صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تعلل بانک مرکزی در طراحی رمزارز بومی
تعلل بانک مرکزی در طراحی رمزارز بومی

مراکز مبادله ارزهای مجازی مورد مقررات‌گذاری قرار گیرند

تعلل بانک مرکزی در طراحی رمزارز بومی

ارزش کل بازار ارزهای مجازی رمزی ۲۵۶ میلیارد یورو اعلام شده و نشان دهنده این واقعیت است که در آینده ای نزدیک ارزهای مجازی مرجع معاملات و تعاملات بانکی خواهند شد. ارزش بالای بازار این ارزها هم چنین بیان کننده این است که اگر نخواهیم همگام با دیگر کشورها در این رویداد هماهنگ عمل کنیم آینده ای در بازارهای بین المللی نخواهیم داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر تکلیف رمزارزهای دیجیتالی گفت: تمام سازوکارهای این تکنولوژی پایه‌ریزی و ساخته شده است. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر تکلیف رمزارزهای دیجیتالی گفت: تمام سازوکارهای این تکنولوژی پایه‌ریزی و ساخته شده است، حتی چندین شرکت به صورت آزمایشی نمونه‌های تحقیقاتی خود را ارائه داده‌اند اما باید به جمع‌بندی رسمی سران قوا برای رونمایی از اولین رمزارز ملی برسیم. وی بیان کرد: مانعی برای فعالیت این شرکت‌ها از لحاظ قانونی و تنها فقهی وجود ندارد و به نظر می‌رسد بانک مرکزی به دنبال زمان مناسبی برای رونمایی رسمی و دائمی از این فناوری است. نیما امیرشکاری، عضو پژوهشکده پولی وبانکی درباره اینکه آیا رمز ارزها منجر به دور زدن تحریم‌ها می‌شوند یا خیر، گفت: از نظر اقتصاددانان تمام کشورهای توسعه یافته، ارزهای دیجیتال راه حلی مناسب برای انجام معاملات کوچک و متوسط در زمان بحران‌های اقتصادی است. یعنی باید این نوع معاملات را از سطح پایین و خرد آغاز و اثرات آن را بررسی کرد سپس ابعاد آن را در معاملات کلان سنجید. وی افزود: قطعا در ایران این نوع ارزها فعلا در بازارهای خُرد کاربرد دارد و درباره بازارهای بزرگی مانند پتروشیمی و نفت فعلا نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

عضو پژوهشکده پولی بانکی با اشاره به مفاد حضور رمزارزها در اقتصاد ایران گفت: ما می توانیم با برنامه‌ریزی‌های صحیح در این زمینه، معاملات بین بانکی خود را در زمانی که دارای تحریم‌های بانکی هستیم، افزایش دهیم. این را در نظر داشته باشیم که تمام طرح‌ها و فعالیت‌های نوین در سرتاسر دنیا ابتدا با مشکلات عدیده‌ای روبرو می شوند و این یک امر طبیعی است. پس باید ریسک ورود رمزارزها بومی به اقتصاد کشور را هر چه سریع‌تر بپذیریم و برای مقابله با آنها آمادگی لازم را داشته باشیم. امیر شکاری ابراز کرد: همواره این سودجویان و متخلفان هستند که در زمان آغاز یک فعالیت نو و تازه نفس قصد بر هم زدن نظم آن را دارند و این هوشیاری مسئولان ذی‌ربط را نشان می‌دهد که تا چه حد بتوانند برای انواع جرائم این روند پیش‌بینی انجام بدهند. وی معتقد است؛ باید زمان توقف انجام معاملات رمزارزهای دیجیتال در ایران، جایگزینی بومی را برای آن تعبیه می‌کردیم تا با فعالیت زیرزمینی و درنهایت متضرر شدن تعداد زیادی از ایرانی‌ها نباشیم. امیرشکاری گفت: بانک مرکزی باید برای بررسی بیشتر و سریع تر رمزارزها و بلاک‌چین‌ها وقت بگذارد تا این موضوع با قوانین و چارچوب هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

رمزارز دیجیتال بومی راه حل تبادل سرمایه در سطح جهانی

محمد حسینی، نماینده مجلس

طبیعی است برای استفاده ار از دیجیتال باید زیرساخت های انجام آن در اقتصاد کشور فراهم شود. تعیین ضوابط ارز دیجیتال در کشور باید انجام شود و با توجه به شرایطی که در دنیا در رابطه با این ارزها حاکم شده است باید هر چه سریعتر در این باره تصمیم گیری شود. در چند سال آینده اکثر معاملات از طریق ارزهای دیجیتال و پول مجازی انجام خواهد شد و این در حالی است که در ایران هنوز فانونی در این رابطه وجود ندارد. در حالی که تمام دنیا در استفاده از فضای مجازی و کسب و کارهای نوین و دیجیتال تاکید دارند ما هنوز در این رابطه هم مشکلات بسیاری داریم و قوانین مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی نیز ناقص است. اما در رابطه با ارزهای دیجیتال و تدوین رمزارزملی این ضرورت بیشتر احساس می شود. دراین باره از دنیا و اتفاقات روز عقب هستیم و باید هر چه سریع تر ضوابط لازم برای ورود به ارز دیجیتال را طراحی کنیم. در حال حاضر خرید و فروش ارزهای مجازی از بستر و پشتوانه حقوقی خاصی برخوردار نیست و نظارتی در این رابطه وجود ندارد و اشخاصی که اقدام به معامله ارز دیجیتال می‌کنند وارد کار پر ریسکی شده‌اند.

در این راستا سازمان‌های مربوط اعم از وزارت ارتباطات و بانک مرکزی باید تلاش خود را برای رونمایی از ارز دیجیتال رسمی و دائمی در کشور بیشتر کنند تا عقب ماندگی ما از دنیا به کمترین میزان باشد. نمی توان هم راستا با تغییر و تحولات پیش نرفت چراکه ما کشوری هستیم که تعاملات زیادی با کشورهای جهان داریم و این موضوع ضرورت استفاده از ارزهای دیجیتال و رمزارز را بیشتر نشان می دهد. شرایط فعلی اقتصاد ایران و ضرورت افزایش تولیدات صادرات محور این پیام را به بخش اقتصادی کشور دارد که حال که تبادلات بانکی از طریق تحریم‌ها مشمول محدودیت شده رمزارز دیجیتال بومی راه حلی مناسبی برای تبادل سرمایه در سطح جهانی خواهد بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.