صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت‌گذاری سلیقه‌ای مواد اولیه داخلی
قیمت‌گذاری سلیقه‌ای مواد اولیه داخلی

«کسب و کار» بررسی می‌کند

قیمت‌گذاری سلیقه‌ای مواد اولیه داخلی

افزایش روزانه قیمت‌ها در بازار در حالی به موضوعی عادی مبدل شده است که قیمت مواد اولیه داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و تولیدکنندگان را با چالش‌های زیادی برای تامین مواد اولیه روبرو کرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش روزانه قیمت‌ها در بازار در حالی به موضوعی عادی مبدل شده است که قیمت مواد اولیه داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و تولیدکنندگان را با چالش‌های زیادی برای تامین مواد اولیه روبرو کرده است.
یعنی همانطور که از صحبت‌های تولیدکنندگان روشن است، تولیدکنندگان نه تنها با چالش تامین مواد اولیه و واردات آن به کشور دست و پنجه نرم می‌کنند، بلکه مورد از بابت قیمت مواد اولیه تولید داخل نیز در تنگنا هستند.
بر کسی پوشیده نیست که مهم‌ترین دغدغه تولید کشور در حال حاضر در کنار کمبود شدید نقدینگی، کمیابی مواد اولیه و نوسانات قیمتی آن است.
به اعتقاد کارشناسان مشکلات بازار در حال حاضر باعث شده، خیلی از عرضه‌کنندگان با قمیت‌های دلخواهی مواد اولیه به تولیدکننده عرضه کنند. البته این مسئله در خصوص آن دسته از مواد اولیه که با میزان کمی در داخل تولید می‌شود و البته خود نیز گرفتار محدودیت‌هایی در افزایش تولید است، به وضوح دیده می‌شود.
موضوع انتقال ارز برای خرید کالاهای خارجی نیز مسئله‌ای است که حال و روز تولید کشور را با وجود معضلاتی مثل گرانی مواد اولیه، وخیم تر از همیشه می کند. اما کارشناسان عقیده دارند که نمی‌توان مانع از رشد قیمت‌ها که بعضا مهار آن میسر نیست، شد. بلکه تا جای ممکن باید سودجویان را از بازار خارج کرد و واسطه‌گران را از چرخه عرضه کالا به دور داشت.

مهدی پورقاضی، فعال اقتصادی
فعالیت آزادانه دلالان
نه صرفا مواد اولیه بلکه در حال حاضر قیمت خیلی از محصولات و کالاها در بازار افزایش پیدا کرده است. اما در رابطه با مواد اولیه افزایش قیمت هم به دلیل عدم نظارت کافی بر بازار و هم به دلیل تغییرات نرخ دلار است. نرخ دلار مدام بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان نوسان دارد و تحت تاثیر این نوسان، قیمت‌ها نیز در بازار دچار نوسان می‌شود. از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت ناکافی دولت در بازار شرایط کنترل کننده و سختی برای تولید کننده و فعال اقتصادی ایجاد می‌شود در حالی که از یک سوی دیگر دلال و سودجو آزادانه فعالیت دارد. البته این مسئله خود ریشه در دخالت‌های ناروای دولت در بازار دارد.
در حال حاضر نه تنها قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است، بلکه عرضه کنندگان با تهدید اینکه شاید چند ماه دیگر این مواد تولید نشود و یا به طور کلی روند تولید آن متوقف شود، قیمت‌های سلیقه‌ای برای کالاها و مواد اولیه تعیین می‌کنند.
سرنوشت اقتصاد کشور حالا بیش از هر برهه‌ای دیگر در اختیار تحولات سیاسی است. باید دید آرامش لازم به بازار ارز بر می‌گردد یا نه؟اما با وضعیتی که در حال حاضر در بازار می‌بینم ایجاد این آرامش میسر نیست. دولت دنبال این است که مسائل سیاسی را حل کند به همین دلیل مسائل و مشکلات تولید چندان اهمیتی ندارد. یک روز که تنش سیاسی بالا می‌گیرد بازار به هم می‌ریزد و روز دیگر که آب از آسیاب می افتد، بازار آرام می‌شود در حالی که مشکلات تولید ادامه دار است.

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.