صفحه اصلی / اسلایدر / تنظیم بازار با واردات خودرو دست دوم
تنظیم  بازار با   واردات خودرو   دست دوم

اخذ مالیات به صورت پلکانی از خودرو دوم به بعد چاره بازار نیست

تنظیم بازار با واردات خودرو دست دوم

طی ماه های اخیر افزاسش قیمت خودروهای در بازار موجب افزایش اعتراضات مردم و خریداران شده و این اتفاق در حالی افتاده است که هیچ فرد و یا ارگان مرتبطی مسوولیت این اتفاق را بر عهده نمی گیرد و هر روز بر تشنج بازار خودرو افزوده می شود. برخی کارشناسان بازار بر این باورند که دلالی در این بازار عامل گرانی های اخیر بوده و باید دست دلالان را با اجرایی کردن قوانین کوتاه کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به اعتقاد این کارشناسان اخذ مالیات از خرید خودرو از خودروی دوم به بعد می تواند اوضاع بازار خودرو را سر و سامان ببخشد. در این رابطه محمد قاسم پناهی، دستیار ویژه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان امور مالیاتی هم اکنون بر موضوع مالیات بر عایدی سرمایه کار کارشناسی انجام می‌دهد و در حوزه املاک، طلا، ارز و خودرو این مالیات می‌تواند وضع شود، البته با توجه به ساختار اجرایی کشور، فرهنگ اجتماعی و زیرساخت‌های اطلاعاتی می‌توان تصمیم گرفت که این مالیات قابلیت اجرایی پیدا کند.دستیار ویژه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه اگر در اجرای هر قانونی زمینه اجرایی و فرهنگ اجتماعی آن دیده نشود شاید در اجرا با مشکل مواجه شود، افزود: سازمان امور مالیاتی با کلیات طرح نمایندگان درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافق بود، اما دستگاه‌های دیگر مخالفت و عنوان کردند که این طرح پخته نیست و تنها یک بعدی به مسکن پرداخته شده است.

پناهی ابراز امیدواری کرد که به زودی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تدوین شود و تصریح کرد: در حال حاضر بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد تا روی مابقی بازار‌ها و دارایی‌ها به جز مسکن این مالیات وضع شود تا لایحه آن به صورت کلی ارائه شود. محسن ربیع زاده کارشناس اقتصاد و مالیات نیز  در خصوص فواید اخذ مالیات از خودرو گفت: اخذ مالیات از خودرو به موازات بقبه تصمیم گیری‌ها می‌تواند این بازار آشفته را سر و سامان دهد. مالیات بر خودرو باید با برنامه ریزی دقیق انجام شود و با اخذ مالیات به صورت پلکانی از خودروی دوم به بعد هر شخص یا خانواده، دست سودجویان و سوداگران بازار خودرو را کوتاه کرد. ربیع زاده افزود: این اخذ مالیات می‌تواند باعث کاهش نوسانات قیمتی بازار خودرو شود و به طور طبیعی یک عمال بازدارنده‌ای برای افرادی است که از درآمد بیشتری بر خوردار هستند و می‌توانند در وضعیت‌های مختلف از نوسانات بازار استفاده و کسب سود کنند. این کارشناس اقتصاد و مالیات در خصوص اینکه آیا این موضوع می‌تواند بر بازار تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: وقتی این مالیات گرفته شود تقاضا‌ها واقعی و دست سود جویان از بازار کوتاه می‌شود، البته در این بحث رانت‌هایی وجود که ممکن است سود جویان برای افراد خانواده یا از کد ملی اشخاص نزدیک استفاده کند که این موضوع با یک نظارت چند حالته رفع می‌شود.

مدیریت تقاضای سوداگری در بازار خودرو

حمیده زرآبادی، نماینده مجلس

دلالی و واسطه گری در بازار خودرو بسیار زیاد است. درست است که از زمان افزایش نرخ ارز و دلار فعالیت این افراد در بازار افزایش یافته و چشمگیر شده است اما باید پذیرفت بازار خودروی کشور به دست این افراد اداره می شود. در بازار خودرو هر روز شاهد افزایش قیت خودروها هستیم که در رابطه با خودروهای داخلی که بیشتر برای خرید اقبال پیدا کرده اند اعتراض وجود دارد. خودروهای وارداتی تا حدودی شاید افزایش نرخ ارز را با افزایش قیمت آنها بتوان ربط داد اما در رابطه با خودروهای داخلی این موضوع باید به بررسی و تدوین قوانین مناسب و لازم الاجرا پرداخته شود.

