صفحه اصلی / اسلایدر / پوشاک در یک قدمی خودکفایی
پوشاک در یک قدمی خودکفایی

مجتمع‌های صنفی تولیدی پوشاک در کشور ایجاد شود

پوشاک در یک قدمی خودکفایی

ظرفیت های موجود صنعت پوشاک می تواند در آینده ای نزدیک جهش در تولید و اشتغال را فراهم و به کشور کمک شایانی در مسیر تحقق شعار رونق تولید کند. در راستای تحقق اهداف صمعت پوشاک و درآمدزایی از این صنعت ضروری است تا ساخت شهرک صنعتی پوشاک در دستور کار قرار بگیرد. مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت بیان داشت: هر چند موضوع ساخت شهرک صنعتی پوشاک در حوزه فعالیت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است، اما براساس آخرین گزارش سازمان مذکور، تاکنون انتخاب پیمانکار، تهیه و تصویب نقشه‌ها و اخذ مجوز مسیر اصلی تردد شهرک پوشاک انجام شده و مراحل دریافت مجوزهای قانونی استقرار، ساخت و تأمین انرژی مانند آب، برق و گاز در حال پیگیری و اقدام است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته محرابی، پیگیری بازسازی و نوسازی خطوط تولید، پیگیری تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، بازدید مستمر از واحدهای تولیدی مرتبط برای شناسایی مشکلات و حلقه‌های مفقوده تولید، مدیریت تعرفه‌ای و اصلاح قیمت‌های پایه وارداتی و صادراتی با رویکرد حمایت از تولید داخل، پیگیری و اقدام لازم برای کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل همچون اصلاح قوانین، ضوابط تامین اجتماعی و امور مالیاتی از جمله برنامه‌های سال ۹۸ است. وی سایر برنامه‌های این دفتر را پیگیری اجرای ساماندهی واردات و عرضه پوشاک خارجی، پیگیری ایجاد شهرک‌ها و خوشه‌های تولیدی و توزیعی مختص پوشاک با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، سازمان صنایع استان‌ها، استانداری‌ها و انجمن صنایع پوشاک و پیگیری ارتباط صنعت و دانشگاه در مباحث توسعه فناوری، خدمات فنی و مهندسی و ایجاد رشته‌های بین رشته ای کاربردی در صنعت مانند مد، طراحی، دوخت و مدیریت عنوان کرد.

گردش مالی صنعت پوشاک در ایران سالیانه ۱۴ میلیارد دلار برآورد و نیاز سالیانه پوشاک کشور ۵۲۰ هزار تن تخمین زده می‌شود.این صنعت با اشتغال‌زایی بالا، سرمایه‌بری کم و ارزش افزوده مناسب می‌تواند در شرایط تحریم، نقش موثری در تولید و اشتغال داشته باشد.آمار ۱۰ ماهه سال ۹۷ محصولات حوزه نساجی و پوشاک حاکی از صادرات حدود ۲۶۰ هزار تن به ارزش ۹۵۵ میلیون دلار و واردات ۱۰ ماهه در این حوزه ۳۳۹ هزار تن به ارزش ۹۴۷ میلیون دلار است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی و ارزشی در صادرات این حوزه به ترتیب ۱۸٫۷ درصد و ۶٫۵ درصد رشد و در واردات به ترتیب ۳۸٫۴ درصد و ۳۶ درصد کاهش داشته است.همچنین بیشترین حجم صادرات در ۱۰ ماهه امسال در حوزه کفپوش سنجی ماشینی (فرش و موکت) به ارزش ۳۷۷ میلیون دلار بوده است.

