صفحه اصلی / اسلایدر / شوک قیمتی در بازار نان
شوک قیمتی در بازار نان

تدوین سناریوهای اصلاح قیمت نان از سوی وزارت صمت کلید خورد

شوک قیمتی در بازار نان

نان یکی از کالاهای اساسی که بدون شک آن را می توان نخستین و مهمترین پایه غذایی در کشورمان محسوب کرد که در هفته های اخیر شاهد افزایش قیمت نان در برخی از نانوایی های سطح شهر هستیم. در همین رابطه قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سناریوهای مختلفی تدوین شده تا چرخه گندم، آرد و نان کشور اصلاح قیمت شود؛ البته این اصلاح نرخ به نوعی صورت خواهد پذیرفت که مصرف‌کننده دچار شوک قیمتی نشود. حسین مدرس خیابانی از تدوین سناریوهای اصلاح قیمت نان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: سناریوهای مختلفی تدوین شده تا چرخه گندم، آرد و نان کشور اصلاح قیمت شود؛ البته این اصلاح نرخ به نوعی صورت خواهد پذیرفت که مصرف‌کننده دچار شوک قیمتی نشود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس هدف دولت این است که هم کارخانجات آرد، هم نانوایی‌ها و نیز آسیابان‌های کشور به گونه‌ای در این چرخه اصلاحی حرکت کنند که اگر نواقصی در آن وجود دارد، برطرف شده و اصلاحات قیمت به نحوی صورت گیرد که به یک عدد شفاف برای قیمت نان دست یابیم که همه تکلیف خود را بر اساس آن بدانند؛ بنابراین در سناریوهای مختلفی که برای این منظور طراحی شده، همه جوانب موضوع در نظر گرفته شده است و به طور قطع، منافع مردم، نانوایان، آسیابان و کارخانجات آرد در آن به صورت همزمان لحاظ خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمام هدف دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که این اصلاح قیمتی را به نحوی انجام دهد که قیمت نهایی نان با آنچه که هم اکنون اعمال می‌شود، فاصله زیادی نداشته باشد؛ بلکه بتوان با اصلاح سایر شاخص‌های اثرگذار در قیمت نان همچون انرژی و مالیات و سایر شاخص‌های مختلفی که سهم آنها در قیمت نان، غالب است، فشار کمتری را به مردم وارد کرد و کمترین شوک قیمتی را برای مصرف‌کنندگان به دنبال داشت. به هر حال سناریوهای مختلفی مطرح است. به گفته مدرس خیابانی، نان یک کالای متفاوت از سایر کالاهای اساسی است و حتماً باید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اینکه تصمیم عقلایی در رابطه با تغییر قیمت آن اتخاذ نماید، تمام جوانب کار را در نظر بگیرد تا آرامش بازار را حفظ کند؛ به همین منظور باید با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور هماهنگی لازم صورت گیرد. تلاش ما این است از میان سناریوهای طراحی شده، آن روشی انتخاب شود که تبعات کمتری برای مصرف‌کننده داشته باشد و در عین حال، چرخه گندم، آرد و نان مصرفی مردم نیز اصلاح شود.

افزایش تدریجی قیمت نان

ابوالفضل کریمی، کارشناس کشاورزی

در چند سال گذشته تاکنون قیمت نان تغییری نداشته است و عدم افزایش قیمت نان، نانوایی ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده بنابراین افزایش تدریجی قیمت نان می تواند بخش زیادی از مشکلات نانوایان را رفع نماید و امیدواریم چنین سیاستی اتخاذ گردد.

در حال حاضر آرد دارای نقش مهمی در قیمت نان است اما با توجه به افزایش سایر مولفه ها در روند تولید و ثابت بودن قیمت آرد این مشکلات پدید آمده است. در این چند سال مولفه هایی مانند آب، برق، گاز، دستمزد کارگران، عوارض شهرداری، مالیات و بیمه افزایش پیدا کرده که عدم افزایش قیمت نان در این چند سال یک نوع بی انگیزگی در میان نانواداران به وجود آورده است. وقتی نانوایی ها با مشکلاتی مواجه می شوند کارگران نیز آسیب می بینند اگر هر سال طبق تورم دولت ده درصد قیمت نان را افزایش می داد چنین مشکلاتی نداشتیم با افزایش قیمت نان و توسعه نظارت حتما کیفیت نان نیز افزایش خواهد یافت.

تهیه نان مرغوب و با کیفیت، شرایط مطلوب می خواهد که باید زمینه آن را فراهم کرد. در سالهای اخیر کیفیت نان در سطح کشور کاهش یافته است. امروز با شرایط اقتصادی سختی در کشور مواجه ایم و در چنین شرایطی مطالبه نان با کیفیت از ناوایان بی‌انصافی است. باید قیمت نان مورد ارزیابی کارشناسانه قرار گیرد و در تعرفه گذاری بازنگری شود تا بتوان مشکلات نانوایی ها را در کیفیت نان حل کرد. هم چنین نان با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد و هر چه همراهی بیشتری در تهیه نان سالم داشته باشیم در جهت سلامت جامعه گام نهاده‌ایم، بنابراین دولت و دستگاههای ذی ربط و مجلس و همه مسئولان باید در جهت گره گشایی از مشکلات صنف نانوا تلاش کنند. ارائه کیفیت نان وابسته به زنجیره کیفیتی از تولید گندم تا آرد و سپس پخت و نگهداری نان است. برای داشتن کیفیت نان این زنجیره کیفیتی باید رعایت شود وگرنه تولید گندم با کیفیت و یا آرد مناسب به تنهایی ضامن کیفیت نان نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.