صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / فراز و نشیب قوانین بازار پایه از ابتدا تا کنون
فراز و نشیب قوانین بازار پایه از ابتدا تا کنون

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران تشریح کرد

فراز و نشیب قوانین بازار پایه از ابتدا تا کنون

کسب و کار نیوز- محسنی در پاسخ به خبرنگاری در خصوص چرایی پذیرش نمادهایی ورشکسته یا با کمترین میزان شفافیت در تابلو قرمز و دلایل عدم حذف آنها از تابلوهای بازار سرمایه گفت: اصولا تابلو قرمز در بازار پایه منحصر به شرکت‌های ورشکسته و در حال انحلال نیست، بلکه شرکت‌هایی که صورت‌های مالی خود را نیز منتشر نکرده‌اند در این بازار قرار دارند و ما موظفیم که از تمام امکانات قانونی خود استفاده کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، بهنام محسنی، معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران در نشست خبری امروز که به مناسبت گشایش نماد «فرابورس» در بازار اول برگزار شد در خصوص آخرین اخبار پیرامون بازار پایه شفاف‌سازی کرد و گفت: روالی که طی چند ماه اخیر در بازار پایه سپری شد به طور اجمالی به این صورت بود که بعد از ابلاغ قوانین جدید بازار پایه از سوی هیئت مدیره سازمان بورس به فرابورس ایران در اواخر سال ۹۷، خرداد ماه به عنوان آخرین مهلت برای لازم الاجرا شدن این قوانین تعیین شد که با نزدیک‌تر شدن به زمان اجرایی شدن دستورالعمل جدید، سوالاتی از جانب فعالان بازار در خصوص چند و چون مقررات جدید مطرح شد که چند بخش عمده داشت.

محسنی با اشاره به برخی از ابهامات و ایرادات مطرح‌شده در خصوص قوانین جدید این بازار از سوی فعالان بازار گفت: محور اول به شرعی بودن معاملات در روش معاملاتی جدید مربوط بود که متعاقبا توسط اعضای محترم کمیته فقهی سازمان بورس به صورت کامل بررسی و صحه‌گذاری شد. محور دوم نیز به اخذ نظرات از فعالان و نخبگان بازار سرمایه اختصاص داشت که در این زمینه نیز به رغم دریافت نظرات قبلی، به شکلی جدید و در غالب ۶ گروه فعالان این بازار به فرابورس ایران دعوت شدند و نظرات آنان استماع و بررسی شد.

وی در خصوص دعوت‌شدگان به نشست‌های هم‌اندیشی فرابورس برای بازار پایه گفت: این افراد شامل سهامدارانی بودند که بیشترین ارزش معاملات را در بازار پایه داشتند، افراد بدون سابقه تخلفاتی که بیشترین بازدهی را در بازار پایه کسب کرده بودند، کارگزارانی که در این بازار فعالیت داشتند، سهامداران عمده در بازار پایه، ناشرانی که به نسبت تابلویی که در آن قرار داشتند دارای شفافیت بیشتری بودند و گروه آخر نیز پیشکسوتان بازار سرمایه که جلسات متعددی میان آن‌ها و فرابورس برگزار شد.

به گفته محسنی در مجموع کلیاتی که جمع‌بندی شد در شورای عالی بورس مطرح و اختیارات به هیئت‌مدیره محترم سازمان بورس تفویض شد که این هیئت نیز با کلیات تغییرات در قوانین بازار پایه موافقت کرد.

وی با اشاره به آنچه به عنوان آخرین تغییرات می‌تواند به طور خلاصه بیان شود، گفت: برای هر کدام از تابلوهای الف، ب و ج سابق، رنگ‌هایی به ترتیب زرد، نارنجی و قرمز به عنوان اسامی جدید انتخاب شده که این بخش مورد تایید قرار گرفته است. همچنین موضوع حداقل یک حراج در هر هفته برای هر یک از این بازارها نیز دیگر بحثی بود که تایید شده است. ضمن اینکه دامنه نوسان قیمتی برای فاصله بین دو حراج، ۳ درصد برای تابلوی زرد، دو درصد برای تابلو نارنجی و یک درصد برای تابلوی قرمز در نظر گرفته شده است.

محسنی همچنین در پاسخ به خبرنگاری در خصوص چرایی پذیرش نمادهایی ورشکسته یا با کمترین میزان شفافیت در تابلو قرمز و دلایل عدم حذف آنها از تابلوهای بازار سرمایه گفت: اصولا تابلو قرمز در بازار پایه منحصر به شرکت‌های ورشکسته و در حال انحلال نیست، بلکه شرکت‌هایی که صورت‌های مالی خود را نیز منتشر نکرده‌اند در این بازار قرار دارند و ما موظفیم که از تمام امکانات قانونی خود استفاده کنیم.

