صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / زمین گیر شدن کسب و کارهای اینترنتی
زمین گیر شدن کسب و کارهای اینترنتی

شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی در آزمون قطع اینترنت جهانی شکست خورد

زمین گیر شدن کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کار- علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته اعلام کرد زیرساخت هایی را برای تسهیل دسترسی به کسب و کارهای اینترنتی در زمان قطع اینترنت جهانی فراهم کرده ایم و بسیاری از این مشاغل مانند گذشته و بر بستر شبکه ملی اطلاعات در حال فعالیت هستند. ربیعی هم چنین با اشاره به اینکه گزارشی درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه شده و در این رابطه از وزیر ارتباطات سپاسگزاری کرد. وزیر ارتباطات در گزارش خود اعلام کرده است که 80 درصد اهداف زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را محقق کرده و افزایش 4. 2 برابری ظرفیت انتقال شبکه، افزایش 3 برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل و افزایش 80 برابری شاخص کیفیت شبکه داخلی را ایجاد کرده است. به گفته ربیعی بخش اعظمی از فعالیت اقتصادی ما از طریق این شبکه انجام می شود و بر ادامه تقویت شبکه ملی اطلاعات در جلسه هیات دولت تاکید کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما سخنان علی ربیعی در حالی مطرح شد که صاحبان بسیاری از این مشاغل به قطعی اینترنت جهانی اعتراض داشته و شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی در حد و اندازه ای نمی دانند که بتواند نیازهای آنها را برآورده کند. در حال حاضر کسب و کارهایی هستند که با مشکلات زیادی روبه‌رو شده اند مانند کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک که به گفته مدیرعامل سایت تخفیفان، شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند. نازنین دانشور گفت: همکاران ما در داخل شرکت نمی‌توانند کارشان را انجام بدهند، فروش ما زمین خورده و اگر این وضعیت تا چند وقت دیگر ادامه پیدا کند ما و همکارانی که جنس کارشان شبیه تخفیفان است، دچار مشکل جدی در گردش مالی‌ خواهیم شد. وی اشاره کرد: مشتری ما نمی‌تواند به سادگی سایت‌مان را باز کند، حتی اگر موفق به این کار شود درگاه‌های پرداخت دچار مشکل هستند.

سایت تخفیفان در دسترس است اما بسیاری از تکنولوژی‌هایی که سایت ما مبتنی بر آن کار می‌کند، وابسته به سرویس‌های خارجی است. مثلا به گفته یکی از درگاه‌های اینترنتی که سایت ما با آن کار می‌کند، فقط ۳۰ درصد تراکنش‌ها طی این روزها با موفقیت انجام شده است. مشکلات این‌چنینی حجم تراکنش‌ها و ترافیک اینترنت را به شکل عجیبی پایین آورده است. دانشور افزود: بزرگ‌ترین شریک کاری ما «گوگل» است که اکنون به آن دسترسی نداریم. پرسنل بازاریاب و برنامه‌نویس ما بیکار هستند و از روز شنبه به آن‌ها مرخصی اجباری داده‌ایم. عملا کسب و کار ما خوابیده است. ما با چنگ و دندان سعی می‌کنیم فضای کاری‌ خود را بدون تعدیل کردن نیروها، حفظ کنیم اما سفارش‌ها به شدت کاهش پیدا کرده‌اند. وی گفت: سایت ما الان در دسترس است اما نمی‌تواند فعالیت کند و یکی از درگاه‌های ما یک و نیم روز کامل کار نمی‌کرد. قراردادهای عملیاتی با شرکای تجاری را بعد از این همه سال پرینت می‌کنیم و برایشان با پیک می‌فرستیم. به دلیل وضعیت جوی حتی نمی‌توانیم مدارک را برای نقاطی از کشور ارسال کنیم.

هم چنین به گفته رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره کسب‌وکارهای مجازی گفته قطع اینترنت طی سه روز نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکارهای اینترنتی ضرر زده است. او البته برای تخمین زدن این رقم آمده محاسبه کرده چون گردش مالی فعالان این عرصه سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (معادل روزانه ۲۷۳ میلیارد تومان) بوده و امسال به حدود نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به این شرکت‌ها وارد شده است. طبق آمار ۲۰۰ هزار فروشنده بر بستر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد والا قطعا کل کسب‌وکار آن‌ها خوابیده است. رضا الفت نسب گفت: «فروش‌ها خیلی پایین آمده است. دیروز با برخی کسب‌وکارهای اینترنتی صحبت کردم و بر اساس برآوردهای انجام شده، گردش مالی‌شان یک دهم کاهش داشته است. تازه این رقم برای کسب‌وکارهای بزرگ است. کسب‌وکارهای کوچک آسیب بیشتری دیده‌اند.»

پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات تایید نشد

محمد حسن انتظاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی

شبکه ملی اطلاعات از اساسی ترین طرح های فضای مجازی است و استقلال ایران به این شبکه بستگی دارد اما این طرح با گذشت شش تا هفت سال هنوز یک فرآیند طراحی علمی و مهندسی مشخص ندارد. متاسفانه این شبکه تاکنون فاقد مجری و طراحی بوده در صورتی که طرحی به این وسعت باید مکانیزم طراحی، تیم طراحی و خروجی به معنای واقعی روشنی داشته باشد. اینکه گفته می شود شبکه های اجتماعی تاکنون نتواسته اند مجال بروز و ظهور در کشور پیدا کنند به همین نکته یعنی زیرساخت های اطلاعاتی برمی گردد. هم چنین به رغم اعلام تحقق ۸۰ درصدی این شبکه، گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در یک کمیته کارشناسی سطح بالا، مرکب از برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و مدیران مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، بررسی شد و به هیچ عنوان این میزان پیشرفت ۸۰ درصدی تایید نشد.

خوشبختانه زیر ساخت های خدمات کاربردی مثل دیتا سنترها، شبکه های اجتماعی بومی، موتورهای جستجو و مواردی از این دست در شبکه ملی اطلاعات لحاظ شد تا این موارد بتوانند در داخل رشد و نمو پیدا کنند. اگر بتوان این زیر ساخت ها را در کشور فراهم کرد ضمن ایجاد اشتغال قابل توجهی در داخل می توان تکنولوژی های مورد نظر را در داخل کشور توسعه داد. از طرفی دیگر کسب و کارهای مبتنی بر بستر اینترنت امروز به اصلی ترین انتخاب مردم برای رفع نیازهای روزمره بدون اتلاف وقت وهزینه اضافی تیدیل شده اند. وابستگی ما به فضای جدید و ناگزیر بودن زندگی در این فضا به ما این نکته را تأکید می‌کند که باید زیرساخت‌های زندگی جدید را خودمان ایجاد کنیم. کشورها در حالتی هستند که شبکه‌های اجتماعی و کسب و کارهای اینترنتی به عنوان زیست بوم برای آنها شناخته شده اما به دنبال این هستند که زیست بوم خود ساخته داشته باشند. در ایران نیز همین‌طور است اگر بخواهیم از زیست‌بوم‌های دگر ساخته استفاده کنیم باید از قوانینی که آنها می‌گذارند تبعیت کنیم لذا بهتر است هر چه سریعتر به فکر ایجاد زیست‌بوم خودساخته در حوزه کسب و کارهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی که بستری برای خرید و فروش کالا شده اند باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.