صفحه اصلی / سرخط خبرها / دخالت در نرخ ارز اجتناب ناپذیر است
دخالت در نرخ ارز اجتناب ناپذیر است

داریوش مهاجر کارشناس اقتصادی در گفگو با «کسب و کار نیوز»

دخالت در نرخ ارز اجتناب ناپذیر است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ ارز تحت تاثیر عوامل سیاسی و جمعیتی است، در در گفگو با «کسب و کار نیوز» گفت: دخالت در نرخ ارز اجتناب ناپذیر است.

به گزارش کسب و کار نیوز، داریوش مهاجر کارشناس اقتصادی  گفت: تک نرخی شدن ارز و یا تداوم روند کاهشی نرخ ارز بیش از آنکه متاثر از سیاست‌های ارزی باشد، تحت تاثیر عوامل غیر ارزی مثل تحولات سیاستی، جمعیتی و کاهش درآمدهای نفتی است که در حال حاضر به شدت پایین آمده است. بر همین اساس به محض اینکه در فضای سیاست اتفاقی ناخوشایند می‌افتد، بازار ارز تعادل خود را از دست می‌دهد و دخالت بانک مرکزی در بازار ارز اجتناب ناپذیر می‌شود. اگر به تفاوت قیمت صرافی‌های بانکی و غیربانکی نگاه کنیم، دخالت محسوس بانک مرکزی در بازار ارز را خواهیم دید.

وی خاطر نشان کرد: البته این دخالت‌ها به دلیل تاثیر قیمت‌ها و بازار از نرخ ارز و همچنین تبعات منفی آن اجتناب‌ناپذیر است. ازاینرو برخلاف پیش‌بینی‌های موجود؛ بانک مرکزی در نرخ ارز بازار متشکل ارزی نیز دخالت خواهد کرد. مگر آنکه شرایط سیاسی تغییر پیدا کند و یا اینستکس به گونه‌ای محقق شود که اثرات مثبتی بر بازار بگذارد. در صورتی که درآمدهای ارزی به اندازه ای باشد که دولت آن را در بازار ارز تزریق کند، تعادل به عرضه و تقاضای ارزی بر می‌گردد وگرنه در شرایطی که عرضه و تقاضا وجود ندارد،  بانک مرکزی در نرخ گذاری ارزی دخالت خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.