صفحه اصلی / اسلایدر / سودجویی دلالان در بازار فروش فرم مدارس
سودجویی دلالان در بازار فروش فرم مدارس

قصه ای که هر سال تکرار می‌شود

سودجویی دلالان در بازار فروش فرم مدارس

کسب و کار- 15 میلیون دانش آموز ایرانی از چند روز آینده راهی مدارس می شوند و سال تحصیلی جدید در شرایطی که اوضاع اقتصادی کشور چندان تعریفی ندارد آغاز خواهد شد. در چند سال اخیر ضرورت استفاده از لباس فرم در مدارس کشور علاوه بر اینکه موجب افزایش هزینه های والدین شده و در شرایط امروز اقتصاد کشور باری بر دوش آنها گذاشته است، بازار درآمدزایی را برای افرادی خاص ایجاد کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پوشیدن لباس فرم دانش‌آموزی که از وزارتخانه گرفته تا مدیر آموزش و پرورش استان و مدیران مربوطه صحبت از اختیاری بودن آن می‌کنند، در بسیاری مدارس ‌اجباری است و با اعمال سلیقه‌های مدیریتی مدارس، باری بر دوش خانواده‌های دانش‌آموزان می‌گذارد. داشتن لباس فرم در مدارس مزایایی دارد که نباید آنها را نادیده گرفت؛ متحدالشکل و یکی بودن ظاهر دانش‌آموزان از طبقات مختلف جامعه، جلوگیری از مدگرایی در مدارس و چشم و هم‌چشمی بین دانش‌آموزان از مهم‌ترین مزیت‌های این فرایند است. در این بین اقداماتی به‌اجبار از سوی برخی مدیران مدارس انجام می‌شود که نارضایتی خانواده‌ها را در پی دارد و این قصه هر سال تکرار می‌شود.

سال گذشته وزیر وقت آموزش و پرورش، ماموریت ساماندهی لباس فرم دانش‌آموزی را در قالب بخشنامه‌ای به سازمان دانش‌آموزی واگذار کرد و همین باعث شد این سوال مطرح شود که آیا این سازمان منفعت مالی نیز در این میان می برد؟ و آیا همین تمرکزی که ایجاد می شود به رانت بیشتر نمی انجامد؟ سید هادی دلبری، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش آموزی تاکید کرد که این سازمان تاکنون ریالی از استان‌ها بابت درصد فروش لباس فرم دانش آموزی اخذ نکرده است.

دلبری در پاسخ به اینکه گفته شده درآمد سازمان دانش آموزی از محل لباس فرم مدارس در سال جاری به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد گفت: حداقل در تهران و بیش از ۲۰ استان دیگر، ریالی بابت فرایند ساماندهی، فعالیت سامانه و نیروی انسانی دریافت نکرده‌ایم و این امر کاملا رایگان بود. وی ادامه داد: لباس فرم دانش آموزی در سال‌های گذشته متولی خاصی نداشت و ما تلاش کردیم تا از دغدغه مدیران بکاهیم. اخذ این وجوهات صحت ندارد و مشخص نیست رقم ۲۰۰ میلیارد تومان از کجا آمده است. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد مدارس ما روستایی و غیردولتی‌اند و شامل طرح لباس فرم نیستند و شهر تهران هم هیچ مبلغی اضافه‌تر از قیمت مصوب اتحادیه اخذ نکرده و اگر هم مناطقی این کار را انجام داده باشند مرتکب تخلف شده‌اند که اگر به ما اعلام شود، رسیدگی می‌کنیم.

مدرسه پادگان نیست

فریده ایمانی، مدیر مدرسه

از همان چند سال قبل که استفاده از لباس فرم در مدارس مطرح و به ضرورت تبدیل شد با آن مخالفت کردیم چرا که معتقدیم مدرسه پادگان نیست که تمام دانش آموزان بخواهند از لباس متحدالشکل استفاده کنند. سختگیری در مورد این موضوع اصلا توجیه ندارد و علاوه بر هزینه هایی که به والدین در این رابطه تحمیل شده بازاری را برای عده ای از افراد سودجو و دلال بوجود آورده تا درآمدهای کلانی از این راه کسب کنند. هر سال با نزدیک شدن به آغاز فصل مدارس افرادی به مدارس مراجعه می کنند و برای عقد قرارداد برای تهیه لباس فرم دانش آموزان قراردادهایی را با مبالغ بسیار بالا در اختیار دست اندرکاران مدارس قرار می دهند.

هستند بسیاری از مسوولان که با عقد چنین قراردادهایی چرخه مالی هنگفتی را در این رابطه به راه انداخته اند. سود میلیاردی در این بازار به جیب افراد سودجو و منفعت طلب می رود که از جیب والدین و با سختی بسیاری به دست آمده است. مراکزی وجود دارد که تحت نظارت آموزش و پرورش هستند و نسبت به دیگر خیاطی ها لباس فرم مدارس را با هزینه کمتری در اختیار دانش آموزان قرار می دهند بنابراین مدارس باید از این امکان استفاده کنند اما برخی از این مراکز آموزشی با معرفی اماکنی که هیچ نظارتی بر روی فعالیت آنها وجود ندارد هزینه های زیادی را برای والدین می تراشند.

فعالیت خیاطی های غیرمجاز و مزون های خانگی در حوزه لباس مدارس

حبیب طهماسبی نیک، رئیس اتحادیه خیاطان

اینکه هر سال بخواهیم موضوعی را برای جلوگیری از سودجویی عده ای در آستانه آغاز فصل مدارس بازگو کنیم نشان از این دارد که گوش شنوایی برای آن وجود ندارد و به رغم تمام توصیه هایی که هر ساله داریم باز هم اتفاقات تکراری دیده می شود. هر سال اعلام می کنیم برای تهیه لباس فرم مدارس به خیاطی هایی که پروانه کسب دارند و زیر نظر اتحادیه مشغول به کار شده اند مراجعه شود اما باز هم شکایات زیادی را در مورد این موضوع داریم.

خیاطی های غیرمجاز و مزون های خانگی با توجه به اینکه این بازار در این فصل بسیار داغ است اقدام به فعالیت برای دوخت لباس فرم مدارس می کنند که نه جواز فعالیت دارند و نه در این حوزه سابقه کاری دارند. متاسفانه تولید و دوخت لباس مدارس به دست خیاطی‌های خانگی و غیرمجاز علاوه بر آشفتگی در بازار موجب گران تمام شدن محصول نهایی و کیفیت کم محصول نهایی می‌شود. ارتباط مستقیم مدارس با خیاطان موجب شده تا هیچ نرخ مصوبی برای این بازار وجود نداشته باشد و این موضوع باید در کشور حل شود، چون خیاطان زیادی هم اکنون خارج از عرف نرخ تعیین می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.