صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / محدوده «زوج و فرد» از امروز حذف شد
محدوده «زوج و فرد» از امروز حذف شد

معاون حمل‌و نقل و ترافیک:

محدوده «زوج و فرد» از امروز حذف شد

کسب و کار نیوز- طرح زوج و فرد با سابقه ۱۴ سال اجرا از امروز در تهران حذف و طرح کنترل آلودگی هوا جایگزین آن شد که محدودیت‌‌های جدیدی را برای خودروها ایجاد می‌کند؛ خودروهای پلاک تهران در هر فصل ۲۰ روز و خودروهای پلاک شهرستان ۱۵ روز حق تردد در این محدوده را دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،  اجرای “طرح زوج و فرد” پس از ۱۴ سال  از صبح امروز اول تیر ماه حذف شد و طرح کنترل و کاهش آلودگی هوا جدیدترین طرحی است که جایگزین طرح زوج و فرد سابق شده است. طرحی که بر اساس آن خودروها در رینگ دوم طرح ترافیک و حول محور آن امکان تردد و جابجایی را با توجه به زوج یا فرد بودن پلاک خودرو داشتند؛ با آغاز مدیریت شهری در دوره جدید، ابتدا تغییراتی در ارتباط با طرح ترافیک انجام شد و در ادامه نیز مدیریت شهری فعلی تصمیم بر حذف طرح زوج و فرد گرفت و در واقع طرح کاهش کنترل آلودگی هوا، جایگزین طرح زوج و فرد شد.

با حذف طرح زوج و فرد و اجرای طرح جدید با عنوان ( طرح کنترل آلودگی هوا ) تمهیداتی برای شهروندان گرفته شده است؛ بر همین اساس افراد باید به سامانه تهران من مراجعه کنند و مدارک خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

شهروندان برای استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل در محدوده کنترل آلودگی هوا، باید در سامانه تهران منmy.tehran.ir ثبت‌نام کنند؛ نکته قابل توجه این است که شهروندان در صورت عدم ثبت‌نام و تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا، جریمه خواهند شد.

تعرفه عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا ۵۰ درصد تعرفه محدوده طرح ترافیک است و ساکنین محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) برای استفاده از تخفیف ۵۰ درصدی طرح، پس از بارگذاری مدارک در سایت تهران من باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای تایید نهایی مراجعه کنند.

محسن پورسیدآقایی؛ معاون حمل‌و نقل و ترافیک درباره جزئیات طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) عنوان کرد:  سال گذشته شاهد اجرای مرحله اول طرح ترافیک بودیم؛ طرحی که با ابهامات و سؤالات زیادی آغاز شد و همان‌طور که حدس زده می‌شد که نسبت به موضوعات جدید با دید مخالفت، شک و سؤالات زیاد برخورد می‌شود، درباره طرح ترافیک جدید نیز رفتارها همین طور بود اما نتایج اجرای کار همه را قانع کرد. با مطالعات تطبیقی انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که طرح زوج یا فرد کارایی خود را از دست داده و برای آلودگی هوا باید طرح دیگری جایگزین شود و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که طرح فعلی را تغییر دهیم و بر این‌ اساس قرار شد زوج یا فرد بودن پلاک خودروها مهم نباشد تا باز شاهد پلاک‌فروشی آنها باشیم بنابراین هر خودرویی، فارغ از اینکه چه پلاکی دارد می‌تواند ۲۰ روز در فصل در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) حضور داشته باشد.

پورسیدآقایی در این باره توضیح داد: در گذشته پلاک‌های فرد، ۲۶ روز و پلاک‌ زوج ۳۶ روز مجاز به ورود به محدوده طرح بودند اما در شیوه جدید این مسئله مدنظر نیست؛ علاوه بر این ممکن بود پلاک یک نفر فرد باشد ولی به‌دلیل اینکه هزینه عوارض محدوده مرکزی را می‌پردازد، بتواند در روز زوج نیز در محدوده حضور داشته باشد اما اکنون اگر فردی عوارض محدوده مرکزی را بپردازد روزهای ورودش به محدوده طرح کاهش محاسبه نمی‌شود. اگر فردی مجبور باشد بیش از ۲۰ روز در محدوده کاهش حضور داشته باشد باید نرخ عوارض محدوده عوارض مرکزی را پرداخت کند.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: برای اینکه بتوانیم میزان روزهای ورود خودروها به محدوده طرح را شمارش کنیم لازم است شهروندان از سامانه تهران من ثبت‌نام کرده باشند و ثبت‌نام در این سامانه شهروندان می‌توانند میزان روزهای حضور خود را مشاهده کنند و اگر بدانند که بیش از ۲۰ روز در محدوده حضور داشتند باید عوارض را پرداخت کنند.

