صفحه اصلی / سرخط خبرها / ۸۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور صنعتی هستند
۸۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور صنعتی هستند

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در اراك عنوان كرد:

۸۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور صنعتی هستند

کسب و کار نیوز-معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ۸۰ درصد از مجموع شرکت‌های دانش بنیان نقاط مختلف کشور، واحدهای صنعتی هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اصغر مصاحب روز سه‌شنبه در آیین گرامیداشت ۲۱ مرداد روز حمایت از صنایع کوچک در مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار شهرک صنعتی اراک افزود: تا کنون ۵۳۰ شرکت دانش بنیان در نقاط مختلف کشور شناسایی شده و ۲۸۰ واحد تولیدی نیز مجوز دانش بنیانی دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان، رویکرد اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که این مهم نیز تنها با ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه، مراکز علمی و پژوهشی محقق می‌شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: اگر قرار است که دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی در زمره واحدهای علمی و دانشگاهی بین‌المللی قرار گیرند، باید از آموزش صرف به سمت و سوی پژوهش و کارآفرینی حرکت کنند.

مصاحب اظهار داشت: صنایع کوچک و متوسط بخش عمده‌ای از مسیر توسعه پایدار کشور را فراهم ساخته و بر همین اساس، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی علاوه بر تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی، رویکرد حمایتی از این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: تشکیل ۷۰ کنسرسیوم صادراتی و ۶۸ شرکت مدیریت صادرات از مهمترین اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای حمایت از فعالان این بخش است و لایحه حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات نیز تنظیم و به‌زودی از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: یکصد خوشه صنعتی در نقاط مختلف کشور تشکیل شده و دبیرخانه خوشه ریلی کشور در استان مرکزی مستقر شده و تلاش می‌شود تا ۲ دبیرخانه دیگر نیز در این استان استقرار یابد.

مصاحب تأمین منابع مالی را مهمترین مشکل صنایع کوچک عنوان و اضافه کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مدل مالی مولد که از پیشرفته‌ترین راهکارهای تأمین مالی صنایع در کشور است را طراحی کرده که از مهر سال گذشته اجرایی شده و فعالان حوزه صنایع کوچک ۲۹ استان کشور، آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده‌اند.

وی درخصوص راه اندازی سامانه سککوک نیز گفت: تولید کنندگان و فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به این سامانه علاوه بر تأمین مواد اولیه خود، نسبت به شناسایی و حضور در بازارهای جدید صادراتی نیز اقدام کنند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: به‌کارگیری روش‌های مدیریت لجستیک، به‌کارگیری روش‌های مدیریت زنجیره تأمین و ارائه ابزارهای نوین پرداخت اعتباری و مدت دار برای انجام معاملات تجاری، از مهمترین مزیت‌های سامانه سککوک است.

قوانین حوزه تولید نیازمند اصلاح است

استاندار مرکزی نیز در این مراسم گفت: قوانین حوزه تولید در تمامی بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی نیازمند اصلاحات کارشناسانه است.

سید علی آقازاده افزود: بسیاری از قوانین مرتبط با حوزه تولید دست و پای مدیران را در حمایت از فعالان اقتصادی بسته است و این قوانین باید از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بازنگری و ترمیم شوند.

وی اضافه کرد: این قوانین دست و پاگیر حتی در سطوح کلان هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند و حذف آن‌ها هماهنگی مدیریتی کشور را در عرصه تولید بالا برده و گام‌های مهمی در راستای حمایت از صنایع و در نهایت توسعه اقتصادی کشور برداشته می‌شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: مجموعه مدیریتی نظام اسلامی باید نقش تسهیل گری در امور تولید کنندگان و فعالان اقتصادی را داشته باشد؛ اما وجود برخی قوانین دست و پا گیر این امکان را از دستگاه‌های اجرایی سلب کرده است.

آقازاده اظهار داشت: صنعتگران و فعالان اقتصادی در شرایط تحریم و تهدیدهای اقتصادی دشمنان و با وجود مشکلات ناشی از آن در بهترین سطح ممکن درحال فعالیت هستند و دولت نیز حمایت‌های مطلوبی را به‌خصوص در ۲ سال گذشته از این قشر انجام داده است.

وی بیان کرد: حرفه‌ای بودن تولید کنندگان و هماهنگی نسبی برون دستگاهی در استان مرکزی باعث شده فرآیند تولید در این استان روند مطلوبی را پیش بگیرد؛ در صورتی که تولید کنندگان دیگر استان‌های کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

استاندار مرکزی مسائل مربوط به امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، تأمین مواد اولیه و تأمین سرمایه در گردش را از مهمترین مشکلات تولید کنندگان عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط، به‌خصوص شرکت شهرک‌های صنعتی باید رفع این موانع را وظیفه اصلی خود بدانند.

