صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم فروش کالا با دلار ۱۹ هزار تومانی
تداوم فروش کالا با دلار ۱۹ هزار تومانی

تورم کالا‌های وارداتی در بهار سال جاری ۱۸۳ درصد برآورد شد

تداوم فروش کالا با دلار ۱۹ هزار تومانی

کسب و کار- آنچنان که اعداد و ارقام منعکس شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد تورم کالا‌های وارداتی در بهار امسال حدود ۱۸۳ درصد برآورد شده و این در شرایطی است که قیمت دلار وارد کانال ثبات شده، اما همچنان شاهد هستیم بسیاری از کالا‌ها با همان قیمت دلار ۱۹هزار تومانی در بازار عرضه و به فروش می‌رسند. نبود نظارت بر بازار موجب شد، همزمان با رشد نرخ ارز، قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی، افزایش چشم‌گیری را تجربه کند و حال که دلار در سراشیبی قرار گرفت، قیمت‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه روز به روز نیز بیشتر شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه علیرضا مناقبی، عضو هیات مدیره مجمع واردکنندگان ایران نیز در گفت و گویی با رسانه‌ها در تشریح این پدیده می‌گوید: وقتی که ثبات در اقتصاد نیست، ریسک در چنین اقتصادی افزایش می‌یابد. وی افزود: اقتصاد زمانی می‌تواند پویا باشد که ثبات نسبی در کار باشد و در شرایطی که ثبات در اقتصاد نیست ظهور و بروز چنین رخداد‌ها و اتفاقاتی دور از انتظار نیست. این مقام مسئول در عرصه واردات در ادامه بیان می‌کند: نرخ ارز در ایران، اقتصادی نیست بلکه سیاسی است و در چنین بستری با یک کلام و گفتار یا موضع گیری سیاسی قیمت ارز تغییر پیدا می‌کند.

به واقع در چنین شرایطی است که بنابر اخبار واصله برخی رسانه ها، بسیاری از کالا‌های غیر ضروری در طول یکسال گذشته اساسا وارداتی نداشته اند و در انبار فروشگاه‌ها و فروشنده‌ها جا ساز شده بودند، اما در حال حاضر با اوج قیمت به فروش می‌رسند و این در شرایطی است که بسیاری از این اجناس با دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی خریداری و وارد شده اند. مناقبی می‌گوید:البته نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که کاسب با اتکای به جنس موجود خویش زنده است و در صورت فروش اجناس موجود خود به قیمت سنوات و ماه‌های گذشته یقینا قادر به جایگزین سازی آن نخواهد بود و در چنین بستری دچار ضرر و خسارت‌های فراوانی می‌شود که در بازار موجود جبران آن بسیار بسیار دشوار و سخت خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مساله ارز مسیر تعادلی در پیش گرفته، اما مشکل گرانی ارزاق و وسایل موردنیاز مردم همچنان پابرجاست و ماهیت رفع این مشکلات ماهیت کاملا اجرایی دارد که دولت با همکاری و حمایت قوای دیگر باید آن را به پیش ببرد. این اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. هربار که قیمت ارز به شکل ناگهانی و جهشی افزایش یافته، افزایش جهشی قیمت سایر کالاها را هم به دنبال داشته است، اما هیچگاه با متعادل شدن قیمت ارز، قیمت کالاها تثبیت نشده و تقریبا به جز برخی کالاها که ارتباط مستقیم با ارز دارند، قیمت هیچ کالایی کاهش نیافته است.

مردم زیر بار گرانی های مدوام قرار گرفته اند

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس

تداوم گرانی ها در بازار بخصوص بازار کالاهای اساسی نشان دهنده فعالیت مداوم افرادی است که منافع آنها در این افزایش قیمت ها بوده است. افرادی که بدون هیچ سررشته ای در بازارهای کالاهای مختلف نفوذ کرده اند و با توجه به گرانی ارز بهترین راه را برای درآمدزایی انتخاب کرده اند. این دلالان و واسطه ها هنوز دست از سر بازارها برنداشته اند و ادامه گرانی ها نتیجه سیاست هایی است که اجازه دریافت ارز را به افراد اشتباه داد. بنابراین سواستفاده ها کماکان در بازارها وجود دارد و با وجود ثبات نرخ ارز کالاها به همان نرخ هایی فروخته می شوند که دلار سیر افزایشی بی سابقه ای داشته است.

موضوع گرانی مواد خوراکی و کالاهای اساسی از مسائلی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد و باید تصمیماتی در این راستا گرفته و اجرایی شود که از نتایج مثبت آن اطمینان خاطر داشت. مجلس در این رابطه ورود خواهد کرد چراکه امروز دلیلی برای گران فروشی وجود ندارد. دولت باید برنامه ای را در پیش بگیرد که قیمت کالاهای اساسی با تصمیمات مقطعی دست خوش تغییر نشود چرا که در حال حاضر قدرت خرید مردم به اندازه کافی کاهش یافته و بسیاری از کالاها از سبد خرید خانوارها حذف شده است. امروز تمام مردم زیر بار گرانی های مدوام قرار گرفته اند و توانایی تهیه بسیاری از کالاها را ندارند. این در حالی است که سیاست ها دولت باید در مراحل بالاتر نیز تغییر کند. در شرایطی که نوسان قیمت محصولات خوراکی و کالاهای اساسی به مردم فشار وارد می‌کند باید سیاست جلوگیری موقت صادرات در دستور کار دولت قرار گیرد. نباید اجازه داد که به دلیل بی‌تدبیری‌ها مجددا و با این بهانه که کالاها گران خریداری شده‌اند گرانفروشی ادامه پیدا کند و موجب وارد آوردن فشار به مردم بشود.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.