صفحه اصلی / اسلایدر / ارزانی برنج در انتظار تخصیص ارز
ارزانی برنج در انتظار تخصیص ارز

امتناع وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت سفارش برنج ادامه دارد

ارزانی برنج در انتظار تخصیص ارز

پس از اینکه اقتصاد کشور با نوسانات ارزی درگیر شد نرخ بسیاری از کالاها افزایش یافته که برنج نیز یکی از اصلی ترین ایم کالاهاست. امروز شرایطی به وجود آمده سات که ذائقه مردم از برنج‌های داخلی به خارجی تغییر کرده و برنج ایرانی از سبد کالای آنها حذف شده است. هم چنین برنج‌های هندی که احتمال سالم نبودن‌شان نیز وجود دارد، به دست مردم می‌رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه محتکران این روزها بدون ترس برنج خارجی را به جای برنج ایرانی به مردم می‌فروشند و نظارتی بر این بازار وجود ندارد. در همین رابطه دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار میزان واردات برنج در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. مسیح کشاورز با اشاره به اختلاف آمار واردات برنج میان وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی اظهار کرد: بنابر آمار گمرک تا نیمه خرداد ۷۱۰ هزار تن برنج وارد شده، اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید ۷۴۰ هزار تن برنج وارد شده است.

وی افزود: بنا بر آمار تا پایان خرداد، میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۳۰ هزار تن اختلاف دارد، در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اذعان می‌کنند واردات ۷۰ درصد رشد داشته است. به گفته کشاورز، با مقایسه آمار ۴ ماهه واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم. دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از امتناع وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت سفارش برنج بیان کرد: با توجه به اختلاف آمار واردات، وزارت جهاد کشاورزی دیگر ثبت سفارش برنج را انجام نمی‌دهد. وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار تن برنج در بنادر منتظر تخصیص ارز است، گفت: با افزایش مصرف برنج خارجی ناشی از نوسان نرخ برنج ایرانی در ماه‌های آتی دچار کمبود خواهیم شد که امیدواریم هر چه سریع‌تر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شود.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است، بیان کرد: با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ثبات نرخ ارز در بازار‌های جهانی، هر کیلو برنج خارجی با نرخ ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود، اما با افزایش هزینه‌های گمرکی، واردکنندگان چاره‌ای جز تغییر قیمت برنج ندارند.وی با اشاره به اینکه ماهانه به طور متوسط ۱۲۰ هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر آمار گمرک ۷۱۰ هزار تن برنج وارد کشور شد که ۵۰ تا ۷۰ درصد این میزان، سهم دولت و مابقی بخش خصوصی است.کشاورز در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه بخش خصوصی تنها برای یک ماه آینده برنج در انبار ذخیره دارد، از این رو مسئولان ذی ربط باید تدابیر لازم را برای رفع مشکلات ارزی و ترخیص برنج از گمرک‌های کشور بیاندیشند.

تعلل در ترخیص برنج از گمرکات

محمد حسین قربانی، نماینده مجلس

همه محصولات موجود در سبد خانوار، دچار نوسانات قیمت شده اند و برنج نیز در کنار بقیه محصولات، گران شده است و حدود سه ماه پیش نوسانات قیمت را در برنج پیش بینی کرده بودیم. بازار برنج با شرایطی که دارد تعلل در ترخیص برنج ها از گمرکات کشور توجیهی ندارد. اینکه ارز مورد نیاز ترخیص این کالا تامین نشده است جای تعجب بسیاری دارد چراکه مسوولان شرایط بازار برنج و گرانی این کالا را مشاهده می کنند. در حال حاضر شرایطی بوجود آمده است که مردم در کشوری که تولیدکننده بزرگ برنج است مجبور به مصرف برنج خارجی شده اند و این در حالی است که برنج های مانده در گمرکات نیز ترخیص نشده اند تا کمی از التهاب بازار برنج کاسته شود.

ارزی که باید برای این موضوع اختصاص پبدا کند تا به امروز خبری از آن نیست و صدها تن برنج در گمرکات کشور انبار شده اند در حالی که اوضاع بازار در شرایطی است که نیاز به این برنج ها دارد. هرچند با کمک های گمرک و سازمان استاندارد، این موضوع تا حدی برطرف شده اما باید تلاش های بیشتری برای سامان دادن به این وضعیت داشته باشیم.

برنج نیز از آن دسته کالاهایی است که مردم به آن نیاز دارند و نباید برای تامین آن در بازار دست دست کرد. برخی کارشناسان معتقد هستند نیاز کشور سه میلیون تن برنج است که باور داریم این آمار کارشناسی نیست زیرا نیاز داخل کشور خیلی بیشتر از این مقدار است و باید برای تامین آن راهکارهای بلندمدت وجود داشته باشد. نظارت باید قوت بگیرد. در شرایطی که بازار دارد باید نظارت برآن افزایش پیدا کند. برای ساماندهی و ایجاد تعادل لازم در بازار عرضه و تقاضای برنج به یک مدیریت قوی نیاز است. هم چنین با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد مردم مصرف کننده برنج هستند دولت موظف است کالای یاد شده را به قیمت مناسب در اختیار خانوارها قرار دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.