صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال مثبت ارز به بازار خودرو
سیگنال مثبت ارز به بازار خودرو

«کسب و کار» روند نزولی قیمت خودرو را بررسی می کند

سیگنال مثبت ارز به بازار خودرو

کسب و کار نیوز-هر چند کارشناسان بازار خودرو معتقدند، حباب قیمتی خودرو هنوز آنطور که انتظار می‌رود، شکسته نشده است، اما تحولات بازار خودرو حاکی از تداوم ریزش قیمت‌ها و کاهش ملموس قیمت نسبت به گذشته است که می‌توان برای آن دو علت اساسی را برشمرد. اولین موضوع کاهش تب تقاضا در بازار خودرو و رکود حاکم بر آن است و دومین مسئله به بهبود نسبی تولید خودرو بر می‌گردد که هنوز رضایت بخش نیست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،  بر اساس گزارش‌های موجود قیمت پراید به زیر ۵۰ میلیون رسیده است و قیمت تیبا به ۵۰ میلیون رسیده است. همچنین قیمت برخی از خودروهای پرتقاضا کاهش چند میلیونی را تجربه کرده. این موضوع البته ریشه در تحویل خودروهای پیش فروش شده و افزایش عمل به تعهدات از سوی خودروسازان دارد که البته هنوز به مرحله رضایت نرسیده است.
در همین رابطه عباس تابش، درباره بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده، گفت: اگرچه ممکن است وقفه‌ای در تحویل خودروهای پیش فروش شده ایجاد شود اما در حال حاضر شیب تحویل افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: شرکت‌هایی مانند سایپا، سایپا سیتروئن، سایپا دیزل و ایران خودرو که به تعهدات خود عمل نکردند به تعزیرات معرفی شدند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگرچه شیب تحویل خودروهای پیش فروش شده مثبت است اما خودروسازان همچنان خلف وعده دارند.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوع خودروهای پیش فروش شده را به دقت بررسی می‌کند، تاکید کرد: خودروسازانی که در تحویل خودروها خلف وعده دارند باید سود مشارکت پرداخت کنند.
با این حال مسائل بازار خودرو ریشه‌ای تر از آن است که با بگیر و ببند بشود آن را حل کرد. مهم‌ترین معضل بازار خودرو کاهش توان تولید خودروسازان است که به دلیل شرایط تحریمی و محدودیت‌های حاصل از آن پیش آمده و حل آن با وجود تحریم‌ها سخت است. هر چند وزیر صنعت وعده داده خودروسازان باید تا پایان سال به تمامی تعهدات خود عمل کنند. حال سوال این است که بابت بدعهدی خودروسازان و مشکلات موجود چه راهکاری می‌توان ارائه داد؟ و از سویی اگر مشکل این صنعت با اراده خودروسازان حل نمی‌شود، معرفی خودروسازان به سازمان تعزیرات چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان

تخلیه تدریجی حباب قیمت خودرو

کاهش قیمت ارز طی روزهای اخیر و امیدی که بازار به تک رقمی شدن ارز دارد، موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شده است. یعنی همانطور که با افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو بالا رفت، با کاهش نرخ ارز بازار خودرو نیز با کاهش قمیت‌ها روبه رو می‌شود. ازاینرو باید تاکید کرد، کاهش قیمت خودرو تحت تاثیر کاهش نرخ ارز است. اما مسئله اساسی بازار خودرو فارغ از التهاب و حبابی که به مرور زمان تخلیه خواهد شد، مشکل خودروسازان در تولید خودرو است. خودروسازان برای تامین مالی و همچین تجهیز مواد مورد نیاز خود با مشکلات زیادی روبه رو هستند. این مشکلات نه به نرخ‌گذاری دستوری و نه با بگیر و ببند، حل نخواهد شد. در حال حاضر بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و کاهش نرخ ارز، از تقاضای کاذب در بازار خودرو کاسته است. هر چند افزایش تحویل خودروهای پیش فروش شده حاکی از بهبود نسبی تولید خودرو است، با این حال خودروسازان در پاسخ دهی به تقاضای موجود ناتوان هستند. یعنی هنوز عرضه کمتر از تقاضا است. راه حل این مسئله همراهی بیشتر بانک مرکزی با خودروسازان در تامین مالی و همچنین عدم دخالت در تعیین قیمت و قیمت گذاری دستوری است. همچنین اگر نرخ ارز به ثبات برسد، بازار با کاهش قیمت بیشتری روبه رو خواهد شد. هیچ بازاری با دستور و سرکوب به آرامش نمی‌رسد. اما در بازار خودرو هنوز شاهد فشارهای دولت و همچنین رفتارهای سرکوب گرایانه و دستوری هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.