صفحه اصلی / اسلایدر / بلاتکلیفی ادامه‌دار بازار متشکل ارزی
بلاتکلیفی ادامه‌دار بازار متشکل ارزی

«كسب‌وكار» بررسي مي‌كند

بلاتکلیفی ادامه‌دار بازار متشکل ارزی

با وجود وعده‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی طی ماه‌های اخیر داده و با وجود تشکیل کمیته اجرذایی این بازار اما این بازار هنوز راه‌اندازی نشده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز آخرین باری که رئیس کل بانک مرکزی وعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را داد، شهریور ماه بود. طبق این وعده قرار بود تا پایان ماه راه‌اندازی شود؛ اما خبرها حاکی از وقوع آتش‌سوزی در ساختمان بازار متشکل ارزی در چند روز گذشته است که می‌تواند راه‌اندازی این بازار را بار دیگر به تاخیر بیندازد. از سویی با گذشت شهریورماه اقدامی برای راه‌اندازی این بازار صورت نگرفته است.
به اعتقاد کارشناسان، راه‌اندازی بازار متشکل ارزی می‌تواند معضل سوداگران و دلالان ارزی را حل کند و به روند عرضه و تقاضای ارز تعادل ببخشد. هرچند این بازار به‌طور غیررسمی شروع به کار کرده و مدیرعامل آن نیز منصوب شده است؛ اما کارشناسان معتقدند برخی مانع از شروع به‌کار رسمی آن می‌شوند و تلاش‌های پنهان آن‌ها نیز سد راه بازار متشکل ارزی است؛ به‌طوری که در همین رابطه وزیر اقتصاد گفته بود: بازار متشکل ارزی آمادگی اجرا را دارد؛ اما ذی‌نفعان عملیاتی شدن آن را به تاخیر انداخته‌اند. طبق برنامه‌ریزی‌ها بازار متشکل ارزی باید در همان سالی که ایجاد شد، راه‌اندازی و به اجرا می‌رسید؛ اما هنوز این بازار فعالیت خود را
آغاز نکرده است.
یکی از سیاست‌های مهم بانک مرکزی مهار التهابات بازار ارز است که در راستای آن مقدمات راه‌اندازی بازار متشکل ارزی نیز فراهم شده است؛ اما اینکه این بازار به‌طور رسمی راه‌اندازی شود، تاثیر ملموسی روی بازار ارز به جای می‌گذارد. به اعتقاد کارشناسان این کار حتی می‌تواند زمینه‌ساز تک‌رقمی شدن نرخ ارز باشد.
در همین رابطه، مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: آتش‌سوزی ساختمان بازار متشکل ارزی، راه‌اندازی این بازار را نمی‌تواند به تاخیر بیندازد و به‌زودی با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد راه‌اندازی این بازار خواهیم بود. وی ادامه داد: خسارت آتش‌سوزی مربوط به لوازم و تجهیزات دفتری بوده و سامانه‌ها و سرورها در مکان دیگری که امن است، نگهداری می‌شود.
مدیرعامل بازار متشکل ارزی اضافه کرد: حداکثر در مدت یک هفته، بخش اداری آسیب‌دیده تجهیز شده و مشکلی وجود ندارد.
ساختمانی که قرار بود بازار متشکل ارزی در آن راه‌اندازی شود، روز جمعه دچار آتش‌سوزی شد که نیروهای آتش‌نشانی، علت آن را اتصالی سیم برق اعلام کرده‌اند.
قرار بود بازار متشکل ارزی در مرداد امسال راه‌اندازی شود که به دلایل فنی و عدم آمادگی بانک‌های عامل، دوباره به تعویق افتاد.
بازار متشکل ارزی با هدف معاملات نقد دلار و سایر ارزهای عمده تشکیل می‌شود.

مخالفت‌های پنهان با بازار متشکل ارزی
امیرعلی سیف‌الدین، کارشناس اقتصادی
یکی از دلایل تاخیر در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، به نبود زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این بازار بر می‌گردد. هرچند بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای مقابله با سفته‌بازان و دلالان ارزی کرده؛ اما باز هم این بازار با وجود دلالان ارزی مستعد التهاب است و دخالت‌های بانک مرکزی آن را مهار کرده است. راه‌اندازی بازار متشکل ارزی می‌تواند بسترساز این موضوع باشد و تا حد امکان سودجویی‌های ارزی را کاهش دهد. یکی از عواملی که به راه‌اندازی این بازار کمک خواهد کرد، همکاری بانک‌های عامل و صرافی‌ها با بانک مرکزی است. موضوع دیگر طبق آنچه رئیس کل بانک مرکزی نیز اظهار کرده، فراهم ساختن برخی از زیرساخت‌های فنی و بستر آموزش به بازیگران این بازار است؛ اما مهم‌تر از همه اینها مخالفت‌های پنهان برخی با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و ممانعت از آن است که سد راه این بازار شده است؛ چراکه راه‌اندازی این بازار به زیان آنها تمام خواهد شد. در حال حاضر این بازار به‌طور غیررسمی آغاز به کار کرده و البته در مهار نوسانات قیمت دلار اثرگذار هم بوده است؛ به‌طوری که یکی از دلایل عدم تاثیر تحریم بر این بازار، کنترل بازار و وجود بازار متشکل ارزی است. با این حال برای اثرگذاری مستقیم و ملموس‌تر در بازار ارز نیاز به راه‌اندازی رسمی است.

با حکم عبدالناصر همتی
کمیته اجرایی عملیات بازار باز تشکیل شد
رئیس کل بانک مرکزی طی حکمی با تعیین اعضای کمیته اجرایی عملیات بازار باز در بانک مرکزی، آغاز به کار این کمیته را ابلاغ کرد.
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، با عنایت به مصوبه یکهزار دویست و شصتمین جلسه مورخ۲۷/۱/۱۳۹۸ شورای پول و اعتبار، آقایان محمد نادعلی، محمود نادری کزج، احمد گودرزی، رضا بوستانی و هومن کرمی خرم‌آبادی را به عنوان اعضای کمیته اجرایی عملیات بازار باز در بانک مرکزی منصوب کرد.
همچنین محمد نادعلی به عنوان مسئول این کمیته تعیین شد.
بر اساس این حکم، تدوین و پیگیری سیاست پولی، رصد و پایش انتقال پولی، تدوین و پیگیری برنامه های اعلام موضع، برنامه ریزی و نظارت بر بازار بین بانکی، برنامه ریزی، نظارت و اجرای عملیات بازار باز و پیشنهاد مقررات سیاست پولی و الگوی نظارت آن از جمله مهمترین وظایف کمیته اجرایی عملیات بازار باز محسوب می شود.
همتی از اعضای این کمیته خواسته است برای شروع عملیات بازار باز، ظرفیت حوزه فعلی بازار بین بانکی بانک مرکزی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.