صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت بازار ارز در برابر دلالان
مقاومت بازار ارز در برابر دلالان
The picture illustrates euro and United States 100-dollar banknotes bearing the portrait of US statesman, inventor and diplomat Benjamin Franklin next to Iran's rial banknotes, bearing a portrait of Iran's late founder of Islamic Republic Ayatollah Ruhollah Khomeini in Tehran on September 30, 2012. Iran's currency, the rial, dived to a new low of around 29,600 to the dollar in open trading, losing over 60 percent of its value since the end of last year according to exchange tracking websites as draconian Western economic sanctions take effect that has spurred already high inflation to even greater heights, with food costs soaring more than 50 percent. AFP PHOTO/ATTA KENARE (Photo credit should read ATTA KENARE/AFP/GettyImages)

«کسب و کار» رونمایی سایت بازار متشکل ارزی را بررسی می‌کند

مقاومت بازار ارز در برابر دلالان

تثبیت نرخ ارز یکی از وعده‌هایی است که گفته می‌شود با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی که سایت آن روز گذشته رونمایی شد، محقق می‌شود. در جلسه‌ای که در این خصوص برگزار شد، به بخشی از ابهامات ارزی پاسخ داده شد. اما این در حالیست که به گفته رئیس کل بانک مرکزی دلالان در تلاش‍‌اند تا نرخ ارز را بالا ببرند اما بازار ارز علی‌رغم همه مسائلی که وجود دارد، در برابر تلاش دلالان در حال مقاومت است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، تثبیت نرخ ارز یکی از وعده‌هایی است که گفته می‌شود با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی که سایت آن روز گذشته رونمایی شد، محقق می‌شود. در جلسه‌ای که در این خصوص برگزار شد، به بخشی از ابهامات ارزی پاسخ داده شد. اما این در حالیست که به گفته رئیس کل بانک مرکزی دلالان در تلاش‍‌اند تا نرخ ارز را بالا ببرند اما بازار ارز علی‌رغم همه مسائلی که وجود دارد، در برابر تلاش دلالان در حال مقاومت است.
اما بانک مرکزی در برابر فعالیت دلالان با ورود به موقع به بازار، به صورت هوشیارانه عمل کرده است و طبق آنچه کارشناسان پیش بینی می‌کنند، این هوشیاری حتی مانع از تاثیر تحولات سیاسی بر نوسانات قیمت ارز خواهد بود.
بر اساس گزارش‌های موجود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه درحالی سیر صعودی را پیش گرفته است که صرافی‌های آزاد و بانکی و بانک ها تعطیل شده‌اند و این نوسانات حاصل تکاپوی دلال‌ها برای افزایش قیمت ارز است.
این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی معتقد است این قبیل نوسانات در بازار ارز توجیه اقتصادی ندارد؛ همتی ماه گذشته و همزمان با بروز وضعیتی مشابه امروز بازار ارز گفته بود: نرخ ارز تابع متغییرهای اقتصادی و سیاسی است؛ از بابت متغییرهای اقتصادی می دانیم وضعمان چطور است.
در حال حاضر صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲هزار و ۹۰۰تومان اعلام کرده‌ و دلار را از مردم با قیمت ۱۲هزار و ۸۰۰تومان خریداری می‌کنند که نسبت به قیمت روز گذشته تغییر محسوسی نداشته است.
در جلسه بحث و بررسی عملیاتی شدن و آغاز به کار بازار متشکل ارزی که با حضور هیات مدیره این بازار و تعداد چشمگیری از صرافان سراسر کشور برگزار شد، محمود شکسته بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: هیجانات و نابسامانی‌هایی که در بازار ارز به وجود آمد باعث شد بانک مرکزی به فکر ساماندهی و تشکیل بازاری بیفتد که در آن نرخ واقعی خرید و فروش صرافان معین شود. بازار متشکل ارزی بین صرافان و خریداران قرار می‌گیرد، معاملات واقعی هستند و هیجانات کاذب نمی‌تواند در نرخ ها تاثیرگذار شود و در نتیجه قیمت ها به ثبات می رسد.
شکسته بند اعلام کرد: نسخه آزمایشی پایگاه اینترنتی بازار متشکل ارزی به آدرس http://www.ice.ir هم اکنون قابل مشاهده شده است و نرخ های روزانه نیز بر روی این پایگاه قرار داده می شود.
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی
معاملات ارز واقعی‌تر می‌شود
تلاش بانک مرکزی برای مهار قیمت ارز به ویژه با گامی که برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی برداشته است، نشان می‌دهد، که روند افزایشی نرخ ارز متوقف شده است. مهم‌ترین اثر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، تثبیت قیمت‌ها و کاهش فعالیت‌های کاذب است. همانطور که خود مسئولان نیز اعلام کرده‌اند، بازار متشکل ارزی معاملات بازار ارز را واقعی‌تر می‌کند و همین چشم‌انداز مثبتی پیش پای بازار ارز می‌گذارد. البته نباید غافل از این بود که روند کاهشی نرخ ارز با کنترل و ورود بانک مرکزی به بازار و همچین کاهش تقاضای ارزی، حتی با عدم راه‌اندازی بازار متشکل ارزی نیز تداوم پیدا می‌کرد. اما راه‌اندازی بازار این اثر مهم را برای بازار به همراه دارد که قیمت ارز به ثبات بیشتری خواهد رسید. در حال حاضر اما این ثبات با وجود افت و خیزهای متعدد نرخ وجود ندارد. به نظر می‌رسد با کارهایی که بانک مرکزی انجام داده و تلاشی که دولت برای اخد مالیات از سکه دارد، شاهد تغییرات مثبت بر بازار ارز هم باشیم. اخذ مالیات از سکه برای دولت منبع درآمد جدیدی ایجاد خواهد کرد که نیاز به درآمدهای نفتی و وابستگی بودجه سال ۹۸ به نفت را کمتر می‌کند و همین البته به صورت مثبتی خود را در بازار ارز نشان خواهد داد و مقاومت بازار در برابر فعالیت‌های دلالان را بیشتر خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.