صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دست خالی دولت از گردش مالی ماینرها
دست خالی دولت از گردش مالی ماینرها

درآمد استخراج هر واحد بیت کوین در ایران 126 میلیون است

دست خالی دولت از گردش مالی ماینرها

مهم ترین چالشی که امروزه در خصوص بیت کوین در کشور وجود دارد، مصرف برق حاصل از استخراج آن توسط ماینر‌ها می‌باشد؛ زیرا هر بیت کوین در حدود ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز با توجه به آنکه مصرف برق هر مشترک خانگی به طور متوسط ماهیانه ۲۰۰ کیلووات ساعت است، یک بیت کوین با ۷۲ هزار کیلووات ساعت، با مصرف برق ۳۰ مشترک خانگی برابری می‌کند. این موضوع باعث ایجاد حساسیت، شناسایی و برخورد در برابر فعالیت ماینر‌ها در کشور شده است. از طرفی دیگر شاهد هستیم که با وجود سخت گیری هایی که وجود دارد هنوز هم بسیاری از افراد اقدام به انجام این کار می کنند و نمی توانند از سود بالای ارزهای دیجیتال دل بکنند. در حال حاضر
انت ماینر در هر سال ۰٫۸۵ بیت کوین استخراج می‌کند. با در نظر گرفتن قیمت بیت کوین و همچنین قیمت دلار، که به ترتیب برابر ۱۰۵۰۰ دلار و ۱۲۰۰۰ تومان است، به اعداد جالبی می‌رسیم. با خرید یک انت ماینر، در هر سال حدود ۸۹۰۰ دلار معادل ۱۰۶ میلیون تومان به دست خواهید آورد. در نظر داشته باشید این درآمد ماینینگ بیت کوین در حالتی کسب خواهد شد که انت ماینر خود در طول یک سال، هرگز خاموش نکرده و آن را به صورت شبانه‌روزی، در هر هفت روز هفته، روشن نگه دارید. نباید از شنیدن این اعداد و ارقام زیاد خوشحال شد. انت ماینر را یک مرتبه خریداری کرده و تا پایان عمرش از آن استفاده خواهید کرد، اما هزینه برق، به صورت دائمی محاسبه می‌شود. یک انت ماینر، طی یک سال استخراج ۰٫۸۵ بیت کوین، ۱۵ هزار کیلووات برق مصرف می‌کند. به طور ساده‌تر، میزان مصرف برق یک انت ماینر با دو یخچال فریزر و یک تلویزیون برابری می‌کند. به همین دلیل میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ را معضلی اساسی عنوان کردیم.
در حال حاضر قانونی نداریم که بر اساس آن استفاده از این دستگاه‌ها ممنوع شده باشد، اما شنیده می‌شود که واردات قطعات آن به کشور ممنوع است. با این حال، به‌صورت کتبی و بخشنامه‌ای چیزی در این زمینه از سوی وزارتخانه دیده نشده است. اگر یک قانون مدون برای آن تدوین شود، چه اشکالی دارد وقتی که ایران در تحریم قرار دارد، از این فرصت استفاده کند؟ در این صورت افراد سرمایه‌گذار هم می‌توانند بدون دغدغه اقدام به فعالیت کنند، از سازمان‌های مختلف مجوز‌های لازم گرفته شود. اگر هم دولت تشخیص داده که این صنعت برای اقتصاد کشور مضر است، باید محکم و شفاف، غیرقانونی بودن آن را اعلان کند. هر جایی که اراده کنید، از فروشگاه‌های مجازی تا واقعی این دستگاه‌ها به فروش می‌رسد، زیرا سود آن برای همه بازیگران بازار مذکور بسیار بالاست. سود واردکننده، فروشنده و همین‌طور مصرف‌کننده به‌حدی بالاست که بازار آن در حال حاضر وارد فاز‌های عجیبی شده است. هر روز مدل‌های جدیدی وارد بازار جهانی می‌شود که فوراً سر از بازار‌های ایران هم درمی‌آورد، چون گردش مالی بسیار بالایی دارد و دوره بازگشت سرمایه در آن حدود چهار ماه است.

تعرفه برق ماینرها به صورت پلکانی افزایش پیدا می کند
پوریا الهی، کارشناس ارز دیجیتال
ویژگی ای که بیت کوین را از دیگر پول ها متمایز می‌کند پنهان بودن هویت خریداران و فروشندگان رمزارز‌هاست که توانایی ردیابی و رصد را برای نهاد‌ها و سازمان‌ها تا حدودی غیرممکن می‌کند. همین امر موجب شده است تا در برخورد با این افراد کمی تعلل و مشکل وجود داشته باشد. البته در مدت اخیر بسیاری از مزارع استخراج بیت کوین شناسایی و جمع آوری شده اما با این وجود هنوز شاهد ادامه فعالیت تعداد بسیار زیادی از مزارع هستیم. افرادی هم وجود دارند که به طور شخصی اقدام به استخراج می کنند که هزینه های زیادی را متحمل می شوند. سود استخراج این ارز دیجیتال بسیار زیاد است و دلیل گرایش مردم به استخراج و خرید و فروش این ارز سودآوری و درآمدزایی آن است.البته اگر در مزارع مخصوص به این مورد انجام شود سودآوری بسیار بیشتری خواهد داشت اما در ایران به دلایل مختلف هنوز ایجاد مزارع به طور رسمی و قانونی وجود ندارد وافراد در منازل و ادارات اقدام به استخراج می کنند. افرادی وجود دارند که خانه و ماشین خود را فروخته و در این کار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این درآمد‌های هنگفت، در حالی تولید می‌شود که دولت هیچ نصیبی در قالب عوارض و مالیات از آن‌ها نمی‌برد.
به هر ترتیب شاهد هستیم در دنیا استفاده از این ارزها رواج پیدا کرده و زیرساخت های ارزان استخراج آنها ایجاد شده است اما در ایران هنوز اندر خم به رسمیت شناختن آن هستیم. دولت این پدیده را به عنوان صنعت پذیرفته و به تصویب رسانده اما همان جا موضوع مسکوت مانده وادامه راه در ابهام قرار دارد. بنابراین مردم برای اینکه بتوانند به درآمدزایی و سود دست پیدا کنند خودشان وارد این راه شده اند و به رغم هزینه های زیادی که دارد فعالیت در این زمینه را شروع کرده اند. هزینه های استخراج بیت کوین بسیار زیاد است اما اگر در مزارع مخصوص انجام شود سود بالایی دارد. امروز افراد عادی که به این کار مشغولند باید هزینه های بسیاری را برای برق مصرفی خود بپردازند و شاید تنها چالش این افراد برق باشد. هرچند برای این دسته کاربران، تعرفه برق به صورت پلکانی افزایش پیدا کرده و در نهایت ممکن است به رقمی وحشتناک برسد اما قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومانی هر بیت کوین سبب می‌شود این افراد از پس هر هزینه‌ای بر بیایند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.