وی در توضیح این امکان قانونی گفت: قانون تجارت ظرفیت بسیار خوبی در خصوص شرکت‌هایی دارد که در حال انحلال یا تسویه هستند. در این مقطع، بر اساس قانون خرید و فروش دارایی‌های شرکت متوقف می‌شود؛ اما قانون در خصوص خرید و فروش سهام این شرکت‌ها صحبتی به میان نیاورده است و تنها قید شده که دارایی‌های آنها خرید و فروش نشوند؛ هرچند این قدرت را به نماینده ورشکستگی اعطا کرده است که در صورت جمع‌بندی در خصوص امکان کاهش بدهی‌ها از طریق ادامه فعالیت شرکت، اجازه را صادر کند.

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس در تبیین چرایی وجود این شرکت‌ها در تابلو قرمز و همچنین ناگزیری از اصلاح قانون قبلی بازار پایه افزود: ممکن است فردی به این نتیجه برسد که باقیمانده دارایی‌های شرکت پس از تسویه کامل می‌تواند ظرفیتی برای بهره برداری ایجاد کند و در نتیجه سهام شرکت ورشکسته را خریداری کند. اما شاهدیم که در تابلو قرمز خلط مبحثی صورت گرفته است؛ چرا که ما انتظار داریم کسانی در بازار پایه «ج» سهام شرکت ورشکسته را خریداری کنند که هدفشان سهامداری تا زمان پایان تسویه باشد، این در حالیست که شاهد ورود برخی افراد هستیم که با هدف دستکاری قیمت شرکت ورشکسته سهم را از این بازار خریداری می‌کنند.

به گفته محسنی اصولا یکی از دلایلی که در قانون جدید بازار پایه محدودیت‌هایی افزایش داده شد نیز همین بود که تا حد امکان جلوی این اقدامات گرفته شود. در واقع باید کسانی وارد اینگونه سهم‌ها شوند که تا زمان تسویه کامل بدهی‌ها با سهم همراهی می‌کنند و اصولا انتظار بازدهی از دارایی‌های باقی‌مانده شرکت را داشته باشند.

آخرین وضعیت بازار بدهی فرابورس

رضا غلامعلی پور معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران نیز درباره میزان پذیرش شرکت‌ها و اوراق بهادار در فرابورس ایران گفت: ما از ابتدای سال تاکنون ۷ نماد را در بازار اول و دوم درج کردیم و امیدواریم بتوانیم انجام ۲۰ عرضه اولیه را نیز در بازارهای فرابورس ایران محقق کنیم که این امر به طور مستقیم بستگی به این موضوع دارد که شرکت‌ها پس از پذیرش تا چه اندازه می‌توانند به الزامات خود پایبند باشند.

وی در توضیح این مساله گفت: به عنوان مثال شرکتی که پذیرش می‌شود یک سری تکالیف و وظایف را بر عهده می‌گیرد که باید قبل از مرحله درج به تکمیل برساند و آن را به فرابورس ارسال کند و با اطمینان کامل از مرحله درج عبور کند تا بتوانیم شاهد عرضه اولیه سهام شرکت در بازارهای اصلی باشیم.

غلامعلی‌پور درباره حجم انتشار و پذیرش اسناد خزانه اسلامی نیز در فرابورس گفت: کلیت انتشار اوراقی که در قانون بودجه سال جاری در نظر گرفته شده ۴۴ هزار میلیارد تومان است که از این تعداد، مدارک و مستندات ۱۶ نماد اسناد خزانه اسلامی به دست فرابورس ایران رسیده است که ۳۱ هزار میلیارد تومان ارزش این میزان اسناد خزانه اسلامی است که ابلاغ آن‌ها به دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است و ظرف هفته‌های آتی نیز پذیرش می‌شوند.

به گفته معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران همچنین دو برنامه دولت برای انتشار سایر اوراق در جریان است که شامل ۵ هزار میلیارد تومان اوراق سلف است که در بورس انرژی عرضه می‌شود و ۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز اوراق مرابحه که در فرابورس ایران عرضه خواهد شد، ضمن آنکه سه هزار میلیارد تومان اوراق باقی‌مانده نیز مانند سال‌های قبل اوراق مشارکت خواهد بود که در فرابورس ایران با نماد «اشاد» می‌بینید و مجموع این موارد کل ۴۴ هزار میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.