پورسیدآقایی با ابراز اینکه اصولاً عوارض برای کسب درآمد نیست بلکه کاهش میل به مصرف است،  تصریح کرد: در تهران نزدیک یک میلیون خودرو در سامانه تهران من اطلاعاتشان را وارد کردند این در حالی است که تهران ۴ میلیون خودرو دارد و عملاً بخشی از مردم در سامانه ثبت‌نام نکردند؛ اگر شهروندان طی یک ماه هزینه عوارض محدود کاهش را نپردازند شامل بخشودگی ۲۰ درصد تخفیف نخواهند شد و ۲۵ درصد عوارض بیشتری باید بپردازند؛ علاوه بر این رکوردشان برای پلیس راهور ارسال می‌شود تا جریمه شوند بنابراین حساب شهروندان یا باید شارژ باشد و یا باید طی یک ماه آن را بپردازند.

اخذ معاینه فنی برتر برای ورود به طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا چه محسناتی دارد؟

سید نواب حسینی منش،  مدیرعامل ستاد معاینه فنی در این باره عنوان کرد: خودروهای دارای معاینه فنی برتر در صورت تردد در محدوده کنترل آلوگی هوا (زوج و فرد سابق) در ساعت‌های اوج مبلغ ۱۵۵۲۵ تومان و خودروهای دارای معاینه فنی معمولی در صورت تردد در این محدوده در ساعت های اوج مبلغ ۲۰۷۰۰ تومان بایستی عوارض پرداخت کنند که با توجه به معافیت ۸۰ روزه خودروها در طول سال و کسر تعطیلات روز جمعه خودروهای دارای معاینه فنی برتر بالغ بر یک میلیون تومان هزینه کمتری در مقایسه با خودروهای دارای معاینه فنی معمولی جهت تردد پرداخت خواهند کرد.

حسینی منش درباره نحوه اخذ معاینه فنی و هدف از لحاظ این تخفیف و امتیاز به شهروندان گفت: شهرداری تهران در راستای اجرای طرح کاهش و ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای پاک با حداقل آلایندگی نسبت به اعمال تخفیف ۲۵ درصدی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر و تخفیف ۹۰ درصدی برای خودروهای برقی و هیبریدی در این طرح جدید و کارآمد اقدام کرده است؛ خوشبختانه در همین ارتباط شهروندان نیز به خوبی استقبال کرده و از ابتدای سال بالغ بر ۲۶ هزار خودرو غیر مشمول معاینه فنی جهت اخذ معاینه فنی برتر به مراکز شهر تهران مراجعه کرده‌اند.

بر اساس آن، محدوده حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) به نام محدوده «کنترل آلودگی هوا» شناخته می‌شود؛ در طراحی مدل جایگزین طرح زوج یا فرد، تلاش شده است که شرایط برای عموم شهروندان عادلانه‌تر شود و تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر داشته باشد، شرایط تردد برای عموم مردم در حد رفع نیازشان تسهیل شود، رضایتمندی شهروندان افزایش یابد و همچنین در شرایط خطیر فعلی، شرایط اقتصادی جامعه نیز لحاظ شود.

ورود مجاز به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا چگونه است؟

اما عمار سعیدیان‌فر؛ مدیر واحد ساماندهی طرح‌ها و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران درباره شرایط ورود به طرح کنترل آلودگی هوا گفت: در سال جاری، خودروهای دارای پلاک فرد در هر فصل سال حداکثر ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج نیز حداکثر ۳۹ روز مجاز به تردد بودند؛ بر اساس طرح جدید، تعداد روزهای مجاز هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند. بدین ترتیب، دیگر چیزی به نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و هرکس در طول فصل، ۲۰ روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است؛ تعداد روزهای مجاز برای خودروهای با پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.