صفحه اصلی / اسلایدر / سایه نرخ‌های دستوری در بازار ارز
سایه نرخ‌های دستوری در بازار ارز

«کسب و کار» تکذیب نرخ از پیش تعیین شده ارز در بازار متشکل ارزی بررسی می‌کند

سایه نرخ‌های دستوری در بازار ارز

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از عدم دستوری بودن نرخ ارز در بازار متشکل ارزی خبر داده است. موضوعی که از دید کارشناسان می‌تواند به کاهش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن کمک کند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، ورود نرخ دلار به کانال ۱۱ هزار تومان در حالی امید به تک نرخی شدن ارز را تقویت کرده که راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از نظر کارشناسان کاهش هر چه بیشتر نرخ ارز را تضمین خواهد کرد. گرچه هنوز زمان راه‌اندازی دقیق این بازار معلوم نیست. اما کارشناسان معتقدند اگر قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، شرایط بهتری بر بازار ارز حاکم خواهد شد. البته در کنار راه‌اندازی این بازار از بانک مرکزی خواسته شده به تعدد ارزی پایان بدهد.
علی‌رغم گذشت چندین ماه از وعده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی، هنوز این بازار ایجاد نشده اما بانک مرکزی اقداماتی برای برپایی این بازار انجام داده است که از جمله آن انتصاب مدیر عامل بازار متشکل ارزی است. اواخر فروردین ماه بود که هیئت مدیره پنج نفره بازار متشکل ارزی شامل شهاب ابراهیم قربانی، صمدکریمی، یوسف حسن‌پور، محمود شکسته‌بند و امیر هامونی تعیین شدند. تاکید رئیس کل بانک مرکزی در راستای ایجاد این بازار بر هماهنگی کامل بین عوامل مختلف مرتبط با بازار قبل از عملیاتی شدن آن است. قرار است صرافی ها و بانک های عامل به عنوان بازیگران اصلی این بازار نقش آفرینی کنند.
طبق صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در بازار متشکل ارز، معاملات نقدی ارزهای عمده انجام شده و معاملات حواله جات ارزی همچنان در سامانه نیما خواهد بود.
در همین رابطه روابط عمومی بانک مرکزی ضمن رد هرگونه نرخ از پیش تعیین شده اعلامی در این بازار، اعلام کرد این بازار در حال اتمام مراحل نهایی برای شروع به کار است که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد و از ویژگی های این بازار کشف قیمت ارز توسط عرضه و تقاضای ارز خواهد بود.
داریوش مهاجر ، کارشناس اقتصادی
ادامه دخالت‌ها در نرخ گذاری ارزی
تک نرخی شدن ارز و یا تداوم روند کاهشی نرخ ارز بیش از آنکه متاثر از سیاست‌های ارزی باشد، تحت تاثیر عوامل غیر ارزی مثل تحولات سیاستی، جمعیتی و کاهش درآمدهای نفتی است که در حال حاضر به شدت پایین آمده است. بر همین اساس به محض اینکه در فضای سیاست اتفاقی ناخوشایند می‌افتد، بازار ارز تعادل خود را از دست می‌دهد و دخالت بانک مرکزی در بازار ارز اجتناب ناپذیر می‌شود. اگر به تفاوت قیمت صرافی‌های بانکی و غیربانکی نگاه کنیم، دخالت محسوس بانک مرکزی در بازار ارز را خواهیم دید. البته این دخالت‌ها به دلیل تاثیر قیمت‌ها و بازار از نرخ ارز و همچنین تبعات منفی آن اجتناب‌ناپذیر است. ازاینرو برخلاف پیش‌بینی‌های موجود؛ بانک مرکزی در نرخ ارز بازار متشکل ارزی نیز دخالت خواهد کرد. مگر آنکه شرایط سیاسی تغییر پیدا کند و یا اینستکس به گونه‌ای محقق شود که اثرات مثبتی بر بازار بگذارد. در صورتی که درآمدهای ارزی به اندازه ای باشد که دولت آن را در بازار ارز تزریق کند، تعادل به عرضه و تقاضای ارزی بر می‌گردد وگرنه در شرایطی که عرضه و تقاضا وجود ندارد، بانک مرکزی در نرخ گذاری ارزی دخالت خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.