صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بازی دلار با بازار موبایل
بازی دلار با بازار موبایل

با ریزش قیمت دلار فروشندگان خرید و فروش گوشی تلفن همراه را متوقف کرده اند

بازی دلار با بازار موبایل

کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر موجب شد تا مردم در انتظار کاهش قیمت ها در بازارها باشند. یکی از وابسته ترین بازارها به نوسانات ارزی بازار موبایل است که طی این چند روز برای چندمین بار خبرساز شده است. به دنبال کاهش نرخ دلار از بازارهای موبایل خبر می رسد که برخی از فروشندگان خرید و فروش را متوقف کرده اند و به دلیل کاهش اندک نرخ ارز معامله ای در بازار انجام نمی شود. درحال حاضر خرید و فروشی در بازار رخ نمی‌دهد و بیشتر درآمد فروشندگان از فروش لوازم جانبی مانند محافظ صفحه‌ نمایش و قاب گوشی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در برخی گزارش ها نیز آمده است که ریزش قیمت دلار و سایر ارزها در بازار، بالاخره بازارهای مرتبط با این ارز را تکان داد. پس از کاهش چند روزه قیمت ارز قیمت برخی انواع گوشی تلفن همراه در بازار نیز کاهش یافت. هر چند با این حال به دلیل کم بودن میزان کاهش قیمت گوشی ها در بازار، روند خرید و فروش متوقف شد چرا که انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها در بازار وجود دارد. برخی انواع گوشی هوشمند مدل آیفون کاهش در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی در قیمت را تجربه کردند. قیمت آیفون ایکس ۶۴ گیگ به ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. همین مدل گوشی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت به ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته می شود. مدل‌های دیگر این گوشی نیز بین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۲۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت دارند. کاهش قیمت دیگر انواع گوشی مانند گلکسی نیز اندکی کمتر از گوشی آیفون گزارش شد. فعالان بازار بر این اعتقادند تا زمانی که دلار به نقطه باثباتی نرسد و ریزش قیمت متوقف نشود، تقاضا برای خرید گوشی اندک خواهد بود.

به گفته کارشناسان بازار  اگر نرخ ارز در بازار آزاد روند کاهشی خود را ادامه دهد، بدون شک نرخ دلاری که از طریق سامانه نیما در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد نیز کاهش پیدا می‌کند و در این صورت افت قیمت در انواع محصولات دیجیتال به ویژه گوشی تلفن همراه احساس خواهد شد. البته  یکی از دلایل گرانی موبایل علاوه بر افزایش نرخ ارز طی یک سال گذشته کمبود تعداد گوشی همراه در بازار است که اکنون امکان واردات گوشی های همراه به صورت تجاری فراهم شده است.

دلار ارزان شد، گوشی ارزان نشد

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل

بازار تلفن همراه مدت هاست درگیر مشکلاتی است که باید برای رفع آن تلاش و برنامه ریزی درستی وجود داشته باشد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت گوشی همراه، قیمت ارز است چرا که این کالا وارداتی است. انتظار از بازار این بود که با کاهش نرخ ارز، قیمت موبایل نیز کم شود که این امر محقق نشد. بنابراین اولین قدم برای آنکه واردکنندگان بتوانند سهم و نیاز بازار را تامین کنند، ثبات قیمت است چرا که این مساله، یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این کالا محسوب می شود. به هر ترتیب امیدواریم قیمت گوشی روند کاهشی به خود بگیرد و بازار با کمبودی مواجه نشود.

تکلیف بسیاری از گوشی های مانده در گمرک مشخص شد و برخی از آنها وارد بازار شده اند و با تعیین تکلیف مابقی این گوشی ها و ورود آنها به بازار می توانیم امید داشته باشیم که قیمت ها کاهش پیدا کند. این در حالی است که جلسه ای با مسئولین ذیربط درخصوص گوشی تلفن همراه تشکیل گردید و در این جلسه مقرر شد تا شرکت های وارد کننده گوشی تلفن همراه مورد نیاز بازار را فورا تامین نمایند. واحد های صنفی خواهان تامین گوشی تلفن همراه به میزان لازم در بازار هستند و قطعا این امر محقق خواهد شد. در صورت ادامه روند کمبود گوشی تلفن همراه، در راستای مدیریت بازار باید بهترین تصمیم را گرفت چراکه با کمبود در بازار شاهد تضییع حق واحدهای صنفی و مصرف کنندگان در سطح کشور خواهیم بود. در صورت عدم تامین گوشی در بازار قطعا تصمیمات لازم جدیدی اتخاذ می گردد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.