چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دوئل شهرداری با تاکسی های اینترنتی
دوئل شهرداری با تاکسی های اینترنتی

شهرداری: از ابتدای مهر تمام تاکسی‌های اینترنتی تحت نظارت شهرداری قرار می‌گیرند

دوئل شهرداری با تاکسی های اینترنتی

کسب و کار- یکسان نبودن ضوابط برای رانندگان رسمی تاکسی با رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به یکی از موضوعات چالشی این روز‌های تاکسیرانان تبدیل شده است، به طوری که رانندگان تاکسی اعلام می‌کنند ضوابط موجود برای تاکسیرانان رسمی موجب شده است که آن‌ها میدان رقابت را به تاکسی‌های اینترنتی ببازند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به همین دلیل مدتی پیش شهرداری علیه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دلیل صدور مجوز برای تاکسی‌های اینترنتی طرح شکایت و اختلافات قدیمی وارد فاز تازه‌ای شد که موضع‌گیری‌ها را جدی‌ و رسمی‌‌تر کرد و اکنون به نظر می‌رسد شهرداری در این اختلاف و شکایت پیروز شده و تاکسی‌های اینترنتی را تحت نظارت خود درآورده است. در این رابطه معاون شهردار تهران گفت: از ابتدای پاییز همه تاکسی‌های اینترنتی تحت نظارت شهرداری قرار می گیرند.  محسن پورسید آقایی معاون شهردار تهران درباره تاکسی‌های اینترنتی و اقداماتی که شهرداری در این راستا در دستورکار قرار داشته است، اظهار داشت: دستورالعلمی در این زمینه با هماهنگی وزارت کشور تهیه و بزودی اجرایی خواهد شد. وی افزود: این دستورالعمل احتمالاً تا پایان هفته جاری در سراسر کشور ابلاغ می‌شود و بر همین اساس، تا پایان تابستان و از ابتدای مهر تمام تاکسی‌های اینترنتی تحت نظارت شهرداری قرار می‌گیرند.

ایجاد رانت با ادامه فعالیت تاکسی های اینترنتی در قالب استارت آپ

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران

اینکه اعلام می شود شهرداری و تاکسیرانی با ورود تکنولوژی به این بخش مخالف است و آن را سد راه فعالیت خود می داند کاملا اشتباه است و افرادی که این صحبت ها را نقل قول می کنند هیچ درکی از فضای این کسب و کارها ندارند. خود تاکسی رانی نیز از این تکنولوژی استفاده کرده و اپلیکیشن خود را راه اندازی کرده و در این زمینه از ورود این مدل کسب و کارها به این فضا استقبال می کند.

اما همانطور که تاکسی رانی برای کسب و کار خود در این فضا مجوزها و قوانینی دارد دیگر شرکت ها نیز باید از این قوانین پیروی کنند. هیچ محدودیتی برای صدور مجوز‌های لازم وجود ندارد ون با اخذ این مجوزها این کسب و کارها و تاکسی های اینترنتی می توانند فعالیت خود را به‌صورت قانونی ادامه دهند. اگر این فعالیت ها بخواهد بدون صدور مجوز و در قالب استارت آپ که حمایت دولتی را دارند ادامه پیدا کند منشا ایجاد رانت خواهد شد و در این فضا دیگر نمی توان سلامت و پیروی از قوانین را اجرایی کرد.

برخی نهاد‌ها در دولت این دیدگاه را ندارند و به اسم حمایت از استارت‌آپ‌ها موجب می‌شوند رانت‌هایی در این حوزه ایجاد شود و این رانت‌ها نیز پشت وضعیت اقتصادی و معیشت مردم پنهان می‌شود و در ادامه نیز اعلام می‌کنند شهرداری با تکنولوژی مخالف است و می‌خواهد استارت آپ‌های رقیب را تعطیل کند.

شهرداری به دنبال پول بیشتر

مسعود علائی، کارشناس استارت آپ

چه بخواهیم و چه نخواهیم در حوزه تکنولوژی باید تسلیم باشیم و به جای سنگ اندازی باید راه را برای توسعه کسب و کارهای آنلاین فراهم کنیم. امروز از جمله موفق ترین کسب و کارهای آنلاین می توان از تاکسی های اینترنتی نام برد که گوی سبقت را از دیگر کسب و کارهای مجازی ربوده اند و علاوه بر اشتغالزایی، در هزینه های مردم نیز تغییراتی را با روند کاهشی ایجاد کرده اند. کسب و کار تاکسی های اینترنتی که مردم هم به خاطر تسریع در امور و هم هزینه از آنها رضایت دارند چرا و به چه دلیل باید زیر نظر شهرداری باشند. چرا هر از چند گاهی این موضوع مطرح می شود و این سازمان عزم خود رابرای اداره آنها جزم کرده و سهم خواهی می کند. در حال حاضر می توان به کسب و کارهای آنلاین عنوان یک صنعت را داد که در این میان تاکسی های اینترنتی می توانند بدون مداخله ارگان هایی مثل تاکسیرانی و شهرداری به فعالیت خود ادامه دهند. واقعا کار شهرداری در این زمینه خیلی نامناسب است و انتظار می رفت در حمایت از توسعه کسب و کارهای آنلاین از این اقدامات خودداری می کرد.

متاسفانه شهرداری در هر موردی ورود می کند ایراداتی به طرح های ارایه شده آنها وجود دارد. به عنوان مثال به عقیده کارشناسان شهرداری طرح جایگزینی زوج و فرد یکی از بهترین طرح های ارایه شده در سالهای اخیر برای کاهش آلودگی هوای تهران بوده که متاسفانه تا به امروز پیشرفتی در آن حاصل نشده و فقط شاهد دو چندان شدن مشکلات هستیم و از طرفی دیگر این طرح فقط موجب شد پول بیشتری به جیب شهرداری برود. در واقع موضوع تحت کنترل درآوردن تاکسی های اینترنتی نیز طرحی برای افزایش درآمدهای این سازمان است که بر روی آن پافشاری عجیبی وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.