صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / قاچاق برق با استخراج پنهانی ارز دیجیتال
قاچاق برق با استخراج پنهانی ارز دیجیتال

تغییر تعرفه برق استخراج ارز دیجیتال برای ماینرها در دستور کار قرار بگیرد

قاچاق برق با استخراج پنهانی ارز دیجیتال

استفاده از ارزهای مجازی یا همان پول مجازی که در برخی کشورها مبنای اصلی معاملات قرار گرفته است افزایش یافته و سودآوری آن موجب استقبال هر چه بیشتر از آن شده است. در ایران نیز همانند دیگر کشورها استفاده از این پول های دیجیتال رواج یافته و افراد بسیاری به روشهای مختلف در حال استخراج این ارزها هستند. البته تفاوت استفاده از پول های مجازی در ایران با دیگر کشورها قوانین نانوشته ای است که هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است. مسوولان در این بخش اعلام کرده اند که مخالف فعالیت ماینرها در کشور نیستیم اما معتقدیم باید نرخ تعرفه برای آنها بیشتر باشد و پول برق مصرفی را هم بدهند. اما در همین رابطه معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: استخراج رمز ارزها از جمله استخراج بیت‌کوین با سوخت فسیلی یارانه‌ای و با هزینه صنعت برق نوعی قاچاق انرژی الکتریکی است. همایون حائری، گفت: هم‌اکنون در کشور عده‌ای با بهره‌گیری از سوخت فسیلی یارانه‌ای و هزینه‌های یارانه‌ای صنعت برق اقدام به استخراج رمز رزها همچون بیت‌کوین می‌کنند که این کار اگر به صورت پنهانی و بدون پایش برق مصرفی هم باشد، می‌تواند مفهوم قاچاق انرژی را در اذهان القا نماید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی ادامه داد: دولت در حال تدوین نرخ و ضوابط لازم برای فعالیت استخراج رمز ارزها است و به زودی شرایط این کار برای استفاده از شبکه برق سراسری اعلام می‌شود. پیش از این، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری خود اعلام کرده بود اگر اقدام مؤثری در زمینه مصرف برق واحدهای استخراج بیت‌کوین صورت نگیرد این امر به شدت برای صنعت برق مشکل‌ساز خواهد شد و باد تا حدود دو هزار و ۵۰۰ مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم. حائری گفته بود استخراج هر بیت کوین حدود ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و اگر اقدامی مؤثری در زمینه مصرف این مراکز صورت نگیرد این امر به شدت برای صنعت برق مشکل‌ساز خواهد شد و باید تا حدود دو هزار و ۵۰۰ مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم.

تمایل استخراج کنندگان ارز مجازی برای فعالیت در کشورهای دارنده برق ارزان

مهدی خجسته، کارشناس ارز دیجیتال

در دو سه سال اخیر هر کسی در ایران که به سمت ارز دیجیتال و بیت کوین رفته سود زیادی کسب کرده است. عدم نظارت بر این حوزه و نبود قانون این فضا را فراهم کرده تا سودجویان برای افزایش درآمدهای خود دست به استخراج این ارزها بخصوص بیت کوین بزنند. اما در شرایط فعلی این ماجرا وارد فاز جدیدی شده و نشان می دهد استخراج پنهانی این ارزها در بسیاری اماکن که فکر کسی معطوف آن نمی شود در حال انجام است. در بسیاری ادارات و سازمان هایی که از برق یارانه ای و دولتی استفاده می کنند و یا سیلوها و انبارهای کالا در خارج از شهرها افراد زیادی اقدام به استخراج بیت کوین می کنند. در تمام کشورهایی که امروز در استفاده از ارز دیجیتال پیشرو هستند امکاناتی به این صورت و برق با این نرخ وجود ندارد که بتوان به این شکل ارز دیجیتال استخراج کرد. در تمام کشورها قیمت برق و انرژی سرسام آور است و کسی نیم تواند از برق خانگی استفاده کند. هم چنین در این کشورها نظارت ها و پیگیری ها آنقدر قوی و پیوسته وجود دارد که کسی در محل کار خود و یا در سازمان و اداره ای قادر به انجام این کار نیست. به طور کلی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تعرفه برق و انرژی به اندازه ای گران است که حتی در فصل زمستان درجه وسایل گرمایشی را به دلیل گران شدن هزینه برق مصرفی افزایش نمی دهند.

بنابراین صرفه تولید و استخراج این ارزها در ایران و به دلیل اختصاص یارانه انرژی است و به دلیل نبود نظارت امروز این موضوع به یک بحران تبدیل شده است. در کشور ما متاسفانه نظارت بیشتر شبیه به یک شوخی است که فقط نامی از آن وجود دارد و در عمل کسی نه به آن پایبند است و نه کسی آن را جدی می گیرد. عواقب آن نیز در تمام بخش ها دیده می شود. امروز هم در بخش استخراج ارز دیجیتال بی توجهی به تب تند علاقه به این ارزها و استخراج آنها موجب سواستفاده های بسیاری از شبکه برق کشور شده است. امروز که وزارت نیرو از سواستفاده از شبکه برق مصرفی کشور به دلیل ارزانی آن صحبت و آن را مشابه قاچاق برق عنوان می کند، باید از قبل به این موضوع می اندیشیدند و برای جلوگیری از بروز این بحران هم اندیشی می شد. امروز عنوان شد که جرایم و قوانین مرتبط با این موضوع تدوین و اجرا خواهد شد. تا چه زمانی در کشور هزینه های دست دست کردن در تدوین قوانین و مقررات را باید داد. استخراج بیت کوین و حتی واردات دستگاههای استخراج ارز دیجیتال به کشور نه قانونی بود نه غیرقانونی.

این روند هنوز هم ادامه دارد. هنوز پس از گذشت دو سال از بالا گرفتن تب استخراج این رمزارزها قانون مشخصی برای به رسمت شناختن یا نشناختن آنها وجود ندارد. در شرایط حال حاضر کشور هم چنین از آنجایی که نیروهای کار چینی بسیاری در کشور مشغول به کار هستند این افراد نیز اقدام به انجام این استخراج با برق ارزان ایران کرده اند. سود بسیار زیادی که استفاده از برق یارانه ای سرازیر جیب این خارجی ها می کند به همت بی تفاوتی مسوولان رقم خورده است. این افراد هم جای ایرانی ها را در اشتغال در کشور خودشان گرفته اند و هم منابع ایران را برای درآمدزایی بیشتر هدف قرار داده اند. بنابراین

با توجه به فعالیت ماینرهای بین‌المللی رمزارزها از جمله استخراج‌کنندگان چینی در کشور، باید تعرفه ای مجزا برای آنها تعیین شود. تعیین تعرفه صنعتی و یا صادراتی دو راهکار پیشنهادی است تا بتوان مصرف این مشتریان را مدیریت کرد. با توجه به اینکه نرخ برق در سایر نقاط جهان واقعی است، استخراج کنندگان ارز مجازی تمایل دارند در کشورهایی فعالیت کنند که نرخ برق کمتری داشته باشد تا برای آنها مقرون‌به‌صرفه باشد؛ بنابراین با توجه به یارانه‌دار بودن برق در کشور احتمال می‌رود تعداد این استخراج‌کنندگان افزایش یافته و فشار بیشتری به شبکه برق وارد شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.