صفحه اصلی / استان ها / چند درصد جمعیت مازندران سیگاری هستند؟
چند درصد جمعیت مازندران سیگاری هستند؟

چند درصد جمعیت مازندران سیگاری هستند؟

کسب و کار نیوز : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۱۰ درصد جمعیت مازندران سیگاری هستند و این استان رتبه ۱۲ در مصرف سیگار در کشور را دارا است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محسن اعرابی با بیان اینکه مازندران از بین ۳۰ استان کشور درمصرف روزانه سیگار رتبه ۱۲ و در مصرف تنباکو رتبه ۱۱ را دارا است، اظهار کرد: ۱۰ درصد از جمعیت مازندران سیگاری هستند نیم درصد از زنان مازندران و ۲۱ درصد از مردان بالای ۱۸ سال استان هم از سیگاراستفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه در شمال کشور مصرف تنباکو به ویژه در دختران نوجوان و جوان به طور نگران کننده‌ای رو به افزایش است، تصریح کرد: طبق آمار بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر در ایران سیگاری هستند و سالانه این افراد ۶۵ میلیارد نخ سیگار را با هزینه حدود ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان دود می کنند که میزان یارانه یک ماهه جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سیگار و تنباکو به عنوان دومین علل مرگ و میر در جهان شناخته شده است, گفت: سیگار سالانه جان ۶ میلیون نفر در جهان را می گیرد و مصرف روزانه سیگار در مازندران بین گروه های سنی پسران ۱۸ تا ۲۴ سال درشهر و روستا و مردان شهری ۵۵ تا ۶۴ سال بیشتر و مصرف تنباکو در پسران ۲۵ تا ۳۴ سال شهری و مردان ۴۵ تا ۵۴ سال روستایی بیشتر است.
رابطه سیگار و فشار خون
اعرابی با تاکید بر اینکه سیگار کشیدن با بروز فشار خون بالا ارتباط مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: فشار خون در عرض ۵ دقیقه پس از روشن کردن سیگار افراد به طور قابل توجهی افزایش می یابد و بیش از ۲۰ میلی متر جیوه و طی ۳۰ دقیقه بعد به تدریج به سطح اولیه باز می گردد که نشان می دهد فشار خون کسی که مدام سیگار می کشد، در طی روز بارها نوسان دارد و با استرس های روزمره ناگهان بالا می رود.
وی با اشاره اینکه سیگاری هایی که در مرحله پیش فشار خونی هستند و فشار خون شان کمتر از ۱۴۰ روی ۹۰ می باشد، ممکن است با هر پکی که به سیگار می زنند، در عمل به فشار خون بالای درجه یک مبتلا شوند، افزود: در واقع نیکوتین چه دودش استنشاق شود، چه جویده شود، رگ های خونی را تنگ می کند و از این رو قلب مجبور می شود شدیدتر کار کند در نتیجه تعداد ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو می تواند از میزان ذخایر اکسیژن بدن بکاهند، میزان کلسترول خون را کاهش دهد و در نتیجه باعث چسبیدن احتمالی پلاکت های خون به هم و ایجاد لخته افزایش دهد که سبب بروز سکته قلبی یا سکته مغزی شوند.
اعرابی با تأکید بر اینکه افراد سیگاری مبتلا به فشار خون بالا درمعرض انسداد عروق قلبی هستند، گفت: بیماری عروق کرونرقلب زمانی رخ می‌دهد که شریان‌های کرونری قلب توسط رسوب چربی تنگ شود.
وی تصریح کرد: اثرسیگار بر پیدایش بیماری های قلبی و عروقی انکار ناپذیر است، همان گونه که تاثیر سیگار در بروز سرطان های ریه، مثانه و بسیاری از مشکلات جسمی برکسی پوشیده نیست، سیگار نیز همانند همه عوامل خطرزا از جمله فشار خون، دیابت، چربی بالا، جزء ریز فاکتور و عوامل خطرزای ایجاد بیماری است.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی در افراد سیگاری دارای فشار خون بالا بسیار بیشتر از سایر افراد سیگاری است و دخانیات یک خطر است و فشارخون را زیاد می ‌کند.
اعرابی افزود: کشیدن سیگار، سیگار برگ و استعمال پیپ می‌تواند عروق را تنگ کند و مستقیماً در بالا بردن فشارخون تاثیر گذار باشد و بر خطر حمله قلبی بیفزاید.
وی با اشاره به اینکه سیگار کشیدن یک عادت اکتسابی است، یاد آور شد: بدن انسان نیازی به نیکوتین ندارد و برای ترک سیگارباید عادت استفاده از نیکوتین ترک شود در این راستا افراد پیر که دارای قلب و ریه‌ ضعیف هستند بیش از جوانان در معرض خطر قرار دارند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه درسیگار ۴۳ نوع ماده سرطانزا وجود دارد، بیان کرد: سیگار در ابتلا به سرطان های ریه، گلو، لب و دهان، حلق، مثانه، لوزالمعده، معده و دهانه رحم نقش دارد و با افزایش سن و استعمال دخانیات خطر ابتلا به بیماری های گوناگون در افراد بیشتر می شود.
