چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / استقبال از عرضه های اولیه بورس
استقبال  از  عرضه های  اولیه  بورس

«کسب و کار» افزایش عرضه‌های اولیه در بورس را بررسی می‌کند

استقبال از عرضه های اولیه بورس

کسب و کار نیوز-استقبال مردم از بازار سرمایه و اعتماد آنها برای ورود دارایی‌هایشان به این بازار پس از آنکه بازارهای موازی از تب و تاب افتاده ، خیلی از کارشناسان را نگران کرده است. به همین دلیل یکی از توصیه‌های مهم فعالان بازار به مردم این است که با توجه به ریسک بازار و عدم ناآگاهی مردم از وضعیت بازار، حداقل از پس انداز خود برای ورود به بورس استفاده کنند و یا آنکه از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری که ریسک کمتری دارد، وارد بازار سرمایه شوند. چرا که شیوه ورود به بورس روی مثبت و یا منفی شدن شاخص نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به رشد پی در پی شاخص بورس و مشکلاتی که از دیرباز در بازار سرمایه و نحوه سیاست گذاری‌ها وجود داشته، سوال اساسی این است که مردم در این وضعیت سرمایه‌های خود را به بورس وارد کنند یا نه؟ از سویی با توجه به تاکید کارشناسان مبنی بر جلوگیری از بورس هراسی و کارشکنی در ورود سرمایه ها به بورس، کدام شیوه برای ورود مردم عادی به بورس مناسب تر خواهد بود؟

در همین رابطه مدیرعامل بورس تهران گفت: به سهامداران و علاقمندان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه توصیه می‌کنم پس‌اندازهای خود را وارد بازار سرمایه کنند نه اینکه دارایی‌هایشان را بفروشند و سرمایه حاصل از آن را تبدیل به خرید سهام کنند.

مدیرعامل بورس تهران با تاکید بر اعتماد مردم به عرضه اولیه‌ها گفت: خوشبختانه مردم اعتماد خود را به عرضه‌های اولیه نشان دادند تمام عرضه اولیه‌ها هم توسط بخش خصوصی بوده است و نه شرکت‌ها و نهادهای عمومی. انتظار داریم از سایر عرضه‌های اولیه در سال جاری هم همین استقبال بالا صورت بگیرد.

وی گفت: هر روز تعداد مشارکت‌کنندگان و خریداران سهام شرکت‌های عرضه اولیه افزایش می‌یابد به طوری که ۸۵۰ هزار شرکت‌کننده در عرضه اولیه داشتیم.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه چند روز گذشته شاهد نوسانات جزئی در بورس بودیم، گفت: امیدواریم این نوسانات و کاهش شاخص به اتمام برسد و در هفته آینده شرایط بورس آرام شود البته بستگی به شرایط روز دارد و اطلاعات بنیادی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

صحرایی افزود: سرمایه‌داران خرد با توجه به بنیاد شرکت‌ها نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند و تحت تاثیر فضای مجازی و برخی از سوء استفاده‌گران قرار نگیرند.

مهدی طهانی، کارشناس بازار سرمایه

استقبال سرمایه گذاران از عرضه های اولیه

رشد شاخص بورس و تداوم آن حاکی از استقبال نقدینگی و ورود آن به این بازار است که البته برای بازار هم فرصت و هم تهدید به شمار می‌رود. در صورتی که سرمایه‌ها به صورت بلندمدت و با آگاهی و پیش زمینه به بورس وارد شده باشد، می‎‌توان از آن جهت تداوم رشد بازار و سوددهی آن استفاده کرد. اما در شرایطی که اکثر سرمایه‌گذاران وارد شده به بورس بی‌اطلاع بوده و تحت تاثیر رفتارهای هیجانی، عمل می‌کنند، شرایط برعکس خواهد شد و ورود سرمایه‌ها به بورس نه تنها فرصتی برای بورس نیست، بلکه تهدیدی جدی برای آن به شمار می‌رود. با توجه به اینکه اکثر گزینه‌های وارد شده به بورس طی ماه‌های اخیر در شمار مردم عادی و بی اطلاع از وضعیت بازار هستند و عرضه‌های اولیه نیز حاکی از این است، به نظر نمی‌رسد، رشد شاخص بورس حکایت از آینده مطلوبی برای بازار داشته باشد. ضمن آنکه باید تاکید کرد، مردم بی‌اطلاع از بازار با ورود سرمایه‌های خود به این بازار و یا رفتارهای هیجانی متقبل زیان و ضرر هم خواهند بود. بهترین راه ورود سرمایه‌گذاران به بورس، ورود به بازار از طریق صندوق‌های کارگزاری و همچنین اطلاع از بازار است. در این میان البته فرهنگ‌سازی مسئولان در خصوص بورس و بالا بردن سطح آگاهی مردم از این بازار برای جلوگیری از خسارت مالی سرمایه‌گذاران، اهمیت دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.