صفحه اصلی / استان ها / سمفونی شبانه‌ای که برای بوشهری‌ها خوش شانسی می‌آورد!
سمفونی شبانه‌ای که برای بوشهری‌ها خوش شانسی می‌آورد!

گزارشی از دردسرهای زیاد شدن جیرجیرک ها در استان بوشهر؛

سمفونی شبانه‌ای که برای بوشهری‌ها خوش شانسی می‌آورد!

کسب و کار نیوز: بیشتر به خاطر صدایی که تولید می‌کنند معروف هستند، "جیر جیر" همان سمفونی معروف شبانه ای که قدیم ترها برخی می‌گفتند نشانه‌ای از خوش شانسی است...

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, بیشتر به خاطر صدایی که تولید می‌کنند معروف هستند، “جیر جیر” همان سمفونی معروف شبانه ای که قدیم ترها برخی می‌گفتند نشانه‌ای از خوش شانسی است…
طی روزهای گذشته در برخی مناطق استان بوشهر شاهد فراوانی جیرجیرک‌های سیاه و پر سر و صدا بوده‌ایم که با ورود به منازل آسایش را از شهروندان سلب کرده‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در کارگروه مخاطرات استان به موضوع جیرجیرک‌ها پرداخته شده است اما طبق تحقیقات انجام شده این حشرات سمی و یا خطرناک نیستند و تنها از حیث مزاحمت و ورود به منازل در برخی از نقاط ایجاد مشکل می‌کنند.
عمر تقریبی جیرجیرک‌ها سه ماه است
هجوم این نوع از جیرجیرک سیاه به شهرهای مختلف استان بوشهر علاوه بر سلب آسایش شهروندان در ساعات شب باعث نگرانی کشاورزان منطقه نیز شده است. فرهاد قلی نژاد در این باره می‌گوید: عمر تقریبی این جیرجیرک‌ها سه ماه است و خود به خود رو به کاهش رفته و تلفات دارند، و با افزایش دما تلفات این حشرات نیز بیشتر خواهد شد. اگر مکان مرطوبی برای زیست اینها فراهم نشود تلف می‌شوند.
وی در خصوص موضوع مبارزه با جیرجیرک‌ها عنوان کرد: با توجه به ماندگاری سم و اینکه ممکن است عوارض ناشی از سم سلامت خانواده‌ها را تهدید کند ما فعلاً استفاده از سم و سمپاشی را تجویز نکرده‌ایم زیرا سم دارای اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست است.
مهمان ناخوانده‌ی بهاری بوشهری‌ها
حالا نواختن سمفونی طبیعت شبانگاهی جیرجیرک‌ها با وجود آزاردهندگی آن تبدیل به یک عادت شده است، جیرجیرک‌های سیاهی که با ورود به منازل آزادانه پرواز می‌کنند و مهمان ناخوانده‌ی بهاری بوشهری‌ها شده‌اند.
طبق گزارش‌های مردمی وجود این حشرات در شهرهای بوشهر، برازجان و گناوه بیشتر به چشم می‌خورد و در بعضی از نقاط این شهرها نیز تراکم بیشتری دارند اما با گذشت زمان کمتر شدن آنها نیز قابل مشاهده بوده است.
جمعیت جیرجیرک‌ها در اکثر مناطق شهری و روستایی استان گزارش شده و این حشره در کوچه‌ها و منازل به ویژه بوستان‌های شهری به وفور مشاهده می‌شود.
مردم گناوه می‌گویند جیرجیرک‌ها بیشتر در کنار دریا و نواحی ساحلی و حتی حوض‌ها و فواره‌های پارک‌ها دیده می‌شوند که به نظر می‌رسد به دلیل تمایل این گونه به رطوبت و دمای پایین است.
این حشره که بیشتر فعالیت آن در شب می‌باشد از راه‌های مختلفی وارد منازل شده و ضمن پراکندگی در نقاط مختلف ساختمان با صدای گوش‌خراش خود موجب سلب آسایش می‌شود.
خطر جیرجیرک‌ها به اندازه ملخ‌ها نیست
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: در منازل توصیه کرده‌ایم که در صورت ایجاد مزاحمت از حشره کش‌های استاندارد استفاده شود، ولی خطر و نگرانی جیرجیرک‌ها به اندازه ملخ‌ها نیست و با توجه به افزایش دما و عمر کوتاه این حشرات رو به کاهش هستند.
