صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال منفی بازار مسکن به سرمایه‌گذاران
سیگنال منفی بازار مسکن به سرمایه‌گذاران

«کسب و کار» شروع رکود در بازار مسکن و اثرات آن با کاهش ساخت و ساز را بررسی می‌کند

سیگنال منفی بازار مسکن به سرمایه‌گذاران

کسب و کار نیوز-رشد نجومی قیمت مسکن طی یک سال اخیر همزمان با افت شدید قدرت خرید مردم باعث کاهش بیش از 60 درصدی معاملات مسکن شده که ورود مسکن به رکودی عمیق و چند ساله را گوشزد می‌کند. نگرانی فعالان این حوزه از ورود مسکن به رکود این است که بار دیگر با کاهش ساخت و ساز شاهد اثرات سوء آن و رشد دوباره قیمت در بازار مسکن باشیم.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر مهم‌ترین معضل بازار مسکن از دید برخی از کارشناسان کاهش عرضه و تولید مسکن و از دید برخی ورود حجم زیاد تقاضای سوداگری در این بازار است. یعنی اگرچه هنوز توافق نظری میان کارشناسان در خصوص حل معضل گرانی مسکن و خروج آن از رکود وجود ندارد، در خصوص چگونگی ساخت و عرضه مسکن نیز راهکارهای متفاوتی مطرح می‌شود. برخی کاهش تولید در بازار مسکن را زمینه‌ساز رشد قیمت مسکن دانسته که صدمات آن به اقشار ضعیف می‌رسد و برخی شروع تولید و ساخت و ساز در بازار مسکن را مشروط به رعایت مواردی چند می‌دانند که از جمله آن تلاش دولت برای عرضه واحدهای ساخته شده با قیمت تمام شده به مصرف کنندگان است تا جایی که شاهد ورود دلالان و واسطه‌گران برای این واحدها نباشیم. از دیگر راهکارها برای خروج مسکن از رکود، ارایه تسهیلات ارزان قیمت به حوزه ساخت، تسهیل قوانین یا حتی در اختیار گذاشتن زمین‌های دولتی برای عرضه مسکن است که در طرح اخیر وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز نیز به آن اشاره شده است. در حالی که هنوز این زمین‌ها در اختیار انبوه سازان قرار نگرفته است.
مسئله رکود در بازار مسکن از سال‌های گذشته در این بازار وجود داشته است، اما آنچه حالا بازار مسکن را متفاوت از سال‌های پیش کرده قیمت های نجومی مسکن است که بر عمق رکود بازار می‌افزاید. در این صورت مسئله و سوال اصلی این است که دولت از چه طریقی باید مشوق تولید و ساخت و ساز مسکن باشد؟ و از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی از کارشناسان رونق بازار مسکن را منافی کاهش قیمت‌ها در این بازار می‌دانند، چگونه می‌توان همزمان با خروج از رکود در بازار مسکن، قیمت‌‎ها را پایین آورد؟ مسئله مهم‌تر رکود تورمی در بازار مسکن است. با توجه به هشدار کارشناسان بابت تاثیر رکود بر رشد دوباره قیمت‌ها باید بررسی کرد که در شرایط رکودی چه اقدامی می‌توان برای تحرک بازار و کاهش قیمت‌ها داشت.
به اعتقاد برخی از کارشناسان شرایط کنونی بازار مسکن حاکی از ورود این بخش به رکودی ۴ و ۵ ساله خواهد بود. با این حال کاهش قیمت مسکن، ورود مسکن به فاز رکودی و همچنین آینده مبهم این بازار سیگنال‌های منفی‌ای به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک

راهکار خروج مسکن از رکود تورمی

دو نوع سرمایه‌گذاری در بازار مسکن وجود دارد، یکی سرمایه گذاری مصرفی و دیگری غیرمصرفی است. تلاش دولت باید بر خروج سرمایه گذاری غیرمصرفی از بازار مسکن باشد که مهم‌ترین ابزار آن اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است. افزایش سرمایه‌گذاری مصرفی نیز با افزایش قدرت خرید مردم، ساخت مسکن استیجاری و افزایش عرضه و تولید مسکن، میسر می‌شود. اما در حال حاضر بازار مسکن گرفتار رکود عمیقی شده است و معاملات نیز پایین آمده است. تقاضای مصرفی مسکن حدود ۲۰ درصد است و این نشان از کاهش شدید قدرت خرید مردم دارد. اولویت مهم دولت باید اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی و اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن باشد که معلوم نیست به چه علت به تعویق افتاده است. این لایحه باید در قالب یک طرح دوفوریتی مطرح و به تصویب مجلس برسد. طبیعتا کسانی با این طرح مخالفند که منافع خود را در عدم اجرای این لایحه می‌بینند و یا با نیت سوداگری وارد بازار مسکن شده اند. عمیق‌تر شدن رکود در بازار مسکن همزمان با تورم، مشکل بازار را بیش از پیش خواهد کرد. دولت باید با عرضه زمین‌های دولتی به انبوه سازان و ارائه تسهیلات ارزان به آنان زمینه ساخت مسکن ارزان را فراهم سازد تا بستر تولید و عرضه مسکن فراهم شده و شاهد خروج این بازار از رکود تورمی باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.