صفحه اصلی / اسلایدر / رقابت منفی قطعه سازان
رقابت منفی قطعه سازان

خودروها به چه بهانه هایی در انبارهای شرکت های خودروسازی خاک می خورند؟

رقابت منفی قطعه سازان

طی چند روز گذشته تصاویری در فضای مجازی منشتر شد که نشان می دهد هزاران خودرو در پارکینگ های شرکت های خودروسازی پارک شده اند. این اتفاق در حالی افتاده است که بازار خودرو اصلا در شرایط مناسبی به سر نمی برد و قیمت خودرو در بازار روزانه متغییر است. بر اساس گزارشهای منتشر شده برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط ۲۵ مترمربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب ۶۰‌ هزار دستگاه خودروی ادعا شده، دست‌کم ۱۵۰ هکتار فضا برای پارک این تعداد خودرو نیاز است. برای درک بهتر بزرگی این فضا جالب است بدانید مساحت یک زمین فوتبال براساس استانداردهای بین‌المللی (طول ١١٠ متر و عرض ٧٥ متر) چیزی حدود ٨٢٥٠ متر می‌شود و فضایی که برای پارک این تعداد خودرو نیاز است، معادل با ١٨١زمین فوتبال بین‌المللی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در همین رابطه مدیر روابط عمومی یکی از شرکت های خودروسازی می‌گوید: تصاویر منتشرشده مربوط به خودروهایی است که نقص قطعه دارند و آماده ارائه به بازار نیستند. مرتضی آقایی دراین‌باره می‌گوید: درحال حاضر چیزی حدود بین ۶٠ تا ٧٠‌ هزار خودروی ناقص در پارکینگ ایران‌خودرو وجود دارد که امکان عرضه آن در بازار وجود ندارد. به گفته او عمده نقص این خودروها مربوط به قطعات الکترونیکی است و با دستور مدیرعامل ٢٠‌هزار تای آنها تا امروز تکمیل شده و به‌زودی عرضه خواهند شد. این در حالی است که اظهارات خودروسازان در شرایطی است که شبکه‌های اجتماعی پی‌در‌پی عکس‌هایی هوایی منتشر می‌کنند که از پر بودن پارکینگ آنها (شرکت‌های خودروساز) حکایت دارند. حالا این «پربودن پارکینگ‌ها» طبیعی است یا غیرطبیعی، موضوعی است که در آینده و با بررسی آمار فروش و تولید خودروسازها مشخص خواهد شد.

ظن به احتکار خودروهای آماده تحویل

یونس افشاری، کارشناس بازار خودرو

در بازار خودرو شاهد اتفاقاتی هستیم که عادی به نظر رسیدن آنها جای شک و شبهه بسیاری دارد. اینکه در شرایطی که بازار خودرو این روزها گرفتار آن است تصاویر پارکینگ های خودروسازان که مملو از خودروهای آماده تحویل است منتشر می شود چیزی جز متشنج کردن بازار به ذهن خطور نمی کند. امروز عده ای بسیاری از مردم در پیش فروش های خودروسازان اقدام به خرید خودرو می کنند اما در هنگام تحویل آن بهانه های زیادی توسط خودروساز اعلام می شود و موعد مورد نظر برای تحویل با تاخیر بسیار روبرو می شود. از طرفی دیگر این اتفاق زمانی می افتد که عرضه خودرو در بازار کمتر شده و این فکر را در ذهن تداعی می کند که خودروسازان به منظور افزایش بیشتر قیمت ها خودروها را دپو کرده اند. شرایط بازار خودرو به اندازه کافی به هم ریخته آشفته است بنابراین نباید به آن دامن زد.

اینکه این تصور ایجاد شود که خودروهای مردم در این پارکینگ ها انبار شده اند و به بهانه نبود قطعه و… آماده تحویل نیستند شرایط بازار را بیشتر دچار آشفتگی خواهد کرد. در واقع بسیاری از خودروها کمبود قطعه ندارند و برخی از خودروهایی که کمبود قطعه دارند در موارد جزئی مانند رو دری یا سیستم صوتی دچار کمبود قطعه هستند. آنگونه که بنظر می‌رسد برخی قطعات جزیی روی این خودرو‌ها نصب نشده تا شاید به عنوان پوششی برای احتکار در انبار‌ها باشد. تمام شواهد نشان دهنده این است که این خودروها در پارکینگ ها احتکار شده اند تا همزمان با افزایش حاشیه سود بازار عرضه شوند و برای آن دسته از خودروهای پیش فروش شده هم این تصور به میان می آید که در هنگام تحویل خودرو مبالغ اضافی از مشتریان دریافت خواهد شد. به عبارت بهتر دپوی چند هزار دستگاه خودرو را نشان می‌ دهد و این شائبه را بوجود می آورد که این خودروها با هدف گران شدن به بازار عرضه نشده است.

به هر ترتیب با افزایش قابل توجه قیمت خودرو در بازار، این  گمانه‌زنی‌ها درباره جلوگیری از ورود خودرو به بازار از سوی شرکت‌های خودروسازی مطرح است و همین امر ضرورت افزایش نظارت‌ بر فعالیت این شرکت‌ها را آشکار می سازد. بسیاری از خودروها کمبود قطعه ندارند و برخی از خودروهایی که کمبود قطعه دارند در موارد جزئی مانند رو دری یا سیستم صوتی دچار کمبود قطعه هستند. آنگونه که بنظر می‌رسد برخی قطعات جزیی روی این خودرو‌ها نصب نشده تا شاید به عنوان پوششی برای احتکار در انبار‌ها باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.