صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سودجویی تاکسی های اینترنتی
سودجویی تاکسی های اینترنتی

چرا رانندگان تاکسی های آنلاین اصرار به دریافت نقدی کرایه ها دارند؟

سودجویی تاکسی های اینترنتی

کسب و کار- ماجرای مشکلات تاکسی های اینترنتی از بدو ورود به ایران تا به امروز هم چنان ادامه دارد. از استخدام راننده ها در کنار خیابان گرفته تا اصرار راننده ها برای پرداخت نقدی کرایه ها.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در قوانین تاکسی های اینترنتی استعلام صلاحیت راننده از ۱۵ ارگان ذکر شده که بعید است نحوه استخدام رانندگان در کنار خیابان با این قوانین جور دربیاید. از این موضوع که بگذریم نام این تاکسی ها، تاکسی های آنلاین و اینترنتی است و نحپرداخت کرایه نیز باید آنلاین باشد و گزینه ای به همین منظور نیز در اپ اختصاصی هر کدام از این شرکت ها وجود دارد اما اصرار رانندگان برای دریافت نقدی کرایه جای تعجب دارد. یک راننده اسنپ در گفت و گو با “کسب و کار” می گوید: وضعیت بسیار بدی شده و باید برای گرفتن حق خودمان روزها و ماه ها منتظر بمانیم. نمی توانیم اعتراضی داشته باشیم.

به هر ترتیب شغلی در کشور برای این تعداد بیکار وجود ندارد و این در حالی است که کارمندان هم به دلیل کاهش توان اقتصادی خود ناچارند پس از پایان کار در تاکسی های اینترنتی کار کنند. درست است که این مشاغل برای مردم ایجاد شده اما معایبی هم دارد که دیرکرد پرداخت ها از سوی تاکسی های اینترنتی رانندگان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. روزها و گاهی ماه ها باید در انتظار دریافت کرایه هایی پرداخت آنلاین بمانیم. وی ادامه داد: این است که بسیاری از رانندگان برای دریافت نقدی کرایه ها اصرار دارند چراکه کرایه های آنلاین به دستمان نمی رسد. به عنوان مثال اگر راننده ۵ هزارتومان در حساب خود داشته باشد با ۳ تا سرویس ۵ هزار تومانی جمعا ۲۰ هزار تومان خواهد شد که از این مقدار ۳ هزار تومان کمسیون کسر می شود و فقط ۷ هزارتومان واریز می کنند که این یعنی برده داری الکترونیک و سواستفاده از نیروی کاری که استخدام شده اند.

اما راننده دیگری در اعتراض به مشکلات ادامه دار پرداخت کرایه رانندگان در تاکسی های اینترنتی به “کسب و کار” گفت: ما رانندگان روزمزد هستیم. باید در پایان هر روز کاری کرایه های ما پس از کسر کارمزد به شماره های شبا رانندگان که در بدو استخدام گرفته اند واریز شود. روزها طول می کشد. خودشان معتقدند ۲۴ ساعت برای پرداخت کرایه ها و واریز به حساب عادی است اما همین ۲۴ ساعت هم برای ما زیاد است. این کار را به عنوان شغل انتخاب کرده ایم و باید برای دریافت مزد خود اصرار داشته باشیم. به گفته وی، ماشین هزار جود خرج دارد. بنزین را باید هر روز بزنیم و نمی توان از خرج های ماشین حرف نزد. کسی که با ماشین کار می‌کند یعنی به پول روزانه نیاز دارد. ما کارمند نیستیم که یک ماه صبر کنیم تا حقوق بگیریم. اگر من در خیابان تصادف کردم چه کسی هزینه های من را می دهد. بیمه هم نیستیم بنابراین مسافر باید کرایه‌ را نقدی پرداخت کند که ما به همچین مشکلاتی برخورد نکنیم.

به هر ترتیب از مکالمه‌های روزمره مردم و صحبت‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی برمی‌آید، برخی رانندگان اسنپ که به‌نظر می‌رسد تعدادشان هم کم نیست از مسافران خود درخواست می‌کنند کرایه‌شان را نقدی پرداخت کنند.

تسویه حساب ها روزانه انجام می شود

کاوه زمانی، کارشناس مالی

زمانی اشکالاتی در سیستم بانکی کشور بوجود می آید که دیرکرد پرداخت ها به آن دلیل است و در حال حاضر نقدی گرفتن مبلغ از مسافر هیچ معنا و توجیهی ندارد وقتی در کمتر از ۲۴ مبالغ به حساب رانندگان واریز می شود. اینکه ادعا می شود در بازه زمانی طولانی و با مشکلات بسیار این دریافتی ها انجام می گیرد اشتباه است. تسویه حساب روزانه انجام می شود و هر روز پول به دست رانندگان می رسد.

شرکت ها با فون پی کار می کنند و این تکنولوژی در تاکسی های اینترنتی قرار داده شده است. هم چنین در پرداخت QR هم تسویه طبق سامانه پایا انجام می شود و دیرکردی در این رابطه وجود ندارد. فرآیند تصفیه حساب طبق روال بانک مرکزی در ساعات بامدادی هر روز انجام می‌شود. ریز جزئیات و مبلغ هر حساب را در اختیار بانک مبدا قرار می گیرد. در ساعات ابتدایی ظهر همان روز پول رانندگان از حساب تاکسی های اینترنتی کسر و وارد چرخه تصفیه حساب بین دو بانک مبدا و مقصد می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش واحدهای تولیدی مشکل‌دار در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.