اعمال سیاست‌های مالیاتی بساط دلالان را از بازار جمع کرده و باعث ثبات نسبی بازار می‌شود. البته این هدف زمانی تحقق خواهد یافت که این سیاست ها قابل دستکاری و یافتن راهکار دور زدن تویط دلالان و برخی فروشندگان نداشته باشد. دلالان در بازار خودور هر راهکار و قانونی که برای کنترل بازار اجرایی شده دور زده اند و هم چنان شاهد افزایش قیمت ها هستیم. ممکن است در طول یک روز و یا چند روز متوالی کاهش قیمت ناچیزی را در بازار خودروهای داخلی مشاهده کنیم اما فقط برای همین چند روز است و مجدد افزایش قیمت ها از سر گرفته می شود.

به هر ترتیب باید راهکارهایی که احتمال موفقیت آن در بازار خودرو و کنترل قیمت ها وجود دارد اجرایی شود تا سازو کار مقابله با دلالی خودرو تدوین شده و قوانین آن نوشته و نهایی شوند. بنابراین برای خریداران خودروهای دوم به بعد باید سامانه اخذ مالیات راه اندازی شود تا دیگر کمتر کسی بتواند با داشتن یک با چند خودرو به دلال بازار خودرو تبدیل شود. در صورتی که ۱۰ تا ۲۰درصد مالیات از قیمت خودرو به ازای خرید و فروش اخذ شود بساط دلالی تا حدودی جمع می‌شود بازار خودرو را می توانیم از این هرج و مرج  نجات دهیم. با این روش مدیریت تقاضای سوداگری در بازار خودرو را داریم و ساماندهی در بازار خودرو تحقق پیدا خواهد کرد.

عامل اصلی گرانی خودرو شرکت های خودرو ساز هستند

اکبر اعتمادی، کارشناس بازار خودرو

اخذ مالیات از خودرو و مسکن می تواند راهکار درست و بجایی برای مقابله با دلالان و واسطه ها باشد اما این اتفاق زمانی خواهد اتفاد که تمام راه های غیرقانونی را که دلالان می توانند از آن برای دور زدن قوانین انتخاب کنند شناسایی و بررسی شوند. امروز در بازار خودرو دیگر کمتر دلالی را پیدا  می کنید که خودرو را بخواهد با نام خود ثبت کند. دلالان اصلی و تاثیر گذار بازار خودرو، مسکن و سایر موارد، هیچ کدام از این موارد مورد نظر را به نام خود ثبت نمی کنند لذا هنگام خرید شرط می کنند که فروشنده باید سند را به نام هر کسی که دلال معرفی می کند بزند بنابراین باید برای این حرکت چاره اندیشید چراکه بدون حل این معضل هیچ طرحی راهگشای این بازار نخواهد شد. ضمن اینکه در بازار خودرو باید از راههایی را که دیگر کشورها با آن بازارهای خود را ساماندهی کرده اند الگو گرفت.

در کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه ایران بجای اصلاح قیمت و پایین آوردن آن، آزاد سازی واردات و واردات خودروی دست دوم وجود دارد. حال با توجه به اینکه واردات خودروهای خارجی ممنوع شده که همین امر هم به تشنج در بازار شدت داده است، اقدام به واردات خودورهای دست دوم خارجی شود تا بازار از این وضعیت تا حدودی خارج شود. امروز در شرایطی قرار داریم که خرید خودروهای داخلی دیگر برای هر کسی امکان پذیر نیست.

متاسفانه این روش هایی مانند اخذ مالیات کارایی خاصی در بازار خودرو نخواهند داشت. خود متولیان امر اقدام به کاهش عرضه خودرو کردند و به دنبال این حرکت قیمت ها افزایش پیدا کرد حال نیز قصد دریافت مالیات از خودرو دوم به بعد دارند. این راه کارها تاثیر ندارند چراکه عامل اصلی گرانی خودرو شرکت های خودرو ساز هستند چراکه دلال ها همیشه در بازار حضور داشته اند پس چرا در گذشته که عرضه خودرو زیاد بود قیمت خودرو اینقدر گران نبود. بنابراین باید فکر اساسی برای این بازار کرد در غیر این صورت قیمت خودرو آن هم داخلی ربطی به نرخ ارز و دلار و دلال و مالیات نداشته و نخواهد داشت. خودروسازان به دنبال گرانی ارز و گران شدن خودروهای وارداتی عرضه را کاهش دادند تا در این اوضاع که کسی نمی تواند خودرو خارجی بخرد خودروی داخلی را گرانتر بخرد.

همچنین مطالعه کنید:

۹۱.۳ درصد چک‌ها در اسفندماه وصول شد

به گزارش کسب و کار نیوز، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در اسفندماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.