صفحه اصلی / اصناف / پسته کاران نگران بی‌مشتری ماندن محصول
پسته کاران نگران بی‌مشتری ماندن محصول

پسته کاران نگران بی‌مشتری ماندن محصول

رییس انجمن پسته ایران گفت: پسته به لحاظ اینکه یک محصول استراتژیک و اصلی ترین گزینه ایران برای جایگزینی با صادرات نفتی است باید در مسیر تولید و توزیع آن حساسیت های بسیاری اعمال شود. اما امروز بازار پسته ایران درگیر مشکلات و موانع بسیاری شده و تولید آن در صورت ادامه این شرایط با خطرات جدی روبرو خواهد بود. پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی است به طوری که هم اینک صادرات این محصول از رتبه های برتر در میان صادرات دیگر کالاهای این بخش برخوردار است.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود ابطحی ادامه داد: علاوه بر این ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان پسته در جهان به شمار می رود. باید توجه داشت که به رغم  ظرفیت های بالای تولید و صادرات پسته در ایران، کشور ما با رقبایی قدرتمند مواجه است به همین دلیل نباید اجازه داد مشکلات در مراحل تولید، فراوری، بسته بندی و صادرات سبب شود تا موقعیت ایران در بازارهای جهانی این محصول با چالش مواجه شود، چرا که درآمد حاصل از صادرات نفت همیشه یکسان و ثابت نخواهد بود و در نتیجه صادرات غیرنفتی نقش بسیار موثر و غیر قابل انکاری در بر طرف کردن مشکلات اقتصادی خواهد داشت و قطعا محصول پسته در توسعه این جنس صادرات می تواند نقش پررنگی ایفا کند.

رییس انجمن پسته ایران اظهار داشت: بر اساس پیش بینی ها تولید پسته در سال جاری با افزایش حدود ۴ برابری نسبت به سال گذشته به ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن خواهد رسید که برای صادرات این میزان از تولید بسیار مناسب است. اما سیاست ارزی اتخاذ شده هم کشاورز و هم صادرات پسته را با مخاطرات جدی روبرو ساخته است. این سیاست، آزمون و خطایی است که چندین بار امتحان خود را پس داده و محکوم به شکست است. نباید اجازه بدهیم پسته ایرانی به دلیل سیاست های اشتباه در بازارهای صادراتی بدون مشتری بماند. در حال حاضر یکی از نگرانی‌های کشاورزان همین مورد است. هر چند سال پربار تولید، خبر خوبی به شمار می آید اما با توجه به شرایط صادرات، کشاورزان به شدت نگران کاهش قیمت و بی‌مشتری ماندن محصولات خود هستند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.