صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / ضرورت ایجاد سیستم بازچرخانی آب در تهران

شهردار تهران گفت

ضرورت ایجاد سیستم بازچرخانی آب در تهران

کسب و کار نیوز- حناچی در مراسم آغاز عملیات هدایت آب‌های سطحی تهران تاکید کرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، پیروز حناچی صبح امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ٢١ و ٢٢ و کنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران که با حضور سعید محمد اسلامی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو و چند تن از اعضای شورای‌شهر برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: تهران در امتداد ٧ یا ٨ روددره شکل پیدا کرده که این رودها سالیان سال در امتداد شهر ادامه داشتند و در نهایت بعد از عبور از رودخانه‌ها به دریاچه حوض سلطان می‌رسیدند؛ این اکولوژی مناطق ۲۱ و ۲۲ است؛ هر چه هم در این شرایط دخل و تصرف کنیم در مقابل یا باید برای آن تمهیدات لازم را بیاندیشیم یا تبعات آن را بپذیریم.

شهردار تهران با بیان اینکه رودخانه وردآورد یکی از رودخانه‌های وحشی‌ است که زمان بارش شدید باران دبی زیادی دارد، گفت: طرح ما برای ساماندهی این محدوده حدود ٨۴٠ میلیارد تومان هزینه دارد که این تونل، ٢٠٠ میلیارد تومان آن را به خود اختصاص می‌دهد و بیش از ۴ کیلومتر طول دارد.

حناچی گفت: توسعه اطراف تهران به گونه ای بود که مسیر بسیاری از‌ رودخانه‌ها را بست؛ اگر تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده نشود، زمان سیل با خطراتی مواجه خواهیم شد. خوشبختانه شورای‌شهر اعتبار این بخش را برای شرکت خاکریزآب افزایش داده که این نشان‌دهنده توجه به اهمیت موضوع است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یادمان باشد رودخانه یعنی «خانه آب»؛ کسی که خانه آب را خراب کند، آب خانه‌اش را خراب می‌کند. براین اساس، مسیرهایی که به‌مرور زمان به توسعه شهرها اختصاص دادیم، یا با بارش‌های شدید دچار مشکل می‌شوند یا باید برایشان تمهیداتی بیاندیشیم؛ اجرای پروژه هدایت آب های سطحی در راستای همان تمهیدات است.

حناچی در ادامه با بیان اینکه محدوده غرب تهران بسیار پرتراکم است، توضیح داد: روزانه ۴٠٠ هزار خودرو از محدوده غرب وارد شهر تهران می‌شوند؛ حجم عظیمی از افرادی که با هدف اشتغال به تهران می‌آیند، از این محدوده وارد شهر می‌شوند. ما برای تعدیل این محدوده برنامه‌های زیادی داریم، بسیاری از پروژه‌ها اجرا شده و بسیاری نیز اجرا خواهند شد؛ ادامه حکیم و اتصال آن به محدوده جنوب غربی تهران، اجرای پروژه دوگاز که امیدوارم تا هفته دولت به نتیجه برسد، محور شهریار و دپو و بزرگراه لشگری از نمونه‌های طرح‌هایی است که برای محدوده غرب تهران در نظر داریم.

شهردار تهران گفت: امروز این طرح محور و ستون فقرات جمع‌آوری آب‌های سطحی رودخانه وردآورد است که طرح بسیار مهمی به شمار می‌رود. تشکر می‌کنم از دوستانم در قرارگاه خاتم‌الانبیاء که شرایط انجام آن را فراهم کردند. نباید فراموش کنیم اوورهال کردن دستگاه TBM اقدامی است که تنها در شرایط تحریم توجیه و البته ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های مهم در تمام کلان‌شهرها این است که به تناسب توسعه شهرسازی و ساخت‌وساز در اطراف شهر، توسعه حمل‌ونقل عمومی و دسترسی آسان به آن در دستور کار قرار بگیرد. این کار در تهران نیز باید جدی تر پیگیری می شد، اما در این زمینه کمی عقب هستیم و تلاش می کنیم تا این عقب ماندگی را جبران کنیم.

حناچی اجرای سیستم بازچرخانی آب را بسیار مهم دانست و گفت: در دنیا کشورهایی داریم که ادعا دارند تا ٨٠ درصد آب را بازچرخانی و مجدد استفاده می‌کنند؛ ما در تهران نیازمند این پدیده هستیم. به اندازه‌ای باید از طبیعت استفاده کنیم که بتوانیم بازسازی کنیم. اگر این چرخه را فراهم نکنیم، شاهد نزول شرایط زندگی هستیم که علامت اول آن کمبود آب است؛ لازم به ذکر است محدوده غربی تهران از این جهت در مضیقه است.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله با همکاری هم و با ایجاد تصفیه‌خانه‌های میانی در شهر، امکان بازچرخانی آب را فراهم خواهیم کرد.

شهردار تهران پس از سخنرانی فرمان آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ٢١ و ٢٢ و کنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران را صادر کرد.

گفتنی است ماشین حفاری TBM که در این پروژه استفاده خواهدشد، در دهه ٨٠ نیز دو تونل «بهمن‌یار» و «خیام» را با روش حفاری باز به انجام داده بود و در دهه ٩٠ نیز از آن برای احداث تونل کمکی ابوذر به روش حفاری بسته استفاده شده بود.

لازم به ذکر است که حجم کل عملیات حفاری این پروژه ١١٢ هزار متر مکعب، تناژ آهن‌آلات مصرفی حدود ١٧٠٠ تن و حجم بتن‌ریزی در این پروژه ١۶ هزار متر مکعب است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.