صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت بانک ها برای فروش اموال
مقاومت بانک ها برای فروش اموال

خریداری برای املاک بانک ها وجود ندارد

مقاومت بانک ها برای فروش اموال

کسب و کار نیوز-بنگاه‌داری بانک‌ها که تقریبا عامل اصلی گرفتاری‌های فعلی نظام بانکی است، در حالی همچنان ادامه دارد که از یک سو نه بانک‌ها تمایل چندانی به واگذاری اموال و دست کشیدن از سرمایه‌گذاری دارند و نه خریداری برای املاک آنها وجود دارد. برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از افزایش سطح سرمایه گذاری بانک ها در حوزه املاک است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس برخی از گزارش‌ها سرمایه‌گذاری بانک اقتصاد نوین در حوزه املاک طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۸۴۷ درصد رشد داشته است.
با این حال بانک‌ها برای واگذاری دارایی‌های مازاد خود موانعی را پیش رو می‌بینند. به طور مثال در گزارشی که بانک ملی اعلام کرده عنوان شده با وجود واگذاری بیش از ۵۹ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت‌های تابعه و اموال مازاد این بانک، شمار زیادی از شرکت‌ها به دفعات متعدد از طریق مزایده عمومی به معرض فروش گذاشته شده اما خریداری برای آنها پیدا نشده است.
بازار راکد املاک بانک‌ها
طبق آمارها ۲۱ بانک کشور در مدیریت ۳۲۵ شرکت سهام دارند که بانک ملی با ۵۴ شرکت (مجموع شرکت‌های تحت مدیریت و تحت پوشش)، پاسارگاد با ۴۹ شرکت، سپه با ۳۲ شرکت، بانک شهر با ۲۳ شرکت، بانک مسکن با ۲۰ شرکت، اقتصاد نوین با ۱۹ شرکت، پارسیان با ۱۷ شرکت، ملت با ۱۶ شرکت، تجارت و بانک دی هرکدام با ۱۵ شرکت، ۱۰ بانک دارای بیشترین بنگاه هستند. مسکن و مستغلات، فرآوری معدنی، کارگزاری، بیمه، صرافی، لیزینگ، سیمان و فولاد ازجمله بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری بانک‌هاست. این درحالیست که بخش مسکن جذابیت خاصی برای بانک ها دارد و ۵۰ درصد سرمایه گذاری بانک ها در حوزه املاک است که در شرایط کنونی در رکود به سر می برد و با رشد نجومی قیمت های این حوزه، خرید آن از توان متقاضیان خارج است.
جدول زیر سهم بانک ها از هلدینگ سرمایه گذاری در بخش مسکن در سال ۹۷ را نشان می دهد:

نام بانک تعداد شرکت
بانک مسکن ۱۳ شرکت
بانک تجارت ۹ شرکت
بانک شهر ۶ شرکت
پاسارگاد ۵ شرکت
صادرات ۴ شرکت
بانک‌های ملی هر کدام ۲ شرکت
بانک‌های سپه، کارآفرین، سرمایه، گردشگری و انصار هر کدام یک شرکت

اما مسئله اساسی این است که در این شرایط که بازار دچار رکود شده و خرید و فروش در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش مسکن پایین آمده است، چگونه می‌توان به فروش اموال بانک‌ها امید داشت؟ از سویی با توجه به شرایط سخت اقتصادی و بی‌ثباتی‌های فعلی کدام سرمایه‌گذاران ریسک خرید اموال بانک‌ها را خواهد پذیرفت؟

وحید شقاقی کارشناس اقتصادی

احتکار املاک توسط بانک‌ها

با گذشت چندین ماه از اولتیماتومی که به بانک‌ها برای واگذاری اموال آنها داده شده است، اما بانک ها از انجام این کار خودداری می‌کنند و حاضر به فروش املاک نیستند. از طرفی افزایش نرخ تورم و بالا رفتن ارزش دارایی‌های بانک‌ها باعث شده کمتر مشتری و متقاضی‌ای قدرت خرید و توان پرداخت پول املاک بانک‌ها را داشته باشد. به همین دلیل یکی از دلایل این موضوع رکودی است که در همه بخش‌ها حاکم شده و گریبانگیر اموال بانک‌ها هم هست. اما بانک‌ها مثل بقیه عرضه‌کنندگان برای حفظ سود خود، حاضر به کاهش قیمت برای فروش اموال خود نیستند. به همین دلیل در برابر قیمت های پایین متقاضیان املاک خود، مقاومت می کنند و این مقاومت ناشی از عدم تمایل باطنی آنها برای فروش اموال است. موضوع دیگر احتکار این اموال است که شگرد بانک‌ها برای افزایش قیمت به شمار می‌رود. بازدهی سرمایه‌گذاری در املاک کماکان برای بانک‌ها بیشتر از سودی است که بابت تسهیلات دریافت می کنند. به همین دلیل بانک ها هر منبعی را تبدیل به ملک و زمین می کنند و به جای بدهی بدهکاران بانکی اموال آنها را بر می‌دارند. در حالی که اکنون بازار قفل شده است و تعداد خریداران در بازارهای مختلف کاهش پیدا کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.