صفحه اصلی / اسلایدر / رقابت بانک‌ها برای صدور کارت
رقابت بانک‌ها برای صدور کارت

«کسب و کار» هزینه 240 میلیون کارت بانکی بدون استفاده را بررسی می‌کند

رقابت بانک‌ها برای صدور کارت

کسب و کار نیوز-افزایش شمار کارت‌های بانکی که در تیرماه به بیش از ۳۴۱ میلیون و سه هزار کارت رسیده ومعادل ۲۳۹ میلیون و ۷۵۰ هزار آن فاقد تراکنش در شبکه پرداخت است، به اعتقاد کارشناسان هزینه‌هایی هم برای نظام بانکی و هم برای مشتریان ایجاد کرده که اگرچه ملموس نیست. اما در مجموع رقم کلانی را به خود اختصاص می‌دهد. البته فلسفه صدور این کارت‌ها به درخواست سازمان‌ها برای استفاده از کارت یک بانک وهمچنین تعداد بالای بانک‌ها و موسسات بر می‌گردد. در حالی که پس از مدتی این کارت‌ها برای مشتریان بلا استفاده باقی می‌ماند و غیرفعال می‌شود. بر همین اساس یکی از مطالبات اساسی از بانک مرکزی برای کاهش هزینه‌ها در بخش صدورکارت، نظارت بیشتر بر روند صدور کارت است که البته در حال حاضر برای آن هیچ محدودیتی نیست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش‌های موجود، به‌طور متوسط هر فرد بالای ۱۸ سال، نزدیک به ۶ کارت بانکی دارد؛ اما این تعداد بالای کارت بانکی به ازای هر نفر، الزاماً به معنای فعال بودن همه این کارت‌ها نبوده و همانطور که بررسی ها نشان می دهد، ۷۰ درصد کارت‌های بانکی غیرفعال است.

به‌طور میانگین حدود ۲,۷۰۰ تومان از هر مشتری برای صدور کارت دریافت می‌شود و بانک نیز باید حدود ۴,۰۰۰ تومان برای صدور یک کارت، هزینه کند. در حال حاضر اگر کارت PVC در بازار موجود باشد، هزینه جسم آن حدود ۱,۲۰۰ تومان است.

جدول زیر لیست بانک‌هایی که بیشترین تعداد کارت های بانکی را به خود اختصاص داده‌اند نشان می دهد:

نام بانک تعداد کارت
بانک ملی ۵۶ میلیون
بانک سپه ۵۳ میلیون
بانک ملت ۳۵میلیون
پارسیان ۲۹میلیون
بانک رفاه ۲۵ میلیون
بانک صادرات ۲۲ میلیون

بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، شمار کارت‌های بانکی در تیرماه به بیش از ۳۴۱ میلیون کارت رسید که حدود ۹۲ میلیون و ۷۶۰ هزار عدد کارت متعلق به تهران و ۲۴۸ میلیون و ۲۴۳ هزار عدد کارت متعلق به استانها بوده است.

 تیر ماه ۱۳۹۸ تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در سامانه پرداخت کشور  ۱۰۱ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۷۵ عددکارت بود که رشد ۱.۳ درصدی را در مقایسه با خرداد امسال نشان می‌دهد.

بررسی میان انواع کارت‌های صادره، بیشترین تعداد با ۹۶ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۴۲۵ عدد کارت و سهم تعدادی ۹۵.۶ درصدی متعلق به کارت برداشت و کمترین تعداد آن با ۱۱۶ هزار و ۴۵۰ عدد و سهم ۰.۱۲ درصدی متعلق به کارت اعتباری بوده است.

 شمار کارت‌های هدیه و بن کارت نیز چهار میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۰۰ عدد کارت معادل ۴.۲۵ درصد است.

مقایسه آمار کارت‌های تراکنش‌دار تیرماه در مقایسه با خرداد ماه نشان می‌دهد که شمار کارت‌های برداشت ۱.۶۳ درصد رشد داشته است.

تعداد کارت‌های اعتباری نیز ۴۲.۲ درصد رشد یافته، اما شمار کارت‌های هدیه و بن کارت حدود ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

اما سوال اساسی جدا از هزینه‌ای که صدور کارت‌ها برای نظام بانکی ایجاد می‌کند، این است که با توجه به نظارت‌های شدید بانک مرکزی و مبارزه با پولشویی آیا این کارت‌ها می تواند باعث پولشویی شود؟ به اعتقاد کارشناسان این مسئله در خصوص کارت‌های صادر شده از جانب بانک‌ها قابل صدق نیست اما در رابطه با کارت‌های هدیه محتمل خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.