صفحه اصلی / استان ها / ضرورت تعریف چند مسیر به شمال کشور بر اساس سند آمایش
ضرورت تعریف چند مسیر به شمال کشور بر اساس سند آمایش

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

ضرورت تعریف چند مسیر به شمال کشور بر اساس سند آمایش

کسب و کار نیوز: مسعود حق لطفی گفت: بر اساس سند آمایش باید چند مسیر دسترسی به استان‌های شمالی داشته باشیم و در حال حاضر موضوع پدافند غیر عامل هم در اولویت است و باید ظرفیت دسترسی راه‌ها بیشتر شود تا در مواقع بحرانی و یا ترافیک بالا در تعطیلات بتوان از جاده‌های دیگر به شمال کشور تردد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی, مسعود حق لطفی در حاشیه بازدید معاون رئیس جمهور و استاندار از محور در دست ساخت قزوین رحیم آباد به کلاچای اظهار داشت: این محور از حدود شش سال قبل کلید خورد و چند هدف عمده در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و پدافند غیرعامل داشت اما به دلیل مشکلات زیست محیطی مدتی است متوقف شده و باید تعیین تکلیف شود.
وی بیان کرد: اخیراً موضوع تغییر مسیر و یا ادامه این جاده در شورای حفظ حقوق بیت المال هم مطرح شد و قرار شد بازدیدی صورت گرفته و مسائل از نزدیک بررسی شود.
۵۰ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: مشکلات این مسیر در شورای حفظ حقوق بیت المال استان مطرح شد تا فقط در ۵ کیلومتر اول کار ادامه یابد و در یک تا دو ماه آینده وضعیت مشخص شود.
حق لطفی اظهار داشت: بر اساس مجوزی که داده شده قبلاً در کیلومتر ۴۵ تا ۵۵ کار می‌کردیم اما وقتی محیط زیست ایراد گرفت و کار متوقف شد طرح را به کیلومتر ۴ تا ۹ منتقل کردیم و در کریدور موجود مشغول کار هستیم.
وی اضافه کرد: تاکنون برای اجرای این طرح حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و صلاح نیست کار در این مرحله متوقف شود زیرا بر اساس سند آمایش باید چند مسیر دسترسی به استان‌های شمالی داشته باشیم و در حال حاضر موضوع پدافند غیر عامل هم در اولویت است و باید ظرفیت دسترسی راه‌ها بیشتر شود تا در مواقع بحرانی و یا ترافیک بالا در تعطیلات بتوان از جاده‌های دیگر به شمال کشور تردد کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: در حوادث غیر مترقبه هم که جاده‌های چالوس و هراز مسدود می‌شود اهمیت دسترسی از مسیرهای دیگر ضروری است و در صورت وجود جاده‌ای مناسب مانند قزوین به کلاچای و قزوین به تنکابن این مسیرها هم می‌تواند دسترسی هموطنان را به شمال کشور ممکن کند.
حق لطفی اضافه کرد: استان قزوین با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت که ۷۵ درصد آن در شعاع ۲۵ کیلومتری قزوین سکونت دارند و ۲۵ درصد جمعیت در ۹۵ درصد مساحت استان مستقر شده‌اند در سند آمایش توصیه شده تعادل در همه نقاط استان ایجاد شود و مناطق آوج، طارم، الموت شرقی و غربی از محرومیت خارج شوند که اجرای این طرح به توسعه متوازن اقتصادی منطقه هم کمک می‌کند.
وی اظهار داشت: در شرایطی که بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده به نظر می‌رسد نباید این هزینه‌ها هدر برود هرچند توجه به دغدغه‌های محیط زیست هم مهم است و باید توجه و برطرف شود و ما نمی‌خواهیم با احداث جاده به محیط زیست آسیب بزنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: چون جاده در بستر زمین ساخته می‌شود تخریب و آسیب‌هایی دارد اما باید با کمترین تخریب آن را اجرا کنیم و در کنار ساخت جاده و نگهداری آن باید به محیط زیست هم اهمیت دهیم تا توسعه به منابع کشور آسیب نزند.
حق لطفی گفت: وظیفه داریم نظارت بیشتری در اجرای طرح‌های جاده سازی داشته باشیم و کار پیمانکاران در مناطق کوهستانی کنترل شود تا محیط زیست تخریب نشود.
کاهش ۱۰۰ کیلومتری مسیر / ۹۰ دقیقه زودتر می رسیم
حق لطفی مهمترین ویژگی ساخت جاده رحیم آباد به کلاچای را صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر دانست و اظهار داشت: این مسیر ۱۴۵ کیلومتر از قزوین تا رودسر است که نسبت به مسیر جایگزین ۱۰۰ کیلومتر کمتر می‌شود و از نظر زمانی هم حداقل یک ساعت و نیم زودتر به مقصد می رسیم و پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کم شود.
وی در خصوص پیشرفت فیزیکی کار هم گفت: در استان ۲۶ کیلومتر از دره شاهرود تا انتهای حوزه و یک ۴۵ کیلومتر از قزوین تا دره شاهرود در حوزه استان است که در حال حاضر حدود ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از قزوین تا دره شاهرود حدود ۲۵۰ میلیارد تومان و قطعه دوم هم ۲۵۰ میلیارد تومان لازم است تا این جاده تکمیل شود.
مدیرکل راه و شهرسازی بیان کرد: مسیر دوم و گذر از کوهستان دو یا سه گزینه بیشتر نیست و این گزینه که انتخاب شده پس از ۱۱ مورد واریانت بررسی و این مسیر انتخاب شده که کم ارتفاع ترین و بهترین مسیر است و اگر جاده موجود به راه اصلی تبدیل شود تنها مسیر است مگر بخواهیم به سمت احداث تونل برویم که هر کیلومتر تونل ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که مقرون به صرفه نیست.
مشکلات محیط زیست را حل می‌کنیم
حق لطفی تصریح کرد: قادریم با کمک محیط زیست مشکلات را برطرف و دستور ۴۰ گانه را رعایت کنیم و از شیب‌های متعادل طرح را ادامه دهیم و ظرفیت ایستگاه و منابع آبی رعایت شود زیرا از دره شاهرود به بالا اشکالاتی گرفته شده که منابع آبی باید حفظ شده و عبور وحوش منطقه صیانت شود که نیاز است یک گذار هم برای آن تعریف کنیم.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد همین مسیر فعلی با اصلاح ایراداتی که محیط زیست گرفته بهترین گزینه است تا ما حداقل طرح را در محدوده استان خود به پایان برسانیم.
حق لطفی یادآور شد: توسعه و پیشرفت هر منطقه و رونق گردشگری با ایجاد راه‌های اصلی محقق می‌شود و امیدواریم با استفاده از همه دیدگاه‌های کارشناسی و توجه به محیط زیست در اجرای طرح‌های توسعه همچنان جدی باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.