در فرابورس رشد کرد و با افزایش ۲۸ واحدی به ۳۹۵۰ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۲۲۶ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در فرابورس ۱۳۸ هزار معامله انجام دادند.

در فرابورس ایران نیز شاخص‌های تاثیرگذار به ترتیب تولید نیروی برق دماوند، بیمه کوثر و نفت ایرانول بودند.

نمادهای پربیننده در فرابورس هم به گروه صنایع کاغذ پارس، ذوب آهن اصفهان و بانک دی اختصاص یافت.

علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه نیمه تعطیل است

برخی از مشکلات بازار سرمایه ساختاری است. به همین دلیل حتی آن زمانی که اینترنت وصل بود و حجم معاملات بالا رفته بود، هسته معاملات با اختلال روبه رو بود. بنابراین اگر ما نتوانیم ساختاری مناسب برای معاملات آنلاین طراحی کنیم، ریسک بازار همچنان بالا باقی خواهد ماند. اگر به وضعیت بازار سرمایه در این خصوص نگاه کنیم، حتی آن زمانی که اینترنت بین‌المللی مشکلی نداشت، هسته معاملات قطع و وصل می‌شد. اینترنت محدود بود و در دسترس نبود. در این راستا نیاز به سرمایه‌گذاری است. یعنی مسئولان این حوزه باید به اهمیت این مسئله و نقش آن در معاملات بازار واقف باشند. کارگزاری‌ها در بیشتر کشورها حذف شده و معاملات به صورت آنلاین انجام می‌شود. در حالی که هنوز کارگزاری‌ها واسطه انجام فعالیت‌های مرتبط با متقاضیان بازار هستند. نشان بی‌توجهی به بازار سرمایه، اختلال در اینترنت است که باعث شده بازار به حالت نیمه تعطیل درآید.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.