صفحه اصلی / اسلایدر / پسته ایران بدون مشتری
پسته ایران بدون مشتری

"یورو استات" از افت ۷۳ درصدی صادرات پسته ایرانی به اروپا خبر داد

پسته ایران بدون مشتری

صادرات پسته ایران به اروپا در ۴ ماهه نخست ۲۰۱۹ با افت ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۵.۴ میلیون یورو رسید. پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) از صادرات 25.4 میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در 4 ماهه نخست 2019 خبر داد. صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی با افت قابل توجه 73 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ایران در 4 ماهه نخست سال 2018 بالغ بر 94.5 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.صادارت پسته با پوست ایران به اروپا در 4 ماهه نخست 2019 با افت 83 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 9.6 میلیون یورو رسیده است. ایران در 4 ماهه نخست 2018 بالغ بر 58 میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، صادرات مغز پسته ایران به اروپا در این دوره با افت ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۵٫۸ میلیون یورو رسیده است. ایران در ۴ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۶٫۵ میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده بود. آلمان، اسپانیا، یونان، ایتالیا و لهستان بزرگترین واردکنندگان پسته از ایران در ۴ ماهه نخست ۲۰۱۹ بوده اند. اما در همین رابطه عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادر‌کنندگان خشکبار درباره وضعیت تولید پسته در سال‌ جاری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۲۲۰ هزار تن پسته تولید شود و بر این اساس لازم است برای صادرات این میزان تولید دنبال بازار باشیم. اسدالله عسکراولادی، درخصوص چالش‌های بازار ایران در سال‌ جاری در مشهد، افزود: هم‌اینک کشورهای آمریکا و ترکیه هم به‌عنوان رقبای پسته ایران وارد بازار جهانی شده‌اند.

وی ادامه داد: مسوولان با صادرکنندگان مشورت نمی‌کنند مثلا طی مدت دو ماه بانک مرکزی ۲۰ بخشنامه درخصوص صادرات ابلاغ کرده است که دلیل آن هم مشخص نیست. با این همه اتحادیه صادر‌کنندگان خشکبار جلساتی با مسئولان برگزار کرد تا مشکلات صادرات پسته حل شود و به نتایج خوبی هم رسیدیم. پسته به صورت مستقیم به قیمت دلار وابسته نیست و دلیلی که باعث شده این محصول همزمان با گرانی دلار افزایش پیدا کند صادرات آن است چرا که کشاورز و باغدار وقتی می‌بیند با صادرات یک کیلو پسته ۲۰ تا ۳۰ دلار گیرش می‌آید و با دلار ۱۴ هزار تومانی چیزی در حدود ۳۰۰ هزار تومان به حسابش واریز می‌شود پس عرضه ان را به بازار داخلی کم می‌کند و وضعیت همینی می‌شود که می‌بینیم. اما صادرات پسته در سال ۹۸ به شدت به قیمت دلار در سال ۹۸ وابسته است. اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند در نتیجه قیمت پسته هم افزایش می یابد و طبق پیش بینی های انجام شده چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی خواهد بود ولی به نظر می‌رسد جو احتمالی آن را به ۳۰۰ هزار تومان نیز خواهد رساند.

محمود ابطحی، رییس انجمن پسته ایران

پسته کاران نگران بی‌مشتری ماندن محصول

پسته به لحاظ اینکه یک محصول استراتژیک و اصلی ترین گزینه ایران برای جایگزینی با صادرات نفتی است باید در مسیر تولید و توزیع آن حساسیت های بسیاری اعمال شود. اما امروز بازار پسته ایران درگیر مشکلات و موانع بسیاری شده و تولید آن در صورت ادامه این شرایط با خطرات جدی روبرو خواهد بود. پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی است به طوری که هم اینک صادرات این محصول از رتبه های برتر در میان صادرات دیگر کالاهای این بخش برخوردار است.

علاوه بر این ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان پسته در جهان به شمار می رود. باید توجه داشت که به رغم  ظرفیت های بالای تولید و صادرات پسته در ایران، کشور ما با رقبایی قدرتمند مواجه است به همین دلیل نباید اجازه داد مشکلات در مراحل تولید، فراوری، بسته بندی و صادرات سبب شود تا موقعیت ایران در بازارهای جهانی این محصول با چالش مواجه شود، چرا که درآمد حاصل از صادرات نفت همیشه یکسان و ثابت نخواهد بود و در نتیجه صادرات غیرنفتی نقش بسیار موثر و غیر قابل انکاری در بر طرف کردن مشکلات اقتصادی خواهد داشت و قطعا محصول پسته در توسعه این جنس صادرات می تواند نقش پررنگی ایفا کند.

بر اساس پیش بینی ها تولید پسته در سال جاری با افزایش حدود ۴ برابری نسبت به سال گذشته به ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن خواهد رسید که برای صادرات این میزان از تولید بسیار مناسب است. اما سیاست ارزی اتخاذ شده هم کشاورز و هم صادرات پسته را با مخاطرات جدی روبرو ساخته است. این سیاست، آزمون و خطایی است که چندین بار امتحان خود را پس داده و محکوم به شکست است. نباید اجازه بدهیم پسته ایرانی به دلیل سیاست های اشتباه در بازارهای صادراتی بدون مشتری بماند. در حال حاضر یکی از نگرانی‌های کشاورزان همین مورد است. هر چند سال پربار تولید، خبر خوبی به شمار می آید اما با توجه به شرایط صادرات، کشاورزان به شدت نگران کاهش قیمت و بی‌مشتری ماندن محصولات خود هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.