مواد اولیه باکیفیت در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد

هوشیار فقیهی، معاون اقتصادی اتاق اصناف

تولید داخلی موضوعی بسیار بااهمیت است که می تواند در افزایش رشد اقتصادی نقش مهمی را ایفا نماید. در حوزه پوشاک اقدامات بسیار خوبی در تولید داخلی صورت گرفته و با همکاری های مشترک با شرکای خارجی به تولید بسیار باکیفیتی دست یافته ایم. برخی از برندهای ایتالیایی فرانسوی و ترکی به ایران ورود پیدا کرده‌اند و این موضوع سبب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی شده به طوری که تولیدات با کیفیت با قیمتی مناسب به بازار عرضه شده است. موضوع حمایت از تولید داخلی و فرهنگ سازی برای خرید پوشاک ایرانی نیز اینجا مطرح است. فرآیند تولید کالای با کیفیت بسیار پیچیده و زمان بر است و در تمامی کشورهای صنعتی و پیشرفته این فرآیندها وجود دارد. در این کشورها هم در دوره ای وجود داشته که کالاها بی کیفیت بوده اما مردم آن کشورها به این نتیجه رسیده اند که باید از کالای داخلی حمایت شود. در ایران نیز با اقدامات بسیار مثبتی که انجام شده و با توجه به تولیدات باکیفیتی که در صنعت پوشاک داریم استقبال از برندهای داخلی پوشاک افزایش یافته است.

هم چنین باید مواد اولیه کیفیت مطلوب با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا این افراد دغدغه ای برای تهیه مواد اولیه نداشته باشند. در کنار این موارد باید به سمت خوشه سازی و بهسازی برویم و از سوی دیگر مجتمع‌های صنفی تولیدی پوشاک در کشور باید ایجاد شود تا رنجیره تکامل صنعت پوشاک تکمیل شود. لازم به ذکر است ۷۰ درصد نیاز کشور در حوزه پوشاک توسط بازار خارجی تامین می‌‌شد، ولی با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، سهم بازار خارجی در این حوزه به ۳۰ درصد کاهش یافته که این امر فضای خوبی را در اختیار تولیدکنندگان پوشاک داخلی قرار می‌دهد.

صنعت پوشاک می تواند اقتصاد را از اقتصاد تک محصولی نجات دهد

علیرضا حائری، عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران

به صنعت پوشاک می توان به عنوان صنعتی نگاه کرد که می تواند اقتصاد ایران را از اقتصاد تک محصولی نجات دهد. پتانسیل های فراوان و امتیازات زیادی در اختیار این صنعت است که با بهره برداری از آنها می شود اقتصاد ایران را که سالهاست گرفتار صادرات تک محصولی شده است نجات داد. اشتغالزایی این صنعت می تواند دغدغه مهم دولت را در رابطه با کاهش نرخ بیکاری تا حد زیادی برطرف کند. هرچند اگر بخواهیم به این صنعت هم به عنوان تنها جایگزین نفت نگاه کنیم باز هم به همان وضعیت تک محصولی باز خواهیم گشت. باید از امتیازات و امکانات صنعت پوشاک برای درآمدزایی و گردش مالی استفاده کنیم. اقدامات مثبتی در راستای تحقق این هدف انجام شده که می تواند با توجه به ظرفیت های صنعت پوشاک بیشتر هم باشد.

بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه گزینه بسیار مناسبی برای ارزآوری از این صنعت است که در سالهای اخیر در تولید داخلی پیشرفت های چشمگیری داشته است. باید از این فرصت استفاده کرد و تولیدات با کیفیت و مناسب سلیقه مشتری را به این کشورها صادر کرد. انرژی ارزان و نیروی کار متخصص می‌تواند شرایطی برای کشورمان ایجاد کند که به سمت خودکفایی حرکت کنیم. البته این درحالی است که همکاری‌های تولیدی نیز می‌تواند فرصتی برای صنعت پوشاک ایران باشد. ایران در زمینه تولید مشکلی ندارد و آنچه مشکل اغلب صنایع ایران است موضوع بازاریابی و حضور در بازارهای بین المللی است که باید برای تحقق حضور در بازارهای هدف برنامه ریزی داشته باشیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.