صفحه اصلی / اسلایدر / بی مهری بانک‌ها به انبوه‌سازان
بی مهری بانک‌ها به انبوه‌سازان

دارایی بسیاری از انبوه سازان توسط بانک ها قبضه شده است

بی مهری بانک‌ها به انبوه‌سازان

افزايش توليد مسكن به اعتقاد كارشناسان مهم‌ترين عاملي است كه مي‌تواند بحران بازار مسكن و معضل قيمت‌هاي بالاي آن را حل كند. اين كار مهم با همكاري انبوه‌سازان و مشاركت آنها در توليد مسكن حل خواهد شد؛ اما برخي از گزارش‌ها حاكي از قبضه شدن اموال انبوه‌سازان توسط بانك‌ها و فشار نظام بانكي بر آنهاست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز در همین رابطه عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دارایی‌های بسیاری از انبوه‌سازان کشور توسط بانک‌ها قبضه شده است. به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از انبوه‌سازان به علل مختلف اجازه فعالیت ندارند و در سایه بی‌توجهی و عدم حمایت دولت فشار زیادی توسط بانک‌ها به آنان وارد می‌شود. یکی از راهکارهایی که دولت برای حل مشکل ساخت‌و‌ساز در نظر گرفته، اجرای طرح ملی مسکن و تولید و ساخت‌و‌ساز مسکن با همکاری انبوه‌سازان است. براساس طرح مسکن مشارکتی، زمین و تسهیلات از سوی دولت به انبوه‌سازان داده می‌شود و انبوه‌سازان نیز باید واحدهای مسکونی را با سرمایه خود بسازند. هرچند به جزئیات این طرح هم از سوی کارشناسان و هم انبوه‌سازان انتقاداتی وارد است، اما مساله این است که برای تولید و عرضه مسکن نباید روی طرح‌هایی دست بگذاریم یا به شیوه‌هایی متوسل شویم که در گذشته کمکی به معضل بازار مسکن نکرده است؛ ازاین‌رو در فرایند ساخت‌و‌ساز مسکن هم باید به نیاز انبوه‌سازان و هم سودجویی برخی از آنها دقت داشت.
مساله‌ای که در این میان وجود دارد، سهم و نقش نظام بانکی و از جمله بانک مسکن در تامین پروژه‌های ساخت‌و‌ساز و کمک به انبوه‌سازان است. بر همین اساس پرداخت وام با سود کم و بازنگری در رقم تسهیلات پرداختی به انبوه‌سازان از جمله وظایف بانک‌هاست.
در همین رابطه دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با بیان اینکه تسهیلات فعلی به‌دلیل جهش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی در برخی موارد به‌ویژه برای متقاضیان ساخت یا خرید مسکن در شهر تهران تکافوی هزینه‌ها و قیمت‌های موجود را نمی‌دهد و سهم آن از تامین هزینه‌های ساخت یا خرید مسکن به‌شدت کاهش یافته است، گفته بازنگری در ارقام ریالی تسهیلات فعلی، نرخ سود این تسهیلات و دوره بازپرداخت آنها از مهم‌ترین حمایت‌های مورد نظر و مورد نیاز در بازار مسکن در مقطع زمانی فعلی است که انتظار می‌رود مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و مدیران شبکه بانکی کشور نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنند.
اما شواهد نشان می‌دهد اموال انبوه‌سازان توسط بانک‌ها قبضه شده که بخشی از آن به اعتقاد کارشناسان، ناشی از کوتاهی انبوه‌سازان در اجرای تعهدات خود در قبال شبکه بانکی است. با این اوصاف این سوال اساسی پیش می‌آید که وظیفه نظام بانکی در قبال انبوه‌سازان به عنوان حلقه مهم ساخت‌و‌ساز چیست و در این برهه چه اقدامی باید کرد؟

بدقولی انبوه‌سازان به بانک‌ها
فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن
با توجه به شرایط رکودی موجود و همچنین صعود قیمت‌ها در بازار مسکن، خیلی از واحدهای ساخته‌شده روی دست انبوه‌سازان مانده و به فروش نمی‌رسد و ازاین‌رو انبوه‌سازان که وثایق و اموالی در قبال تسهیلات نزد بانک‌ها گذاشته‌اند، در حال حاضر با فشار بانک‌ها روبه‌رو هستند. انبوه‌ساز موفق به فروش واحدهای مسکونی نشده تا تسهیلات بانک را بازپرداخت کند و بانک‌ها هم با وجود کاهش منابع موجود خود، ناچارا اموال انبوه‌سازان را قبضه کرده‌اند. برخی از واحدهای مسکونی ساخته‌شده نیز وثیقه نظام بانکی است و باید به فروش برسد تا تعهدات سیستم بانکی را پاسخ داد. در چنین شرایطی البته نمی‌توان از شبکه بانکی توقع داشت از تسهیلات پرداختی به انبوه‌ساز صرف‌نظر کند. از آنجایی که تنها راه خروج از رکود و رونق بازار، کاهش قیمت مسکن است، یکی از روش‌های حل مشکل، کاهش قیمت مسکن است؛ یعنی انبوه‌ساز با قیمت‌های متعادل‌تری واحدهای مسکونی را عرضه کند. از سویی کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن نیز احتمال فروش این واحدها را پررنگ می‌کند. با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن که البته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حاکم باشد، کاهش قیمت‌ها حداقل تا جایی که رونق ایجاد شود، ضروری است. از سویی شرایط تورمی موجود باعث توقف ساخت‌و‌ساز توسط انبوه‌سازان شده و همین امر موجب بدقولی انبوه‌سازان نسبت به بانک‌ها شده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.