فرهاد قلی نژاد ادامه داد: علت ازدیاد این جیرجیرک‌ها، افزایش بارندگی‌های استان بوشهر در سال جاری، و فراهم شدن شرایط زیست محیطی و اکولوژیک برای تکثیر این حشرات بوده، همچنین تشکیل آبگیرهای زیاد در منطقه و رطوبت آن توانسته پناهگاهی برای رشد سریع لارو جیرجیرک‌ها و باروری آنها باشد. معمولاً در سال‌هایی که بارندگی خوب باشد ما شاهد هجوم جیرجیرک‌ها و انواع دیگری از حشرات هستیم.
با تشدید گرما، جمعیت جیرجیرک‌ها کمتر می‌شود
وی با بیان اینکه جیرجیرک‌ها غیر از صدای آزاردهنده، خطر و مسمومیتی ندارند، ادامه داد: عمر تقریبی جیرجیرک‌ها ۳ ماه است و انتظار می‌رود با گرمای هوا، تلفات آنها بیشتر شود، از این رو سمپاشی در استان تجویز نمی‌شود، چرا که اثرات نامطلوب زیست محیطی دارد.
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده در صورت وجود جمعیت‌های آزاردهنده ای از جیرجیرک‌ها، شهرداری‌ها با همکاری مرکز بهداشت و استفاده از سموم مجاز و مورد تأیید نسبت به مهار آن اقدام نمایند، ولی فعلاً سمپاشی در کل استان توصیه نمی‌شود، ضمن اینکه پیش بینی می‌شود با تشدید گرما، جمعیت جیرجیرک‌ها هم کمتر شود.
موضوع جیرجیرک‌ها هنوز به عنوان یک بحران مطرح نیست
سرپرست مدیریت بحران استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موضوع جیرجیرک‌ها هنوز به عنوان یک بحران مطرح نیست.
جهانگیر دهقانی با اشاره به اینکه جیرجیرک‌ها با توجه به گرمای هوا از بین می‌روند، گفت: طبق گزارش‌های رسیده این حشرات در بوشهر، گناوه، و برازجان مشاهده شده است.
وی با تاکید بر اینکه با گرمای هوا جمعیت این حشرات کم خواهد شد، گفت: تاکنون از سوی فرمانداری‌ها که مدیر بحران شهرستان هستند، گزارش و یا مکاتبه‌ای مبنی بر بحرانی بودن وضعیت روستاها یا مناطق شهری اعلام نشده است و در صورتی که تعداد این حشرات بیش از این شود راهکارهایی برای کنترل آن ارائه خواهد شد.
جیرجیرک‌ها خویشاوند ملخ‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند به کمک پاهای عقبی بزرگشان به اندازهٔ چند برابر طول بدن خود بپرند. جیرجیرک‌ها در شاخه بندپایان و رده حشرات قرار دارند و به گفته برخی از کارشناسان محیط زیست به دلیل افزایش دمای کشورهای همسایه به جنوب ایران مهاجرت کرده‌اند و وجود آنها در این فصل طبیعی است.
این حشرات معمولاً در طی شب فعال هستند و مانند ملخ‌ها، آواز می‌خوانند. آن‌ها برای تولید صدا دندانه‌های شانه مانند یک بال خود را روی ناحیهٔ ضخیم بال دیگر می‌کشند.
بعضی از جیرجیرک‌های گرمسیری به قدری بلند آواز می‌خوانند که می‌توان صدای آن‌ها را از فاصلهٔ ۱/۵ کیلومتری شنید.
جیرجیرک‌ها یک سازه شانه مانند روی بال‌هایشان دارند که وقتی آنها را به هم می مالند یک صدای جیر جیر تولید می‌کند؛ آنها در پاییز تخم گذاری کرده، تخم‌ها در طول فصل سرما گرم نگه داشته می‌شوند و با آغاز بهار جیرجیرک‌های نوزاد از تخم‌ها بیرون می آیند.
جیرجیرک‌ها دگردیسی ناقص دارند که شامل سه مرحله تکاملی تخم، بارو و حشره بالغ است. این حشرات طول عمر چندانی ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.