اعرابی با اشاره به اینکه مصرف هرگونه دخانیات مانند سیگار، پیپ، قلیان و چپق برای سلامتی ضرر دارد، گفت: مواد موجود در سیگار، ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد و خطر سکته های قلبی و مغزی را بیشتر می کند.
تاثیر دخانیات باعث پیدایش بیماری های قلبی است
وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات انتخاب راهی برای مرگ تدریجی است و هر چه تعداد و مدت سیگار کشیدن بیشتر شود، عوارض آن شدید تر خواهد بود، افزود: انکار تاثیر مواد دخانی در سلامت قلب، مانع از پیدایش بیماری های قلبی و عروقی نمی شود، درصد کمی از افراد با وجود مصرف سیگار عمر طولانی کرده و به بیماری قلبی دچار نشده اند نه اینکه علم پزشکی که در بسیاری موارد به تاثیرگذاری برخی از عوامل در بروز بیماری ها پی برده است را زیر سوال برد بلکه خطر بروز این بیماری در افراد سیگاری دارای فشار خون بالا بسیار بیشتر از سایر افراد غیرسیگاری است.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ابتلا به انواع بیماری ها در افراد سیگاری مبتلا به دیابت بیشتر از سایر افراد است. افراد سیگاری مبتلا به برونشیت مزمن در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه قرار دارند و براین اساس باید هر چه سریع تر اقدام به ترک این عادت کنند.
مضرات مصرف قلیان
اعرابی خاطرنشان کرد: بر خلاف بسیاری عقاید و باورهای سنتی، دود منتشرشده از قلیان حاوی مقادیر بی شماری مواد سمی است این مواد به عنوان عوامل بروزفشار خون بالا، سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها شناخته شده اند که نیکوتین موجود در دود حاصل از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور است و مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می کند.
وی با بیان اینکه مصرف کنندگان قلیان، در هر بار مصرف دود بسیار بیشتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می کنند، تصریح کرد: میزان گاز مونوکسید کربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطا ن زا منتشرشده از احتراق ذغال یا مواد ایجاد کننده حرارت در قلیان در مقایسه باسیگار، به مراتب بیشتر و آثار سوء آن نیز چه برای مصرف کنندگان و چه برای افراد در معرض دود تحمیلی فراتر است.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه بیان کرد: این در حالی است که احتمال ابتلا به بیماری های منتقله از طریق دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترک از قلیان همچون سل و هپاتیت نیز دور از ذهن نیست، استفاده از مواد معطر شیمیایی در تنباکوهای به اصطلاح میوه ای با دارابودن مقادیربالایی از مواد آروماتیک حلقوی سرطانزا نظیر بنزن در کنار انواع سموم شیمیایی، باکتری وقارچ های بیماریزا و همچنین فلزات سنگین، خطرات مصرف قلیان را صد چندان کرده است.
اعرابی خاطرنشان کرد: یکی از مکانیسم های مهمی که در افزایش فشار خون نقش دارد مربوط به مسمومیت با منواکسید کربن ناشی از مصرف دخانیات است زمانی که فرد دخانیات مصرف می کند اکسیژن خون کاهش یافته و منواکسید کربن با هموگلوبین ترکیب می شود که ترکیب پایدار و مقاومی است و باعث می شود با یک واکنش جبرانی، بدن تعداد گلبول های قرمز خود را افزایش دهد که در اصطلاح عامیانه به این حالت غلظت خون می گوییم.
وی گفت: یکی دیگر ازمکانیسم ها تحریک جداره عروق است که با تشکیل پلاک هایی مثل پلاک های آتروم در داخل عروق همراه است که بوجود آمدن این پلاک ها و چسبیدن سلول های خونی به این پلاک ها که عمق و فضای داخل رگ را کم می کند و در اصطلاح به آن تنگی عروق گفته می شود.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه ثابت شده مصرف هر نوع دخانیات احتمال بوجود آمدن پلاک ها در داخل عروق را بین ۲ تا ۸ برابر افزایش می دهد، افزود: موارد دیگری هم در بوجود آمدن این پلاک ها در داخل عروق نقش دارد ولی دخانیات ریسک فاکتور مهمی برای بوجود آمدن گرفتگی های داخل رگ است که باعث می شود جریان خون و فشار خون در داخل عروق افزایش پیدا کند در واقع یک واکنش جبرانی توسط قلب بوجود می آید و چون جریان خون کم می شود قلب با افزایش ضربانش فشار داخل عروق را افزایش می دهد که از آن به فشارخون یاد می کنیم.
اعرابی با بیان اینکه در کنار این حالت مکانیسم دیگری بعد از مصرف دخانیات بوجود می آید که مکانیسم هورمونی نیکوتین از طریق واسطه های شیمیایی است، گفت: این مکانیسم ها از انتهای اعصاب آزاد می شود و ترشح آدرنالین و نورآدرنالین را در خون را بالا می برد و باعث می شود تعداد ضربان قلب در دقیقه افزایش پیدا کند که این حالت منجر به افزایش فشارخون می شود که در نهایت این سه مکانیسم بعد از مصرف دخانیات باعث می شود که شرایط عروقی و افزایش فشارخون بوجود آید.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.