صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / تسهیلات برای بازارسازی دانش بنیان ها
تسهیلات برای بازارسازی دانش بنیان ها

هزینه سفرهیات‌های خارجی برای بازدید از دانش بنیان ها از سوی صندوق نوآوری پرداخت می شود

تسهیلات برای بازارسازی دانش بنیان ها

کسب و کار- یکی از اموری که می تواند تولید دانش بنیان را در کشور تسهیل کند و موجب فروش تولیدات آنها با قیمتهای پایین تر شود، زیرساخت ها و شرایط مواد اولیه موجود در کشور است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق تئوری تجارت بین الملل، هر کشور در صورتی می تواند کالایی را ارزان تر تولید کند که تولید آن کالا بیشتر به نهاده هایی نیاز داشته باشد که آن نهاده ها در آن منطقه از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند. بنابراین نقش حمایتی از این شرکت ها می تواند موجی تبلور ظرفیت های صادراتی آنها شود. در همین رابطه رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی زمان رسیدگی به طرح‌های ارسالی به این صندوق را کمتر از یک ماه اعلام کرد و گفت: در طول چند سال گذشته تسهیلات اعطایی از سیستم بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده است، اما در هیات عامل فعلی اعطای ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری هدف‌گذاری شد و همکاری بانک‌ها در ۶ ماه اول سال جاری حدود هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری این میزان به ۲ هزار میلیارد افزایش یابد. بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، به منظور کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها، اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی کردن دانش فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات قرض‌الحسنه و تسهیلات بدون أخذ هرگونه تضمین و مشارکت با اختیار بخشش تمام یا بخشی از سهم مشارکت به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای‌ عالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رئیس شورا تأسیس می‌شود. منابع مالی صندوق شامل کمک‌های دولت، اعتبارات مندرج در بودجه سالانه، هرگونه کمک و سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌های دولتی وابسته و تابع، نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها و شرکت‌های وابسته و تابع است.

حوزه فعالیت این صندوق محدود به تولید کالا و خدمات نمی‌شود، بلکه با ارائه خدماتی تلاش دارد تا پای این شرکت‌ها را به بازارهای بین‌الملل باز کند. دکتر علی وحدت با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت دو رویکرد اصلی را در اولویت فعالیت‌های این صندوق قرار دادیم، گفت: تبدیل فعالیت‌های صندوق از حالت منفعلانه به فعال یکی از این رویکردها بوده است. بر اساس ضوابط صندوق، شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مشتریان اصلی، برای دریافت تسهیلات مجبور بودند در صف‌های طولانی در انتظار بمانند و این وضعیت موجب شده بود تا صندوق در حوزه‌هایی چون صادرات کمتر فعالیت کند. وی ادامه داد: برای این منظور تدابیری اتخاذ شد که از جمله می‌توان به آغاز همکاری مشترک با صندوق‌های پژوهش و فناوری اشاره کرد؛ چرا که فعال شدن این صندوق‌ها از ایجاد صف‌های طولانی شرکت‌های دانش‌بنیان برای اخذ تسهیلات جلوگیری می‌کند. وحدت با تاکید بر اینکه فعال شدن صندوق‌های پژوهش و فناوری موجب شد تا فرصت‌های بیشتری برای صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور اجرای طرح‌های حمایتی فراهم شود، یادآور شد: با این اقدام شاهد هستیم که رویدادهای نوآوری در حوزه‌های مختلف فناوری در صندوق با همکاری سایر بازیگران اکوسیستم برگزار شود. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص حمایت‌های این صندوق از صادرات محصولات دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند، ضمن آنکه برای ما فرصتی ایجاد کرد تا بتوانیم از طرح‌ها و پروژه‌هایی که از ویژگی‌های صادراتی برخوردار هستند، حمایت کنیم. به گفته وی، چنانچه طرح‌های دارای ویژگی‌های صادراتی، بازار هدف خود را پیدا کرده باشند و یا قراردادهای فروش به خارج را منعقد کرده باشند، می‌توانند از تسهیلات فوری و ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار شوند.

وحدت، زمان رسیدگی به طرح‌های ارسالی به این صندوق را کمتر از یک ماه اعلام کرد و یادآور شد: علاوه بر اعطای تسهیلات فوری به شرکت‌های دارای مزیت صادراتی، پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان خارج از کشور با همکاری سایر نهادها راه‌اندازی شده است و از شرکت‌هایی که تمایل دارند در نمایشگاه‌های فناوری خارج از کشور حضور یابند، حمایت می‌شود. وی حمایت از شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه را به منظور توسعه بازار و بازارسازی عنوان کرد و افزود: در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از نمایشگاه‌های خارجی را هدف‌گذاری کنند، مشمول حمایت ۷۰ تا ۹۰ درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی خواهند شد. وی حمایت از اعزام هیات تجاری به نمایشگاه‌های خارجی را از دیگر حمایت‌های این صندوق نام برد و ادامه داد: در صورتی که شرکت‌ها بخواهند برای ارزیابی فرصت‌های بازار، از نمایشگاه‌های فناوری خارجی بازدید کنند، مشمول حمایت‌های ما خواهند شد؛ ضمن آنکه اگر شرکتی بخواهد از هیات‌های خارجی برای بازدید از شرکت خود دعوت به عمل آورد؛ هزینه‌های آن را پرداخت خواهیم کرد.

ایجاد شرایط تسهیل فضای کسب‌وکار

افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش بنیان

فعالیت شرکت های دانش بنیان در سالهای اخیر به دلیل وجود حمایت ها رشد و توسعه داشته و البته نمی توان گفت این حمایت ها کافی است چراکه این حوزه همواره در حال رشد و به روز رسانی است و در تمام کشورهای دنیا محصولات دانش بنیان ها با استانداردهای جدید عرضه می شود، بنابراین باید حمایت های مستمر وجود داشته باشد. با حمایت های مالی و پرداخت وام ها موافقت چندانی نداریم چراکه بر بدهی های این شرکت ها اضافه می کند و به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت با سیل شرکت های ورشکسته مواجه خواهیم شد. به هر ترتیب وجود صندوق های حمایتی می تواند مسیر رشد دانش بنیان ها را برای فعالیت و حضور در بازارهای صادراتی تسهیل کند. هم چنین با همکاری نهادهای مالی برای حمایت از صندوق ها که به نوعی حمایت غیرمستقیم مالی از شرکتهای دانش بنیان خواهد بود می توان به درآمدزایی در بازارهای خارجی امیدوار بود.

هم چنین باید برای حضور در رویدادهای خارجی و آشنایی این شرکت ها با اکوسیستم بزرگ فناوری در جهان تسهیلاتی در نظر گرفت. یکی از مهمترین شرایط ادامه فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها و شرکت های دانش بنیان یا به عبارتی پارامترهای اثربخش در موفقیت این کسب و کارها این است که شرکت‌های خارجی سهام آنان را خریداری کنند. این امر در گروی ایجاد شرایطی برای تسهیل فضای کسب‌وکار این شرکت‌ها و آشنایی خارجی ها با فعالیت های این کسب و کارهای در ایران است.

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.