صفحه اصلی / اسلایدر / بار مالیات های کلان بر دوش اصناف
بار مالیات های کلان بر دوش اصناف

هر جا قرار است کسب و کاری انجام شود اول بیمه و مالیات ورود می‌کنند

بار مالیات های کلان بر دوش اصناف

با وجود حدود ۴۶ هزار عضو اتاق اصناف و نزدیک به سه میلیون واحد صنفی در کشور هنوز اصناف جایگاه مشخصی در سیاست گذاری‌های دولتی ندارند که باید باید بررسی شود ضعف تشکل‌های صنفی یا عدم رغبت دولت مانع ایفای نقش پررنگ‌تر این نقش است؟ این در حالی است که با وجود این موضوع بیشترین مالیاتی که در کشور دریافت می شود از اصناف است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این موضوع یکی از بزرگترین مشکلاتی است که پیش روی فعالان صنفی قرار دارد و با وجود رکودی که در سالهای اخیر حاکم شده است این مالیات های کلان برای اصناف سد راه فعالیت و کسب و کار شده است. در همین رابطه رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص نشست اخیر هئیت رئیسه اتاق اصناف تهران و ایران با ریاست سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط با مشکلات اصناف در اخذ و مواد قانونی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: در پی چندین جلسه ای که اخیراً جهت رفع مشکلات و طرح موضوعات صنفی در سازمان امور مالیاتی داشتیم، نشست مشترک اتاق اصناف ایران و تهران با دکتر امید علی پارسا ریاست سازمان امورمالیاتی وهئیت همراه برگزار شد. قاسم نوده فراهانی گفت: تمام سعی و تلاشمان در جهت رفع مشکلات مالیاتی اصناف است؛ لذا در این نشست موضوعات مورد نظر مطرح و به بحث و تبادل نظر گذاشته شد، از جمله مباحث و محورهای مهم می توان به لزوم تعامل هر چه بیشتر سازمان امور مالیاتی با اصناف و جلب اعتماد اصناف توسط سازمان در این خصوص اشاره داشت که خوشبختانه در دو سال اخیر میزان اظهار نامه هایی که اصناف به سازمان ارائه نموده است قابل مقایسه با گذشته نیست این همان همکاری و تعامل اصناف است که سازمان لازم است به آن توجه ویژه ای را مبذول بدارد.

فراهانی در رابطه با لزوم آموزش هر موضوعی قبل از اجبار افراد برای رعایت و انجام آن بیان داشت: اکنون اصل طرح ماده ۹۷ و اجرای آن از سال ۹۹ مطرح است، نکته بسیار مهم این است که باید قبل از اجرای قانون، کاملاً مودیان آموزش کامل را دریافت نمایند تا در اجرا به مشکلات برنخوریم، همانطور که به طور مثال در اصل ماده ۱۸۶ با چالش‎ها و مشکلات عدیده ای هنوز دست و پنجه نرم می کنیم و تاوان آن را اصناف می دهند. او تصریح کرد: تجربه نشان داده است در هر مرحله از قانون قبل از اجرا لازمه موفقیت آن آموزش است. مالیات را مردم پرداخت می کنند؛ اما قبل از اجرای آن هیچگونه اطلاعاتی در دست ندارند؛ لذا این موضوع کاملاً مورد بحث و بررسی و توجه در این جلسه قرار گرفت. وی افزود: هزینه های کشور از طریق اخذ مالیات تامین می شود و اصناف نیز مقید و متعهد به پرداخت آن هستند که البته در هر کشوری اخذ مالیات به شیوه و طرح خودشان انجام می شود؛ اما موضوع مورد توجه این است که در همه کشورها هر فردی که مالیات می پردازد دارای کارتی است که نشان می دهد این فرد مالیات دهنده است و اگر به طور مثال برایش در خیابان اتفاق رخ دهد می تواند به نزدیکترین مرکز پزشکی مراجعه و با ارائه همان کارت از مزایای خوبی بهره مند شود و این رویه نشان می دهد هزینه های دولت در راه همان مردمی خرج می شود که مالیات می دهند، لذا درخواست داریم تا سازمان در میزان و نحوه اخذ مالیات تجدید نظر و تغییراتی بدهد و از سوی دیگر خدمات را زیاد و بهینه نمایند. فراهانی به تکریم ارباب رجوع در حوزه های مالیاتی اشاره داشته و ادامه داد: وقتی فردی وارد حوزه مالیاتی می شود انتظار برخوردی محترمانه دارد حال آنکه مشاهده شده است که متاسفانه با مودیان و مراجعه کنندگان برخوردهای تندی صورت می گیرد در حالیکه برخورد مناسب می تواند در نوع پرداخت مالیات بسیار موثر باشد. فراهانی تصریح کرد: خوشبختانه موضوعات مطروحه در این جلسه مورد توجه مسئولان حاضر قرار گرقت و دکتر پارسا که خود فردی متعهد و فرهیخته بود قول مساعدت و همکاری را به اصناف داد.

لازم است بر اساس پرداخت مالیات خدماتی هم ارائه شود

ابراهیم درستی، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف

۸۳۰۰ اتحادیه و ۳۵۰ اتاق اصناف در کشور وجود دارد که مشکل مالیات، مشکل اکثر آنهاست در حالی که فرار مالیاتی در بخش غیررسمی باید مورد توجه قرار گیرد. البته با این رکودی که وجود دارد در بخش مالیات فشار زیادی بر اصناف وارد می‌شود. اصناف با پرداخت مالیات مشکلی ندارند و قبول داریم که اداره کشور بر اساس دریافت مالیات است و باید مانند تمام دنیا مالیات را پرداخت کرد اما لازم است تا بر اساس پرداخت مالیات خدماتی نیز ارائه داده شود.

در بخش مالیات بر ارزش افزوده از هر کالایی چندین بار مالیات گرفته می شود در صورتی که مالیات بر ارزش افزوده باید مانند بقیه کشورها مالیات بر مصرف باشد و هر کسی که بیشتر مصرف کرد بیشتر مالیات پرداخت کند. مسئولان و نمایندگان مجلس باید فرار مالیاتی که در بخش غیررسمی است و هزینه‌هایی که اصناف متحمل می‌شوند را در نظر بگیرند. هر جا قرار است کسب و کاری انجام شود اول بیمه و مالیات ورود می‌کنند و علاوه بر این اصناف به عناوین مختلف شرکایی پیدا کرده‌اند که یکی از آنها نمایشگاه‌های فصلی و غیرفصلی مختلف است و این واقعا حق اصناف به عنوان بازوی توانمند نظام نیست.

از نمایندگان مجلس درخواست داریم که در اصلاح قانون نظام صنفی به ما کمک کنند؛ زیرا با اصلاح این قانون بسیاری از مشکلات اصناف برطرف می‌شود. هنوز هم اصناف در مورد قانون نظام صنفی، پرداخت مالیات، فضای کسب و کار و… با تنگناهای بسیاری مواجه هستند این در حالی است که تجربه نشان داده حضور اصناف در تصمیم‌گیری‌های دولتی باعث سیاست‌گذاری‌های جامع‌تر می‌شود. انتظار داریم تا نقش اتاق اصناف همانند اتاق‌های بازرگانی در تصمیم‌سازی‌های دولت پررنگ‌تر شود تا اصناف به جایگاه واقعی خود برسند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.