صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / اروپا به دنبال تشکیل یک نهاد مقابله با پولشویی جدید

اروپا به دنبال تشکیل یک نهاد مقابله با پولشویی جدید

کسب و کار نیوز - به دنبال رسوایی‌های بانکی اخیر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اندیشه ایجاد یک نهاد جدید برای مقابله با پولشویی هستند.

کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هلند و لتونی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که اتحادیه اروپا نیازمند ایجاد یک نهاد مرکزی نظارتی برای مقابله با جریان پول های کثیف در نظام مالی خود است. این اقدام پس از آن ضروری است که در ماهه ای اخیر تعدادی از نهادهای مالی در لتونی، مالت و قبرس به دلیل پولشویی بسته شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا به نقل از یورو نیوز، اوایل امسال افشای پرونده گسترده پولشویی در کشورهای حوزه دریای بالتیک و اسکاندیناوی (استونی، دانمارک، لتونی، لیتوانی و سوئد) جنجال زیادی به پا کرده بود. در این پرونده که به استعفای جمعی از مدیران ارشد ” دانسکه بانک” منجر شد، شعبه این بانک در استونی متهم به پولشویی برای مشتریان روسی خود شد.

در بیانیه این شش کشور آمده است: در حالی که پای منافع مالی در میان است، ریسک این‌که نهادهای ناظر داخلی به صورت غیرمستقیم یا مستقیم قربانی منافع شخصی شوند وجود دارد و به همین دلیل نیاز است تا یک نهاد ناظر بانکی در سطح اروپا ایجاد شود تا از قدرت عمل و استقلال کافی برای مقابله با پولشویی برخوردار باشد. این شش کشور هم‌چنین خواستار بازسازی و تغییر در قوانین فعلی مقابله با پولشویی شده اند.

ماه گذشته وزرای دارایی اتحادیه اروپا بر سر اصلاح قوانین مقابله با پولشویی به بحث و تبادل نظر پرداخته بودند. قرار است در ماه دسامبر اجلاس دیگری در سطح وزرای اتحادیه برگزار شود و انتظار می رود که در این اجلاس، طرفین به توافقات اولیه بر سر استقرار این نهاد جدید برسند.

فنلاند که در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد گفته است که قوانین اولیه باید تا ماه دسامبر نهایی شوند و مشابه تغییرات خواسته شده در بیانیه مشترک شش کشور باشند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.