آقازاده افزود: صنایع کوچک و زودبازده در شرایط عادی و تهدیدهای اقتصادی بهترین ظرفیت برای حفظ و تقویت بنیه اقتصادی کشور است و سرمایه‌گذاری در این حوزه به مثابه خنثی سازی توطئه‌های اقتصادی دشمنان است.

وی اضافه کرد: بیش از یک سوم از صادرات ۳۳۰ میلیون دلاری چهار ماه نخست امسال استان مرکزی مربوط به حوزه صنایع کوچک است که این نشان دهنده ظرفیت مطلوب استان مرکزی در این بخش است.

استاندار مرکزی ادامه داد: ۱۰۰ درخواست پروانه بهره‌برداری و صدور ۲۵۰ جواز تأسیس در حوزه صنایع کوچک نشان دهنده عزم و اراده تولید کنندگان در تقویت بنیه اقتصادی کشور است و می‌طلبد بخش دولتی نیز با تمام توان از این قشر حمایت کند.

آقازاده یادآور شد: ۲۵۰ واحد کوچک و متوسط بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در نقاط مختلف استان مرکزی وجود دارد که در صورت بهره‌برداری، بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: اراده دولت تدبیر و امید بر حمایت همه جانبه از حوزه تولید، به‌خصوص صنایع کوچک و زود بازده است و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در این راستا مشارکت گسترده داشته باشند.

صنعت و دانشگاه باید بیش از پیش تقویت شوند

در ادامه این مراسم، رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۹۶ درصد ترکیب صنایع و ۵۰ درصد اشتغال کشور مربوط به صنایع کوچک است که می‌طلبد در راستای حمایت از این بخش گام‌های اساسی برداشته شود.

علیرضا سلیمی افزود: ۱۷ درصد ارزش افزوده و ۱۸ درصد از مجموع صادرات کشور از حوزه صنایع کوچک و متوسط تأمین می‌شود و بهره‌گیری هرچه بیشتر این بخش نیازمند نگاه مهربانانه مسئولان است.

وی اضافه کرد: در سطوح بین‌المللی نیز یک چهارم اشتغال و یک سوم سرمایه‌گذاری‌ها از حوزه صنایع کوچک و متوسط تأمین می‌شود.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیش از سه هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند که ۲ هزار و ۷۸۰ واحد آن فعال است و بیش از ۵۴ هزار میلیارد ریال در این صنایع سرمایه‌گذاری شده و باید با تمام توان از این ظرفیت حمایت کرد.

سلیمی ادامه داد: دانش، تجربه و پشتکار سه عامل اصلی توسعه صنایع است که باید با ایجاد ارتباط سازنده صنعت و دانشگاه نسبت به تقویت دانش و فنآوری در این بخش بیش از پیش تلاش کرد.

وی با بیان این‌که قوانین مشکلی برای تولید کنندگان ایجاد نکرده است، گفت: اگر مشکلی در این بخش دیده می‌شود، در اجرای قوانین است.

ظرفیت صنایع کوچک در ارزش افزوده بیش از ۱۷ درصد است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مرکزی نیز در ادامه این مراسم گفت: روز ملی حمایت از صنایع کوچک بهترین فرصت برای معرفی جایگاه صنایع کوچک و زود بازده و تشویق و ایجاد انگیزه برای گرایش سرمایه‌گذاران در این حوزه است.

مصطفی آمره افزود: در صنایع کوچک می‌توان با یک هزینه و سرمایه محدود و ثابت اشتغال قابل توجه ایجاد کرد و به دلیل چابکی و انعطاف پذیری، این صنایع در شرایط مختلف اقتصادی می‌توانند خود را با شرایط وفق و فرآیند تولید را ادامه دهند.

وی اضافه کرد: سهم صنایع کوچک در ارزش افزوده ۱۷ درصد ارزیابی می‌شود، در صورتی که ظرفیت این حوزه بیش از ۱۷ درصد است و می‌توان با تسهیل گری در امور تولید کنندگان و حمایت همه جانبه، زمینه توسعه صنایع کوچک را فراهم کرد تا این حوزه نقش بیشتری در ارزش افزوده داشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مرکزی بیان کرد: تا پایان سال ۱۳۹۷ یک هزار و ۷۹۸ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان مستقر بودند و در چهار ماه نخست امسال حدود ۶۰ واحد به بهره‌برداری رسید.

آمره اظهار داشت: ۵۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۳۳ هزار فرصت شغلی به دنبال داشته است.

در پایان این مراسم از تولید کنندگان برتر حوزه صنایع کوچک و متوسط تقدیر شد.

۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.