صفحه اصلی / اسلایدر / رونق بازار اجاره ساعتی و روزانه آپارتمان
رونق بازار اجاره ساعتی و روزانه آپارتمان

«کسب و کار» بررسی می‌کند

رونق بازار اجاره ساعتی و روزانه آپارتمان

کسب و کار نیوز-اجاره روزانه و ساعتی مسکن معمولا توسط مسافران و کسانی که به نیت سفر چند روزه به شهری رفته و یا قصد اسکان موقت دارند، انجام می‌گیرد و این کار با نیت سهولت دسترسی این افراد با امکانات و مکان راحت است که البته در خصوص ویلاهای تفریحی این کار هم متداول و هم قانونی است. اما با توجه به افزایش اجاره ساعتی و روزانه مسکن در شهرهایی مثل تهران که به گفته روسای اتحادیه مسکن خلاف قوانین است واز طرفی با توجه به سودجویی از این موضوع توسط برخی از افراد و مسائلی که این مسئله در پی دارد، حساسیت مسئولان را بر انگیخته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه چندی پیش نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر این‌که هیچ کس حق ندارد خانه‌ای را به‌صورت ساعتی اجاره بدهد، گفت:‌ اجاره دادن ساعتی و روزانه واحدهای مسکونی توسط مشاوران املاک ممنوع است و آنها نمی‌توانند قرارداد واحد اجاره‌ای را برای کمتر از یک سال تنظیم و ثبت کنند.
حسام عقبایی با اشاره به این‌که اجاره دادن این قبیل خانه‌ها هم برای مالکان و هم برای مشاوران املاک ممنوع است، اظهار کرد: باید به این نکته نیز اشاره شود که اجاره ساعتی یا روزانه ملک یک شغل تلقی می‌شود مانند هتل‌داری، متل‌داری و… . هیچ ایرادی ندارد که یک فردی برای چند ساعت در جایی استراحت کند البته در صورت داشتن مجوزهای لازم از سوی سازمان‌های ذی‌ربط، در واقع محلی که می‌خواهند در آن استراحت کنند باید شناسنامه‌دار و قانونی باشد.
اما مسئله این است که علی‌رغم هشدار جدی نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران مسکن، کماکان در سایت‌های مختلف و فضای مجازی شاهد تبلیغ برای اجاره مسکن به صورت روزانه و ساعتی هستیم. اگر در قوانین مجوزی برای اجاره ساعتی و روزانه مسکن به مشاوران مسکن داده نشده، پس این سایت‌ها چگونه فعالیت می‌کنند؟ از سویی با توجه به هشدار نائب رئیس اتحادیه مشاوران مسکن در خصوص اجاره خانه‌های بدون مجوز، مسئولیت برخورد با این تخلفات بر عهده چه کسی است؟

طی ۵ سال اخیر با توجه به گرانی هتل و هزینه‌های بالای آن، خیلی از مردم به اجاره مسکن روی آورده و این موضوع تا حدود زیادی بین مردم باب شده است. اما موضوع اینجاست که حق اجاره دادن این قبیل خانه‌ها هم برای مالکان و هم برای مشاوران املاک ممنوع است و صاحبان خانه‌هایی که به‌صورت روزانه اجاره داده می‌شود، باید از پلیس اماکن عمومی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی و… مجوزهای لازم برای داشتن استانداردهای لازم را دریافت کنند.

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران

فرار مالیاتی در اجاره های بدون مجوز

اجاره دادن خانه آن هم به صورت اجاره‌ای و ساعتی یک شغل تلقی می‌شود و باید بر اساس قانون در قالب پانسیون داری، مسافر خانه و یا هتلداری قرار گیرد. اما در حال حاضر خانه‌هایی اجاره داده می‌شود که در شمار هیچ از از موارد ذکر شده نیست. یعنی از نظر قانونی مجوزی برای فعالیت آنها داده نشده است. همانطوری که بقیه مشاغل باید برای فعالیت مجوز بگیرند و مالیات بپردازند، کسانی که خانه اجاره می‌دهند نیز باید مشخص شده باشند و از نهادهای ذی ربط مجوز لازم را اخذ کرده باشند. با توجه به اینکه مشاوران املاک چنین کاری انجام نمی‌دهند و عمدتا در فایل‌های آنها جای چنین خانه‌هایی خالی است، عمدتا این کار با تبلیغات فضای مجازی و سایت ها انجام می‌شود، ضرورت دارد، پلیس و وزارت ارشاد،‌ پلیس اماکن، پلیس فتا و پلیس پیشگیری به این موضوع ورود پیدا کنند. برخی از این افراد با اجاره دادن خانه ماهیانه بیش از ۵۰ میلیون کاسبی می‌کنند، در حالی که مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. شناسایی این افراد برای جلوگیری از فرار مالیاتی و همچنین شناسنامه‌دار کردن این واحدها و این نوع شغل، ضرورت دارد. بنابراین آنچه مورد نظر ما است مقابله با فعالیت‌های غیرمجاز است. نه صرفا مسئله اجاره خانه چه به صورت روزانه باشد و یا چه ساعتی.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.