صفحه اصلی / اسلایدر / پتانسیل مغفول بورس برای تامین مالی
پتانسیل مغفول بورس برای تامین مالی

«کسب و کار» ضرورت تغییر مسیر تامین مالی از بانک‌ها به بورس را بررسی می‌کند

پتانسیل مغفول بورس برای تامین مالی

ضعف بانک‌ها و کوتاهی‌هایی که در قبال تامین مالی تولید دارند و همچنین نیاز شدید بنگاه‌ها به تامین سرمایه در گردش، ضرورت تغییر مسیر تامین مالی از بانک‌ها به سمت بورس را بیش از گذشته مطرح می‌کند. اما کماکان سوال‌های مهمی در این خصوص به ذهن می‌رسد. اینکه آیا بازار سرمایه ظرفیت تامین مالی بنگاه‌ها را دارد؟ آیا بنگاه‌ها از بازار سرمایه برای تامین مالی استقبال خواهند کرد؟ و سوال مهم‌تر آنکه روند تامین مالی بنگاه‌ها از بازار سرمایه چه مزیت‌هایی برای صاحبان کسب و کار داشته است؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش‌های موجود هرچند استارت تامین مالی بنگاه‌ها از بورس زده شده اما باز خیلی از بنگاه‌ها به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط که مورد نظر دولت است، از فرصت تامین مالی بورس، عقب مانده‌اند.

به گفته وزیر اقتصاد سازمان بورس و اوراق بهادار باید با طراحی یک برنامه عملیاتی نقش پررنگ‌تری در تأمین مالی بنگاه‌ها ایفا کند و سهم خود در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی را به بیش از ۴۰درصد برساند. در حالی که بازار سرمایه ۱۳ درصد سهم تامین مالی بنگاه‌ها را بر عهده دارد.

با توجه به شرایط موجود بانک‌ها و رشد معوقات معوق به دلیل شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و بحران فعلی، اکثر کارشناسان بر ضرورت تامین مالی بنگاه‌ها از بورس به جای بانک‌ها، اصرار می‌ورزند. با این حال از دید کارشناسان بورسی، بازار سرمایه نیازمند افزایش حجم سرمایه است.

در همین رابطه مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه باید حجم تامین مالی از بازار سرمایه افزایش یابد، گفت: اوراق فروش دِین یکی از ابزارهای مالی جدیدی است که به تازگی در بورس تهران به کار گرفته شده است.

وی درباره تأمین مالی بنگاه‌ها از بازار پول و سرمایه گفت: در حال حاضر در کشور دچار تنگنای تأمین مالی هستیم. در جهان تأمین مالی در ابتدا متکی بوده به بانک‌ها ولی بعدها این رویکرد به سمت بازار سرمایه تغییر کرد.

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه

اراده ای برای تامین مالی از بورس نیست

اراده‌ای در بانک مرکزی و بانک‌ها برای توجه به موضوع تامین مالی بنگاه‌ها از بورس وجود ندارد. حتی بانک مرکزی علی‌رغم اینکه می‌تواند از بازار سرمایه برای کنترل تورم بهره بگیرد، نسبت به این امر بی‌توجه است. در حالی که مسئولان می‌توانستند با این نگاه بازار سرمایه را تقویت کنند. نه دولت و نه سیستم بانکی اراده لازم و تمایلی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه ندارد. در موضوعی مثل ارز که افزایش آن منجر به تورم شد، علی‌رغم اینکه دولت می‌توانست از بازار سرمایه به صورت اهرم استفاده کرده و مردم را به صورت کم ریسک وارد بازار کند، اما از آن استفاده نکرد. بازار سرمایه پتانسیل خوبی هم برای تامین مالی بنگاه‌ها هم برای توسعه اشتغال دارد. اما مشروط بر اینکه متولیان سیتسم بانکی و بورس این موضوع را پیاده کنند. منشاء اصلی این قضیه هم سیستم بانکی است. این سیستم سال‌ها است که شعار خروج از بنگاه‌داری می‌دهد اما از آن خارج نشده است. هنوز سیستم بانکی یک درصد دارایی‌های مازاد خود را نفروخته است. وزیر می‌گوید سیستم بانکی تا پایان سال از بنگاه‌داری خارج می‌شود اما هیچ ارگانی در این زمینه فعالیت نکرده است. اگر اراده‌ای بر این کار وجود داشت، حتما صندوق سرمایه‌گذاری ملی تشکیل داده و سهام دولت را در آن قرار می‌دادند و صندوق‌ها را به صورت خرد به مردم واگذار می‌کردند.

بازار سرمایه همیشه در حاشیه بوده و بازار ترسناکی جلوه داده شده است. در حالی که اگر فردی به بازار سرمایه وارد شود، نه تنها ضرر نمی‌کند بلک بیشتر از بازارهای دیگر سود خواهد برد، مشروط به اینکه اگر دانش کافی ندارد به شرکت‌های مدیریت دارایی با کارکرد بانک سرمایه‌گذاری رجوع کند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.